گروه بورس کالا - بورس هنگ کنگ برنده مزایده خرید بورس فلزات لندن، بزرگترین بورس معاملات فلزات در جهان و تعیین‌کننده جهانی قیمت مس و آلومینیوم، اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بورس کالای ایران به نقل از آندریا هاتر یکی از منابع خبری نزدیک به اعضای LME اصل ماجرا به شرح زیر است: پیشنهاد فروش LME تاکنون چه مراحلی را طی کرده است؟

پیشنهادهای خرید قابل توجهی توسط بورس هنگ‌کنگ، گروه بورس‌های شیکاگو، بورس ICE و بورس NYSE Liffe که بازوی مشتقه بورس NYSE Euronext آمریکا در لندن است برای LME ارسال شد. از بین تمام پیشنهادها بورس هنگ کنگ توانست ابتدا رقبایی مانند بورس نیویورک، گروه بورس‌های شیکاگو، CME آمریکا و بورس سنگاپور را از میدان به در کند و پس از تشکیل جلسه هیات‌مدیره در هفته جاری، آخرین رقیب خود یعنی بورس ICE را نیز مغلوب کند.

ارزش قرارداد چه رقمی است؟

ارزش قرارداد فروش یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون پوند (۲ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار) است که تماما به‌صورت نقد پرداخت خواهد شد. البته انجام این معامله منوط به تایید نهایی نهاد ناظر بازار سرمایه انگلستان FSA و همچنین اعضای بورس LMEکه سهامدار آن نیز هستند، خواهد بود.

با خرید LME توسط بورس هنگ‌کنگ چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به احتمال خیلی زیاد کارمزدهای معاملاتی افزایش خواهد یافت، البته هر گونه افزایش در کارمزد معاملات تا اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی نخواهد شد. به گفته بورس هنگ کنگ نرخ‌های اصلاح شده کارمزدهای معاملات را از ماه بعد اجرایی خواهد کرد ولی افزایش نهایی این قیمت‌ها از اول ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی خواهد شد.

اتاق پایاپای نیز تغییر خواهد کرد؟

با همکاری مالک جدید LME اتاق پایاپای مستقل بورس LME به شکل نوینی ایجاد و کار خود را آغاز خواهد کرد. اجرای طرح اتاق پایاپای جدید که قبلا به سفارش بورس لندن آغاز شده دست کم ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید. در حال حاضر همه قراردادهای LME از طریق سامانه پایاپای LCH.Clearnet تسویه می‌شود که خود این سامانه نیز در حال فروش و واگذاری به بورس اوراق بهادار لندن است. چارلز لی مدیر اجرایی بورس هنگ‌کنگ بیان می‌کند: بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی پروژه اتاق پایاپای اختصاصی بورس فلزات لندن LMEClear از محل فروش سهم LME در LCH.Clearnet به ارزش ۵۰ میلیون پوند تامین خواهد شد و پس از آغاز به کار این اتاق پایاپای نرخ کارمزد معاملات نیز تغییر خواهد کرد. بورس هنگ کنگ اعلام کرد این بورس بهترین بازوی اجرایی LME در آسیا و به‌ویژه در چین خواهد بود. این تغییر مالکیت باعث می‌شود برنامه‌های توسعه شبکه انبارهای LME همانگونه که از قبل پیش بینی شده بود به بازار چین نیز برسد و معاملات فلزات در سرزمین اصلی چین را نیز پوشش دهد. بورس هنگ کنگ می‌افزاید این انتقال، تعداد معامله گران قراردادهای LME را به نحو چشم‌گیری افزایش خواهد داد. اعضای جدیدی به LME افزوده خواهند شد و دانش معاملاتی و مفاهیم اصلی بازار مشتقه را در بین معامله‌گران چینی توسعه و گسترش خواهند داد.

یکی دیگر از مزایای مالکیت LME توسط هنگ‌کنگ ورود قراردادهای جدید نظیر شاخص‌های قراردادهای کالایی در بازارهای نوظهور و همچنین محصولاتی که با یوآن معامله می‌شوند، به این بازار جدید خواهد بود.

قرارداد فروش هم اکنون در چه وضعیتی است؟

شرکت بورس‌های هنگ کنگ باید رضایت اعضای LME را که عمدتا سهامدار آن است، برای فروش سهامشان جلب کند. هنوز هیچ تضمینی برای انجام این معامله وجود ندارد. در واقع حمایت ۷۵ درصد از کل سهامداران و ۵۰ درصد از اعضا برای عقد این قرارداد لازم است تا هنگ کنگ بتواند بورس لندن را خریداری کند. موضوع فروش LME در جلسه فوق‌العاده سهامداران در انتهای ماه جولای به رای گذشته خواهد شد و در صورت تصویب، انجام مابقی مراحل معامله و انتقال در سه ماهه چهارم امسال به اتمام خواهد رسید.

سهامداران عمده LME چه کسانی هستند؟

جی پی مورگان (JP Morgan‌) به عنوان بزرگترین سهامدار LME دارای ۱۰ درصد کل سهام است که مجموع این سهام مربوط به شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه‌های آن در بازار LME است که ارزش آن در حال حاضر ۱۵۰ میلیون پوند است. دومین سهامدار بزرگ LME گروه گلدمن ساکس مالک نزدیک به ۵۳/۹ درصد سهام LME است و شرکت مت دیست به عنوان سومین سهامدار بزرگ LME به مالکیت لرد راج بایری، با ۳۹/۹ درصد سهام خود و شرکت‌های تابعه در تعقیب این دو است.

آیا کل ماجرا به همین جا ختم می‌شود؟

برخی از سهامداران LME نسبت به روابط نزدیک و تنگاتنگ بورس هنگ کنگ با چین به عنوان یک شمشیر دو لبه ابراز نگرانی کرده اند، این دسته از سهامداران نگرانند کفه قدرت به نفع چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده فلزات مورد معامله در LME بچرخد.

بورس هنگ کنگ باید اعضای LME را متقاعد کند که این حرکت گشایش درهای باز به روی بازار است و نه بازشدن دری به حیاط خلوت چین.

در عین حال، خبرها حاکی از این است که باب مذاکره با بورس ICE آمریکا جهت تملک LME همچنان باز است و یا حتی یک نهاد یا بورس ثالث دیگری می‌تواند با اعلام پیشنهادی برابر و یا بالاتر از بورس هنگ کنگ وارد میدان شود. به لحاظ تئوری بورس‌های ICE، نیویورک و شیکاگو می‌توانند به صورت انفرادی و یا در قالب یک پیشنهاد مشترک مجددا وارد این مزایده شوند.

حتی نهاد مالی همچون بورس اوراق بهادار لندن که در گذشته به عنوان یکی از نامزدهای خرید LME مطرح بوده، می‌تواند در اقدامی به منظور تثبیت تسلط لندن بر مراکز مالی خود وارد این رقابت شود و تمامی نگرانی‌ها در خصوص حاکمیت شرکتی که توسط نهاد ناظر انگلستان مطرح شده را برطرف کند.