راهکارهای اساسی تامین منابع مالی برای فولادسازان

گروه بنگاه ها- زهرا مسافر: نقدینگی و سرمایه در گردش این روزها به یکی از مشکلات جدی واحدهای صنعتی تبدیل شده است.

بررسی‌ها نشانگر این است که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد بنگاه‌های تولیدی کشور با مشکل تامین مالی مواجه هستند و باید به نوعی نقدینگی مورد نیاز آنها تامین شود.

از یک سو بانک‌ها در حال حاضر به عنوان مهم‌ترین مرجع تامین مالی بخش تولید کشور هستند که متاسفانه طی سال‌های اخیر ناتوان از تامین مالی و پاسخ به نیازهای تولید کشور بوده‌اند، از سویی دیگر عدم گشایش ال‌سی‌های خارجی ناشی از تحریم‌های بین الملی نیز مزید بر علت شده است.

حتی اگر بانک‌ها تصمیم بگیرند تا تامین مالی بخش تولید کشور را به عهده بگیرند، این فرآیند آنقدر به طول می‌انجامد که بخش تولید را دچار مشکل می‌کند، این در شرایطی است که هنوز هم قوانین مزاحمی وجود دارند که فضا را برای فعالیت‌های اقتصادی نامناسب می‌کنند.

هم اکنون ظرفیت تولید اغلب واحدهای صنعتی به ویژه فولاد سازان بخش خصوصی به علت عدم تامین منابع مالی مورد نیاز برای خرید شمش با کاهش مواجه شده است.

از این رو برای ارائه راهکارهای اساسی به منظور رفع دغدغه تامین مالی تولید کنندگان فولادی با چند تن از آنها به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

انتقال نقدینگی به صورت حواله‌ای و با ارز دولتی

بهرام سبحانی مدیر عامل فولاد سیرجان در این خصوص معتقد است: در حال حاضر مشکل اساسی، انتقال نقدینگی به خارج از کشور برای تامین شمش مورد نیاز تولیدکنندگان است، چراکه برخی از فولادسازان از نقدینگی کافی برخوردارند، اما به علت مسائل بین‌المللی قادر به انتقال منابع به خارج از کشور نیستند. وی گفت: شرکت‌هایی که ال سی برای تامین منابع مالی فولاد سازان داخلی را بپذیرند، بسیار محدودند و چنانچه بخواهند به صورت حواله‌ای منتقل کنند باید به سراغ صرافی‌ها و ارز آزاد بروند.

سبحانی، انتقال نقدینگی به صورت حواله‌ای و با ارز دولتی را بهترین مکانیزم برشمرد و افزود: روش یاد شده می‌تواند تا حدود زیادی در راستای گشایش ال سی‌های خارجی فولادسازان برای تامین شمش مورد نیاز موثر واقع شود.

وی درخصوص تامین نقدینگی در داخل کشور تصریح کرد: سیستم بانکی باید در صورت عدم بدهی، تسهیلات ومنابع مالی مورد نیاز را در اختیار فولاد سازان قراردهد.

مدیرعامل فولاد سیرجان با اشاره به کاهش تولید فولادسازان داخلی خاطرنشان کرد: کاهش تولید ناشی از عدم انتقال نقدینگی برای گشایش ال‌سی‌های خارجی و در نتیجه کمبود مواد اولیه است، نه کمبود نقدینگی.

تعادل بازار فولاد در گرو آزاد شدن عرضه و تقاضا

سید رضا شهرستانی مدیر عامل گروه نورد و قطعات فولادی نیز با بیان اینکه هم اکنون متاسفانه عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند، گفت: از این رو باید مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار داخل آزاد شود. به گفته وی، در صورت آزاد شدن عرضه و تقاضا قیمت فولاد در بازار داخل تقویت می‌شود.

مدیر عامل گروه نورد و قطعات فولادی با اشاره به مشکل تامین منابع مالی تولیدکنندگان تصریح کرد: چنانچه عرضه و تقاضا آزاد شود، تولیدکننده می‌تواند تولید خود را به نرخ پایین‌تری نسبت به بازار پیش فروش کند و در نتیجه نقدینگی لازم برای تامین مواد اولیه فراهم خواهد شد و دیگر نیازی به تامین منابع مالی از سوی سیستم بانکی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه قیمت ورق به علت هزینه تولید در دنیا از تمامی مقاطع فولادی گران‌تر است، خاطرنشان کرد: اما در ایران بالعکس نرخ میلگرد به علت مصرف بالا و عدم تامین بازار از سوی شرکت‌های دولتی، بالاتر است. شهرستانی گفت: به علت پایین نگه داشته شدن دستوری قیمت ورق، بخش خصوصی قادر به رقابت نیست و این امر به کاهش تولید منجر می‌شود.

