گروه بورس کالا - هفته گذشته به‌رغم محدودیت عرضه شمش وارداتی در بنادر ایران و به دنبال آن روند با ثبات قیمت این کالا، نرخ مقاطع در بازار آزاد و در تمامی شهرها نزولی شد.
البته برخلاف بازار، قیمت شمش و مقاطع در بورس افزایش یافت، به طوری که میانگین قیمت شمش در بورس از یک هزار و ۵۰ تومان گذشت.

به نظر می‌رسد سردرگمی بازار در ارزیابی شرایط و عوامل تاثیر گذار بر بازار، عامل اصلی کاهش قیمت‌ها بود به خصوص که بازار همواره از جهش شدید قیمت‌ها نگران می‌شود، اما با در نظر گرفتن مشکلاتی که در بازار شمش وجود دارد، پیش‌بینی افزایشی شدن قیمت‌ها نیز وجود دارد. این در حالی است که قیمت جهانی شمش به شدت در حال کاهش است و نمی‌توان نسبت به تاثیر این موضوع بر بازار ایران بی تفاوت بود، ضمن اینکه تولید شمش در واحدهای داخلی با در نظر گرفتن محدودیت تولید بخش خصوصی، از شدت التهاب بازار مقاطع طی هفته گذشته کاسته است.
هفته گذشته در بازار تهران میانگین قیمت میلگرد از ۱۳۹۵ تومان به ۱۳۵۵ تومان رسید، ضمن اینکه تیرآهن سایز نرمال هم از ۲۲۸ هزار تومان در هر شاخه در بازار تهران به ۲۲۳ هزار تومان رسید.
واردات 82 هزار تن شمش طی 22 روز خرداد
به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران از اول هفته گذشته قیمت بیلت (سایز ۱۵۰در۱۵۰میلیمتر) ۱۲۰۰ تومان در هر کیلو در انزلی روی تریلی بود و تا آخر هفته همین روند دنبال شد. به‌رغم آنکه قیمت مقاطع درایران کاهش نداشته، اما به علت محدودیت عرضه بیلت قیمت آن کاهش نیافته است.
واردات بیلت نیز در 22 روز نخست خرداد ماه 81 هزار و 984 تن بوده است، در حالی که در 30 روز اردیبهشت ماه 194 و 159 تن بوده است.
به‌رغم آنکه قیمت بیلت در خارج روند نزولی دارد اما مساله گشایش اعتبار از یک سو و سایه مسائل سیاسی از طرف دیگر بر واردات بیلت اثر گذاشته است. از طرف دیگر تجار ایرانی سرمایه های خود را به سمت خرید از منابع داخلی انتقال داده‌اند. حجم فروش مقاطع با تیرآهن در بورس در فروردین ماه ۱۳۶ هزار و ۱۹۰ تن بوده، در حالی که در خرداد ماه این رقم به ۳۱۵ هزار و ۹۱ تن رسیده است.
به همین علت محدودیت واردات بیلت باعث کاهش حجم عرضه مقاطع نشده و از طرف دیگر، تولید بیلت در کارخانه های داخلی بخشی از تقاضای آن را پر کرده است. با توجه به رکود تقاضا بعید به نظر می‌رسد که جهشی در قیمت مقاطع به زودی دیده شود، مگر اینکه عاملی غیر از تقاضا باعث تحریک قیمت شود.
کاهش قیمت مقاطع در شهرهای اهواز و اصفهان
هفته گذشته بازار مقاطع در حالت انتظار و واکنش نسبت به مسائل سیاسی بود.
در این مدت متوسط قیمت میلگرد (قطر ۵ تا ۳۲ میلیمتر ) ۱۳ هزار و ۴۲۲ ریال (اول هفته در اهواز) بود که این رقم در پایان هفته به ۱۳ هزار و ۳۰۰ ریال رسید. میلگرد قطر (۱۶ تا ۲۵ میلیمتر) روز شنبه در اصفهان ۱۳ هزار و ۷۱۷ ریال به طور متوسط قیمت داشت، ولی در پایان هفته به ۱۳ هزار و ۵۵۲ ریال کاهش یافت.
تیر آهن سایزهای 14 تا 18 که به طور متوسط روز شنبه 11 هزار و 933 ریال در هر کیلو در اصفهان بود در آخر هفته به 11 هزار و 677 ریال رسید. این در شرایطی است که به علت گرما و مشکلات حمل‌و‌نقل عرضه کالا با یک دوره انتظار 2 تا 5 روزه مواجه است.
قیمت نبشی و ناودانی که ۳ روز اول هفته رو به افزایش بود، روزهای بعد با کاهش قیمت روبه‌رو شد. موجودی کالا در انبارها به حداقل خود رسیده و همین مساله، بازار را با حساسیت روبه‌رو کرده است. در صورتی که تقاضا تحریک شود یا قیمت ارز تغییر کند بازار به سرعت واکنش نشان خواهد داد. تصور عمومی این است که قیمت‌ها باید افزایش یابد، چون حجم عرضه پایین است. از طرف دیگر بازار انتظار دارد قیمت ارز بالا برود که مسلما این امر روی قیمت مقاطع تاثیر خواهد گذاشت.
تاثیر رکود بازار پروفیل بر قیمت ورق
ورق گرم (ضخامت ۲ میلیمتر) روز شنبه هر کیلو تا ۱۱۰۰ تومان در انزلی معامله می‌شد، اما از روز دوشنبه به بعد روند نزولی آن شروع شد و تا پایان هفته به ۱۰۵۰ تومان رسید. این کالا ماده اولیه ساخت لوله و پروفیل است. از آنجایی که بازار لوله و پروفیل راکد است، تقاضای آن بسیار پایین است. تقاضای این کالا هم واکنش چندانی در مورد قیمت ندارد. واردات این کالا روند نزولی شدیدی در ۳ ماه گذشته داشته و با توجه به وجود مشکلات مربوط به واردات و عدم عرضه این کالا از طرف فولاد مبارکه انتظار می‌رود قیمت این کالا افزایش یابد.
دیگر اقلام ورق گرم محصول مبارکه (تا ضخامت 15 میلیمتر) در دو روز اول هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شد، ولی از سه شنبه به بعد قیمت‌ها دوباره برگشت. نوسان قیمت‌ها در طول هفته حداقل تا 15 تومان در هر کیلو بود. ورق گرم ضخامت 15 میلیمتر به بالا اول هفته تا 15 تومان در هر کیلو افزایش یافت و تقریبا ثابت ماند. بازار این کالاها همچنان درگیر رقابت با محصولات وارداتی است.
ورق سرد از اول هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شده و از سه شنبه به بعد ثابت ماند. این روند در مورد ورق گالوانیزه هم دیده شده است. در ماه اردیبهشت ۸۱۶۵ تن ورق گالوانیزه وارد شده که نسبت به واردات فروردین ماه ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در مورد ورق سرد این قضیه برعکس بوده است. واردات فروردین ماه 24 هزار و 615 تن بوده، در حالی که این رقم در 20 روزه نخست خردادماه 1762 تن بود. البته درمقابل، عرضه ورق سرد از طرف مبارکه به شدت افزایش یافته، به طوری که حجم فروش مبارکه در بورس در فروردین ماه 25 هزار و 150 تن و در اردیبهشت 93 هزار و 390 تن بوده و در 24 روز نخست خرداد ماه این رقم 63 هزار و 930 تن بوده است. با توجه به اینکه تحویل ورق سرد 2 ماهه است، احتمال تغییر قیمت این کالا برای ضخامت‌هایی که مبارکه عرضه می‌کند، محدود است.