چشم‌انداز بازار فولاد جهان همچنان منفی

در خلال ماه مه، اقتصاد جهان رو به رکود بود و شاخص مدیریت خرید جهانی موسسه جی پی مورگان با کاهش خریدها و افت داد و ستدهای بین المللی به ۶/۵۰ واحد کاهش یافت. آمار کشورهایی چون کره، ژاپن، چین، اندونزی، برزیل، اروپا و آمریکا نیز از کاهش سرعت رشد اقتصادی خبر داد و در مقابل، روسیه و هند شاخص مدیریت خرید بالای ۵۰ واحد داشتند. کاهش تمایل به خرید صنایع و بخش ساخت و ساز بازار فولاد را ساکت نگه داشته و موجب افت بیشتر قیمت ورق و مقاطع شد که هفته‌های اخیر ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن افت داشته است. شاید کاهش تولید فولاد طی ماه‌های آینده که به دلیل تعمیرات فصلی و همچنین مشکلات اساسی این صنعت است، تنها بتواند بازار را کمی به توازن برساند، ولی تا زمانی که همه مشکلات حوزه یورو رفع نشود جو بازار همچنان در سکوت می‌ماند. در حال حاضر قیمت برخی محصولات فولادی نزدیک به هزینه تولید آن شده ولی نوسانات مواد اولیه تایید نهایی را دشوار می‌کند. بر خلاف انتظار، قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد، هفته گذشته ۳ درصد بالا رفت، ولی اغلب فعالان بازار ماندگاری آن را بعید می‌دانند. قیمت ورق گرم چین باز هم کاهش یافته و به ۶۱۰ تا ۶۱۵ دلار در هر تن (فوب) رسیده که از ضعف تقاضای جهانی خبر می‌دهد.

در جنوب شرق آسیا فعالیت بازار کم بود و بیلت ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن (سی اف آر) است. قیمت جهانی قراضه نیز کاهش یافته است. متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ وارداتی به ترکیه هفته گذشته ۱۷ دلار در هر تن افت داشت و به ۴۱۳ دلار رسید. در حال حاضر تقاضای میلگرد در شرق دریای مدیترانه از جمله ترکیه کم است، ولی عربستان و عراق هنوز خرید می‌کنند.

قیمت میلگرد آمریکا در راستای بازار قراضه نزولی بود و ورق گرم نیز ۵ دلار در هر شورت تن ارزان‌تر شده به ۶۳۵ تا ۶۴۵ دلار رسیده است. در شمال اروپا بسیاری سعی داشتند قیمت ورق گرم را در ۵۲۰ تا ۵۳۰ یورو در هر تن (درب کارخانه) ثابت نگه دارند، ولی قیمت نقدی به ۵۰۰ یورو یا حتی کمتر رسیده است. کاهش نرخ یورو واردات را کساد کرده و ارزش بالای دلار به صادرات کشورهای سی آی اس لطمه زده است.