رشد 27 درصدی فروش نفت پارس در سال مالی 1390 رقم خورد
جلسه مجمع عمومی‌عادی سالانه شرکت نفت پارس راس ساعت 10:00 روز یکشنبه مورخ 1391/03/21 درمحل موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی با حضور بیش از 76/49 درصد سهامداران برگزار شد. ترکیب هیات رییسه مجمع با حضور آقای مهندس ضیاء الدین شجاعی برهان به عنوان رییس مجمع و نظارت آقایان ناسوتی و امیر مهاجر و به دبیری آقای صادقی مجرد (مدیر عامل) تشکیل شد. همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی مفید راهبر نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای صادقی مجرد و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.
1- تصویب صورت‌های مالی منتهی به سال مالی 1390/12/29
۲- تقسیم ۱۲۶ ریال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم
3- انتخاب موسسه حسابرسی مفید راهبر به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت
۴- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر‌الانتشار.
پیام هیات مدیره
هیات مدیره شرکت به منظور دستیابی به بازارهای داخلی و خارجی تمام تلاش خود را به کار گرفته است و امید دارد که بتواند اقدامات زیر را در سال ۹۱ به نحو مطلوب اجرا نماید:
1- ایجاد برندهای جدید از جمله محصولات گروه 2 و 3.
۲- در سال مالی مورد گزارش کلیه بازارهای از دست رفته جبران و به نحو چشمگیری عرضه محصولات در بازار داخلی از لحاظ کیفی و کمی‌افزایش داشته است؛ به طوری که در مقایسه فروش روغن در سال ۹۰ با دوره مشابه سال قبل از لحاظ ریالی شاهد افزایش ۲۷ درصدی بوده و برای پارافین این افزایش ۴۷ درصد بوده است که امیدواریم با ادامه این روند در سال ۱۳۹۱ سهم شرکت را در بازار داخلی تا حد قابل ملاحظه ای افزایش دهیم.
3- با توجه به استراتژی شرکت که شعار «شرکت نفت پارس به جهانی شدن می‌اندیشد» می‌باشد بررسی‌های وسیعی در مورد بازاریابی خارجی به عمل آمده است که پیش‌بینی می‌شود نتایج خوبی داشته باشد.
۴- طبق برنامه‌های آتی فروش کل محصولات به مقدار ۳۰۰.۰۰۰ مترمکعب در سال مالی آتی با به‌کارگیری واحد‌های جدید بلندینگ و گریس‌سازی در دستور کار قرار گرفته است که امید است روند فروش چند ماهه اخیر با جدیت دنبال گردد.
5- با توجه به اثرپذیری این شرکت از ریسک‌های موجود در بازار تجارت داخلی و بین‌المللی، لذا تمهیدات لازم جهت کاهش آثار این ریسک‌ها بر شرکت اندیشیده شده و توضیحات لازم در این خصوص در بند 10 این گزارش به طور کامل ارائه شده است.
سیاست‌های تامین مالی و اعتباری شرکت
با توجه به اجبار شرکت در اصلاح ساختار مالی به دلیل الزامات سازمان بورس و محدودیت‌های وضع شده توسط بانک مرکزی هنگام اخذ تسهیلات بانکی و به دلیل افزایش بسیار زیاد هزینه‌های تامین مالی، گزارش توجیهی افزایش سرمایه (به میزان 500.000 میلیون ریال) تهیه و به بازرس قانونی ارائه شده است که در مرحله اول توسط بازرس محترم رد شده است. شرکت درصدد است مجددا نسبت به تهیه گزارش توجیهی اقدامات لازم را انجام دهد و پس از تایید بازرس نسبت به اخذ مجوز از سازمان بورس اقدام نماید یا از سایر روش‌ها نسبت به اصلاح ساختار مالی اقدام نماید.
