گزارشی از اهداف چهار گانه بورس کالا در سال 91

فارس- بورس کالا امسال چهار هدف اصلی را پیگیری می‌کند که ۴۰ درصد آن مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای بازار است. در برنامه‌های اجرایی بورس کالا از راه‌اندازی معاملات آتی کشاورزی تا تعامل با بورس‌های جهان مشاهده می‌شود.

بورس کالا در راستای توسعه و رونق هر چه بیشتر، برنامه‌هایی را پیگیری می‌کند که یکی از آنها گسترش و تعامل با نهاد‌های موثر از جمله اتاق بازرگانی و انجمن‌های تخصصی است. با توجه به اینکه بورس یک نهاد رقابتی و اتاق بازرگانی یک نهاد خصوصی و رقابتی است، در حال حاضر تعامل خوبی بین آنها وجود ندارد، بنابراین دو طرف درصددند در سال‌جاری این مساله به صورت جدی پیگیری شود. تاکنون نیز جلساتی به این منظور برگزار شده است.

بر اساس این گزارش، بورس کالا در فقرزدایی به ویژه ارتقای توانمندی‌ بخش کشاورزی، نقش موثری دارد؛ چراکه بهترین ابزار در اقتصاد جهانی برای مدیریت قیمت، قرارداد‌های مشتقه به ویژه قرارداد آتی است.

با توجه به اینکه معاملات آتی، دماسنج بازار است و روند قیمت‌ها را برای چند ماه آینده مشخص می‌کند، در سال‌جاری قرارداد آتی برای محصولاتی که امکان معاملات آن به این شکل وجود دارد، اجرایی خواهد شد.

در ابتدا قرار است معاملات آتی برای محصولات صنعتی و کشاورزی از جمله ذرت و کنجاله شروع شود. سومین هدفی که بورس کالا در سال‌جاری دنبال می‌کند، آموزش منابع انسانی است. بنابراین بورس در نظر دارد از پتانسیل بورس‌های بین‌المللی برخلاف محدودیت‌هایی که وجود دارد استفاده کند.

بر اساس این گزارش، کارگروهی در بورس کالا تشکیل شده که پتانسیل‌های بورس‌های بین‌المللی را شناسایی می‌کند و پس از آن اقدامات لازم برای تبادل دانش و سرمایه‌گذار انجام می‌شود.

بورس کالا در سال ۹۱ برای توسعه بازار داخل از طریق تعامل با نهاد‌های تاثیرگذار داخلی و در بخش خارجی با استفاده از پتانسیل‌ بورس‌های بین‌المللی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد. چهارمین اقدامی که بورس کالا در سال‌جاری پیگیری می‌کند، تغییراتی در معماری سازمانی است.

چهار هدف اصلی بورس کالا از جمله توسعه‌ بازار، معماری سازمانی، آموزش منابع انسانی و فرهنگ سازی هر کدام به ترتیب ۴۰، ۳۰، ۲۰ و ۱۰ درصد از تحقیقات بورس کالا را در سال‌جاری به خود اختصاص داده است.