وی اظهار کرد، در حال حاضر که تولیدکنندگان به علت مسائل بین‌المللی برای تامین مواد اولیه با مشکل منابع و تسهیلات خارجی مواجهند، در صورت آزاد شدن عرضه و تقاضا بازار فولاد داخل به تعادل خواهد رسید.

مدیر عامل گروه نورد و قطعات فولادی با بیان اینکه قیمت فولاد در بازار داخل واقعی نیست، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش قیمت‌ها است؛ زیرا نرخ فولاد با قیمت نفت در ارتباط مستقیم قرار دارد. به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود که تا یک ماه آینده قیمت فولاد با کاهش ۵ درصدی مواجه شود. شهرستانی تنها راه نجات صنعت فولاد را سرمایه گذاری در تولید فولاد خام و تبدیل سنگ آهن به آهن اسفنجی دانست و افزود: در این صورت نیاز بازار داخل برای تامین مواد اولیه تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

واردات خط تولید جایگزین شمش فولاد

همچنین امین سعدی مدیر عامل ذوب آهن البرز غرب در خصوص تامین منابع بانکی فولادسازان برای تهیه شمش فولاد تصریح کرد: هم اکنون از ۵۰ تا ۷۰ فولادساز داخلی ۴۰ واحد تولیدی با مشکل منابع مالی مواجهند که از این تعداد به ۳۵ واحد به هر میزانی منابع مالی تزریق شود، بی‌فایده است.

وی با بیان اینکه شمش فولاد در بازارهای خارجی ارزان‌تر از بازار داخلی است، افزود: این روند در دراز مدت به ضرر صنعت فولاد کشور خواهد بود.

سعدی تاکید کرد: برای تقویت صنعت فولاد کشور باید به جای واردات چندین میلیارد دلار شمش به کشور از صادرات قراضه به خارج جلوگیری شود.

وی همچنین واردات کارخانه ذوب آهن و اتمام طرح‌های نیمه تمام را از جمله راهکارهای اساسی برای تامین شمش فولاد در کشور برشمرد.

مدیر عامل ذوب آهن البرز غرب همچنین اوراق مشارکت را از جمله راهکارهای اساسی برای تامین منابع مالی مورد نیاز برای فولادسازان دانست.

اختصاص ال سی داخلی مدت‌دار بهترین منابع مالی برای فولادسازان

مدیر عامل نورد فولاد کرمانشاه نیز تامین منابع مالی را از جمله دغدغه‌های فولاد سازان برای تهیه شمش فولاد دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید برای رفع این مشکل ال سی داخلی را مجددا به چرخه تولید بازگرداند.

وی اختصاص ال سی داخلی مدت‌دار را بهترین راهکار برای تامین منابع مالی فولادسازان برشمرد و اظهار کرد: این اقدام باید با نظارت جدی و دقیق سیستم بانکی صورت گیرد.

مدیرعامل نورد فولاد کرمانشاه گفت: هم اکنون شمش مورد نیاز خود را به ناچار باید از چند تاجر خارجی و با پرداخت کامل وجه که از ریسک بالایی برخوردار است، تهیه کنیم یا اینکه در گمرک‌ها به صورت نقدی از تاجران خرید کنیم. وی افزود: هم اکنون علاوه بر تحریم‌های بین المللی در داخل نیز با خود تحریمی مواجه شده‌ایم و در سالی که به نام سال حمایت از تولید نامگذاری شده، تاکنون سیاست‌های حمایتی از سوی دولت اتخاذ نشده است.

سلیمانی تصریح کرد: با توجه به نامگذاری سال ۹۱ به نام «سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» این نامگذاری می‌تواند زمینه ساز توجه ملی به اهمیت و جایگاه تولید داخلی در اقتصاد کشور به ویژه در فضای تهدیدهای به وجود آمده بوده و فرصت‌هایی را برای تقویت تولید و حمایت از کار و سرمایه ملی به وجود آورد.

وی حذف هزینه‌های سربار تولید اعم از قانونی و غیر قانونی، اصلاح اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و سوق دادن به سمت تولید، اصلاح قوانین و سیاست‌های بانکی، پولی و اعتباری کشور در جهت حمایت از تولید در حداقل زمان به نحوی که تامین منابع مالی بخش تولید در اولویت قرار گیرد را مهم‌ترین راهکارهای عملی حمایت از تولید ملی برشمرد.