طرح‌های توسعه شرکت
طرح‌های توسعه شرکت شامل پروژه‌های در جریان می‌باشد. عمده‌ترین پروژه‌های عملیاتی شرکت که در حال حاضر در جریان بوده و اجرای آنها تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر میزان و کیفیت تولیدات شرکت خواهند داشت به شرح زیر خلاصه می‌گردند:
۱- پروژه اصلاح و نوسازی سیستم steam tracing واحدهای مختلف:
در واحدهای پروسسی و فرآیندی پالایشگاه شامل واحد تفکیک و فورفورال و تانکفارم موادی مانند لوبکات، پارافین، رافینات و اکستراکت نقل و انتقال داده می‌شود. به منظور سهولت در انتقال مواد فوق الذکر از مخازن به واحدها (در واحدهای پروسسی و فرآیندی) اجرای این پروژه در دستور کار شرکت قرار گرفته است. زمانی که به هر علت (مانند قطع برق) یکی از پمپ‌ها خاموش شود لوبکات درون لوله در تمام مسیر متوقف شده و دمای خود را با وجود داشتن عایق از دست می‌دهد به‌خصوص در زمستان که سرعت افت دما افزایش می‌یابد، به‌طوری که در هوای سرد در عرض چند ساعت تمام مسیر لوله به وسیله لوبکات جامد بسته می‌شود. برای راه‌اندازی مجدد این خط لوله باید مدتی به کمک بخار فشار قوی تکه به تکه لوله را باز نمود که توقف تولید قابل ملاحظه‌ای را تحمیل می‌نماید. اجرای این پروژه به منظور رفع این معضل می‌باشد. میزان سرمایه‌گذاری برآوردی جهت اجرای این پروژه 42.100 میلیون ریال می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود تا دی‌ماه 91 به بهره‌برداری برسد. (پیشرفت فیزیکی پروژه 89 درصد).
۲- سیستم اعلام و اطفای حریق ساختمان‌ها، واحدهای پروسسی و انبارها
هدف از پروژه سیستم‌های اعلام و اطفای حریق در پالایشگاه در وهله اول تجهیز ساختمان‌ها و واحدهای عملیاتی است که اصولا فاقد هر گونه سیستم ایمنی اعلام و اطفای حریق مناسب می‌باشند و سپس یکپارچه کردن این سیستم‌ها به گونه‌ای که پرسنل واحد ایمنی وآتش نشانی بتوانند در کمترین زمان و دقیق‌ترین حالت، کلیه فضاهای پالایشگاه را ازایستگاه آتش نشانی زیر نظر داشته باشند و از هر گونه احتمال وقوع حریق در کمترین زمان مطلع شوند و با آن مقابله کنند. لازم به ذکر است در مکان‌هایی نظیر Substation به دلیل حساسیت بالا و وجود ولتاژهای بالای برق (تا (V 6000) و عدم حضور اپراتور در این مکان‌ها، سیستم‌های اطفای حریق اتوماتیک از اصلی‌ترین ملزومات می‌باشد. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پروژه مبلغ 9.705 میلیون ریال تخمین زده شده است وان‌شاء‌الله تا آبان ماه 91 به بهره‌برداری خواهد رسید(پیشرفت فیزیکی پروژه 51 درصد).
۳- پروژه احداث واحد گریس‌سازی جدید
به دلیل نیاز صنایع بزرگ به گریس‌های کمپلکس و با توجه به عدم تولید این محصول در داخل کشور و وارداتی بودن آن و سود آوری چشمگیر این گروه از گریس‌ها (گریس‌های کمپلکس) در مقایسه با گریس‌های معمولی (بیش از 30 تا 40 درصد) موجب گردید که بازسازی و بهینه سازی واحد گریس‌سازی در دستور کار شرکت قرار گیرد. میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز پروژه 49.900 میلیون ریال و مدت زمان برگشت سرمایه 9 سال برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیر ماه سال 91 پروژه به بهره برداری برسد (پیشرفت فیزیکی پروژه 92 درصد). در صورت محقق شدن برنامه تولید و فروش، آخرین وضعیت سود هر سهم (EPS) برای سال 91 که به سازمان بورس ارائه شده است به شرح جدول شماره 2 پیش‌بینی شده است.
