گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای بازار آتی در شرایطی طی سه روز گذشته از حجم و ارزش نسبتا مناسبی برخوردار بود که برعکس در بازار سهام، ارزش مبادلات در سطح پایین‌تری نسبت به بازار آتی قرار گرفت. این در حالی است که کارشناسان توصیه‌های متفاوتی به معامله گران در شرایط موجود می‌کنند.

قیمت سکه دیروز در بازار آتی به تاثیر از نوسانات محسوس و بی‌دلیل بازار نقدی شاهد افت و خیز بود. صحبت‌های رییس کل بانک مرکزی نیز مبنی بر اینکه «بیش از ۳ میلیون قطعه سکه مازاد وجود دارد که می‌تواند به بازار تزریق شود»، توانست روی تغییرات بازار تاثیرگذار باشد.
البته بازار آتی در شرایطی این هفته، در هر روز با حجم و ارزش بالایی رو‌به‌رو شده و این رقم به بالای 100 میلیارد تومان رسیده که ارزش ریالی معاملات بورس سهام کمتر از 50 میلیارد تومان بود.
تحلیلگران اعتقاد دارند یکی از دلایل اصلی کاهش حجم مبادلات در بورس و از سویی افزایش دوباره حجم مبادلات بازار آتی، گمانه‌زنی‌ها پیرامون مسائل سیاست خارجی با پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات است که کوچ نقدینگی موجود در بازارهای سهام را به سمت بازار آتی رقم زده است.
به نظر فعالان، طی سه روز گذشته این جابه‌جایی نقدینگی ادامه پیدا کرده؛ هر چند دیروز تا حدودی از شدت این وضعیت کاسته شد. البته کارشناسان نوسانات بی‌دلیل و غیر‌منطقی قیمت دلار و امیدواری‌ها به کسب سود آسان‌تر از بازار ارز و سکه را از دیگر دلایل علاقه سرمایه‌گذاران به حضور در بازار آتی عنوان می‌کنند.
سیاوش سلیمانی، یکی از کارگزاران بورس کالا در رابطه با نوسانات بی‌دلیل بازار گفت: بازار آتی در دادوستدهای دیروز تحت‌تاثیر دستکاری قیمت‌ها در بازار نقدی بوده است. این در شرایطی است که برخی افراد بدون منطق و دلیل خاصی روند مبادلات بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند و با جابه‌جایی موقعیت‌های خرید و فروش، تغییرات دلار را به بالاترین حد ممکن رسانده‌اند.
سلیمانی با اشاره به اینکه با توجه به پارامترهای موجود، بازار نباید به این سطح بالا از نوسانات برسد، گفت: دخالت در بازار و از سویی تغییر مسیر منطقی معاملات ارز (مهم‌ترین متغییر اقتصادی کشور) به گونه‌ای بوده که روند نامعلومی را برای آینده ترسیم کرده است.
این کارشناس بازار آتی با بیان اینکه ممکن است بازار تغییر محسوسی را در صورت عدم تغییر پارامترهای موجود نداشته باشد، گفت: دولت سعی کرد بعد از مذاکرات بغداد هیجانات ناشی از نتایج مذاکرات را بگیرد که به نظر می‌رسد تا حدودی توانسته اوضاع را سروسامان دهد؛ اما روند مبادلات در آینده با توجه به جو روانی موجود در مذاکرات پرونده هسته‌ای ممکن است به گونه‌ای باشد که به صورت پلکانی قیمت‌ها افزایش یابد و با اخبار تردیدآمیز شیب بیشتری به خود بگیرد. به عقیده سلیمانی، غرب نسبت به حل مذاکرات کارشکنی کرده و رفتارهای اخیر طرف غربی نیز حاکی از این است که آنها در شرایط کنونی نمی‌خواهند، مذاکرات به نتیجه برسد. این در شرایطی است که از اواسط تیرماه موضوع محدودیت‌ها بر کشورمان بعد جدیدی به خود می‌گیرد.
با این اوصاف به نظر می‌رسد موضوع مذاکرات باز هم ادامه پیدا کند و حتی این گفت‌و‌گوها به یک سال هم بینجامد. با توجه به انتخابات سال جاری ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده و از سویی انتخابات ریاست‌جمهوری در کشورمان در سال آینده احتمال اینکه شرایط متفاوتی در بازار رقم بخورد وجود دارد.
سلیمانی با اشاره به دیگر پارامترهای موجود در بازار همچون سکه‌های پیش فروش شده و عرضه و تقاضای سکه در بازار توسط بانک مرکزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار روی روند مبادلات، بحث مالیات بر ارزش افزوده است که با توجه به شرایط خاص این نوع از مالیات‌ها، ممکن است اجرا شدن آن در بازار طلا اندکی سخت به نظر برسد؛ اما در صورت اجرا شدن، قیمت‌ها را با تغییر محسوسی رو‌به‌رو خواهد کرد.
این کارشناس بازار آتی در پایان به معامله‌گران توصیه کرد در زمانی که قیمت‌ها کاهش محسوسی را تجربه می‌کند و بازار با ریزش مواجه می‌شود بهتر است موقعیت‌های خرید را با نرخ مناسبی به صورت یکجا بگیرند، اما در ادامه با آگاهی به سود معقول هر یک از سررسیدها، به صورت پلکانی از بازار خارج شوند. به توصیه این کارگزار، فعالان بهتر است همواره تعدادی موقعیت خرید داشته باشند.
روز گذشته در شرایطی بازار با افزایش موقعیت‌های باز در بیشتر سررسیدها مواجه شد که فاصله قیمتی بین هر یک از سررسیدها نسبت به هفته گذشته اندکی بیشتر شد. قیمت سکه سررسید خردادماه با ۷۰/۱ درصد افت در مبادلات صبح و ۴۷/۰ درصد افزایش در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۵۵ تا ۶۷۰ هزار تومان، سررسید تیرماه با ۹۲/۱ درصد افت در مبادلات صبح و ۴۱/۱ درصد افزایش در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۷۳ تا ۶۹۶ هزار تومان، سررسید مردادماه با ۹۴/۱ درصد افت در مبادلات صبح و ۰۳/۱ درصد در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۶۹۵ تا ۷۱۶ هزار تومان و سررسید شهریورماه با ۵۸/۱ درصد افت در مبادلات صبح و ۵۸/۱ درصد افزایش در مبادلات بعدازظهر در محدوده ۷۱۵ تا ۷۳۷ هزار تومان قرار گرفت.
به اطلاع خوانندگان گرامی می‌رساند روز گذشته در مطلب صفحه 14 به اشتباه «کاهش میزان وجه تضمین با وجودی که ریسک شرکت‌های کارگزاری را پایین می‌آورد» درج شده بود که صحیح آن «افزایش میزان وجه تضمین» است.