آتی، منتظر
افت قیمت‌ها در محدوده 5 درصد
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی هفته جاری را در انتظار به سر می‌برد که طی هفته گذشته حجم و ارزش معاملات نزدیک به ۶۰ درصد افزایش داشت و قیمت‌ها با ۵ درصد کاهش رو به رو شد.

طلا روی دور صعودی
مبادلات طلا در بازارهای جهانی همانند اوایل هفته قبل با افزایش محسوسی همراه و به سطح قیمتی بیش از یک هزار و 600 دلار به ازای هر اونس رسید. به نظر اغلب سرمایه‌گذاران، انتشار شاخص‌های مختلف اقتصاد از ایالات متحده حاکی از تضعیف شرایط برای ادامه رشد بالای اقتصادی در این کشور است، این در شرایطی است که کاهش رشد اقتصادی در چین نیز روی دورنمای بازارها تاثیرگذار بوده است. البته انتخابات پیش رو در یونان و مسائل مربوط به بحران بدهی‌ها در اروپا یکی از فاکتورهای تاثیرگذاری است که نتایج آن می‌تواند تعیین‌کننده حرکت بعدی سرمایه‌گذاران باشد. اما در اروپا برخی اخبار نیز حکایت از بهتر شدن اوضاع دارد. «سخنرانی آنگلا مرکل نخست وزیر آلمان پیرامون حمایت از اقتصاد منطقه یورو و تقویت اقتصاد آلمان»، «تاکید ماریو بنتی نخست وزیر ایتالیا بر جلوگیری این کشور در تهدیدهای اقتصادی علیه بلوک یورو» و «اظهار خوش‌بینی نخست وزیر اسپانیا بر ترمیم بانک‌های این کشور پس از تصویب بودجه و تزریق نقدینگی به بانک‌ها براساس تازه ترین تصمیم وزرای مالی اروپا» از جمله تحرک‌های مثبتی است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را به آینده امیدوار کند.
برخی اخبار حاکی از این است که بانک‌های مرکزی جهان آماده نهایی کردن بسته‌های جداگانه برای ایجاد ثبات مالی از طریق تزریق و جریان نقدینگی و جلوگیری از فشار اعتباری بانک‌ها هستند که این مساله می‌تواند روی بازارهای مالی و کالایی تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال دور سوم تزریق نقدینگی با عنوان QE۳ در ایالات متحده یا اقدامات بیشتر مبنی بر محرک‌های پولی بانک مرکزی اتحادیه اروپا از جمله موضوعاتی است که سرمایه‌گذاران را برای تحرک بازارها در حالت انتظار نگه داشته است.
نشست G20 در روزهای پایانی ژوئن و جلسه وزرای مالی اروپا در همین ماه از دیگر موضوعاتی است که می‌تواند روند مبادلات در بازارها را با مسیر جداگانه‌ای همراه سازد. به نظر اغلب تحلیلگران، با شرایط کنونی و با توجه به پارامترهای موجود، روند حرکتی قیمت‌ها در بازار همچنان صعودی است؛ اما باید منتظر تصمیمات سرمایه‌گذاران پس از نتایج اعلام شده در جلسات مورد نظر بود.
بازار در انتظار خبر است
بازار داخلی ارز و سکه در هفته گذشته در شرایطی نوسان اندکی را پشت سر گذاشت که قیمت دلار با افت و خیز در محدوده یک هزار و 750 تا یک هزار و 790 تومان قرار گرفت. انتشار گمانه زنی‌ها پیرامون مسائل غیراقتصادی و اتخاذ برخی تدابیر توسط بانک مرکزی در بازار ارز به منظور ساماندهی بازارها و حذف دلالان از جمله مهم‌ترین عواملی بود که توانست بازار ارز و سکه را در مسیر مشخصی قرار دهد. البته در شرایطی که برخی فعالان از ریزش‌ها و کندشدن روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خبر می‌دهند، تحلیلگران انتشار و نتایج برخی اخبار و مسائل غیر اقتصادی در هفته پیش رو را به عنوان مهم‌ترین پارامتر تعیین‌کننده بازار می‌شناسند و معتقدند شرایط در مجموع به گونه ای است که بازار در بلندمدت روی سطوح قیمتی بالا نگه داشته می‌شود، اما در شرایط کنونی باز هم نوسانی خواهد بود.
آتی مهرماه ۵ هزار تومان گران شد
بازار آتی بورس کالای ایران اگر چه در هفته گذشته شاهد افزایش وجه تضمین بود، اما قیمت‌ها در دو روز ابتدایی افزایشی شد و در روزهای بعد این روند تا روز پایانی هفته حالت عکس به خود گرفت. این در شرایطی بود که روز پنج شنبه آخرین روز دادوستد سررسید معاملاتی خردادماه و روز چهارشنبه اولین روز معامله سررسیدهای مهرماه بود. به نظر اغلب تحلیلگران نوسانات دلار در بازار داخلی، اخبار رسمی و غیر رسمی غیراقتصادی و تحرکات مثبت طلا در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عواملی بود که روی حرکت بازارها تاثیر گذاشت. برای هفته پیش‌رو روایت‌های مختلفی تعبیر می‌شود؛ برخی فروش موقعیت‌های نزدیک و خرید موقعیت‌های خرید با توجه به پایین بودن سطوح قیمتی و دورنمای صعودی بازار را از استراتژی‌های مناسب بازار می‌دانند.
برخی نیز آربیتراژ کردن در زمانی که سود آن بالای ۴ درصد است و نوسان‌گیری را بهترین راه‌ ممکن برای سود در بازار می‌دانند، این در شرایطی است که خرید سررسیدهای نزدیک و فروش در سررسیدهای دور و جابه جایی مداوم این حرکت به گونه ای که برای معامله‌گر سود در پی داشته باشد از دیگر رفتارهایی است که می‌شود به عنوان رفتار مناسب مبادلاتی در نظر گرفته شود. در مجموع در بازار آتی طی هفته گذشته ۶۷ هزار و ۵۹۳ قرارداد به ارزش ۵ تریلیون و ۲۵ میلیارد و ۹۲۸ میلیون و ۴۰ هزار ریال معامله شد که نسبت به هفته ماقبل از لحاظ حجم و ارزش ۱۴/۵۶ و ۴۰/۶۰ درصد افزایش داشت. برای سررسید خردادماه ۵۸۹ قرارداد به ارزش ۴۰ میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۲۴۰ هزار ریال، سررسید تیرماه ۱۹ هزار و ۱۲۲ قرارداد به ارزش یک تریلیون و ۲۵۵ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، سررسید مردادماه ۲ هزار و ۶۰ قرارداد به ارزش ۱۵۳ میلیارد و ۴۰۵ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال، سررسید شهریورماه ۴۴ هزار و ۲۷۵ قرارداد به ارزش ۳ تریلیون و ۴۵۵ میلیارد و ۶۳۸ میلیون و ۵۳۰ هزار ریال، سررسید مهرماه با یک هزار و ۵۴۷ قرارداد به ارزش ۱۲۱ میلیارد و ۱۰۹ میلیون و ۲۱۰ هزار ریال دادوستد شد.
روند قیمت‌ها در بازار نیز در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه با کاهش محسوسی در هر یک از سررسیدها به جز سررسید مهرماه رو‌به‌رو بود. سکه سررسید خردادماه 23 هزار و 300 تومان (34/3 درصد)، سررسید تیرماه 31 هزار و 907 تومان (38/4 درصد)، سررسید مردادماه 31 هزار و 861 تومان (37/4 درصد) و سررسید شهریورماه 38 هزار و 908 تومان (85/4 درصد) افت داشت.