به گزارش خبرنگار ما، مجمع شرکت نفت پارس اولین شرکت ثبت شده در تابلوی بورس کشور و قدیمی‌ترین شرکت حاضر در صنعت روانکار کشور در حالی برگزار شد که این شرکت طی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰ حدود ۱۰ درصد رشد در درآمد خالص و به همین میزان افزایش سود عملیاتی را نسبت به سال مالی گذشته از خود بر جای گذاشته بود که مدیر عامل شرکت دلیل این امر را اصلاح سبد محصول و تغییر شیوه فروش و بازاریابی اعلام کرد. علی صادقی مجرد با اشاره به عزم شرکت برای افزایش هرچه بیشتر صادرات در سال ۹۱ افزود در سال ۹۰ به اصلاح ساختار شرکت پرداختیم که نتایج آن در سال ۹۱ بسیار بهتر قابل لمس است از جمله اینکه محصولات با حاشیه سود کم را از سبد محصول حذف و محصولات بهتری را جایگزین کردیم که گریس Complex و Rpo+ نمونه ای از این جایگزینی محصول است که در آینده بیشتر راجع به آنها خواهید شنید و مطمئنا تحول بزرگی در شرکت به وجود خواهد آورد. مدیر عامل نفت پارس از انعقاد قرارداداهای بلند مدت با ارتش جمهوری اسلامی‌ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا، پرسیا خودرو اداره‌کننده خودروهای BMW و شرکت ماموت برای خودروهای اسکانیا خبر داد و گفت عقد اینگونه قراردادها در راستای توسعه نفوذ در بازار روانکارهاست که به همت بخش‌های مختلف شرکت انجام شده و حاشیه سود مناسبی دارد وی ادامه داد تولید محصولات مولتی گرید در دستور کار شرکت قرار گرفته که حاشیه سود بسیار بالاتر نسبت به محصولات مونو گرید دارد. صادقی در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت تولید خط گریس‌سازی به میزان ۵۰ درصد در سال ۹۰ بیان داشت که نفت پارس بزرگ‌ترین تولیدکننده گریس در خاورمیانه است که محصولات با کیفیتی دارد. مدیر عامل نفت پارس با اشاره به شعار شرکت «نفت پارس به جهانی شدن می‌اندیشد» گفت بر همین اساس بنا داریم که محصولات گروه ۲ و ۳ را در قالب برندهای جدید تولید و به بازار عرضه کنیم که این امر نیازمند اصلاح ساختار مالی شرکت است که از طریق انتشار اوراق صکوک و افزایش سرمایه در حال رفع موانع موجود هستیم و ان‌شاء‌ا... با نتیجه‌گیری در این موارد می‌توانیم سهم خود را در بازار کشور افزایش چشمگیری بدهیم. وی با اشاره به اقبال بازار به سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت گفت: تغییر سیاست شرکت از ارائه بودجه غیر واقعی با اقلام بالا و بعد تعدیل آن به صورت منفی به سیاست واقع بینانه و اعمال تعدل مثبت در سود از جمله عواملی است که باعث استقبال سهامداران از سهام نفت پارس شده هر چند که افزایش صادرات و درآمدهای ارزی نیز در این بخش بی‌تاثیر نبوده است. صادقی مجرد با توجه به توان بالای علمی‌ و تولیدی نفت پارس عنوان داشت مجوز ایجاد دانشگاه جامع علمی‌و کاربردی دریافت شده و در شش رشته از اول مهر ماه سال ۹۱ دانشجو می‌پذیریم که افتخار بزرگی برای شرکت است. صادقی در خاتمه آینده شرکت را روشن پیش‌بینی کرد و اظهار داشت با وجود توان تخصصی بالا و نیروی انسانی مجرب و ماشین‌آلات مدرن باید فعل خواستن را صرف کنیم تا دوباره به جایگاه اصلی خود بازگردیم.