عرضه گندم در بورس کالا مصوبه هیات‌ دولت است

اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در۴ استان، طرحی ملی در راستای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی است که تمام دستگاه‌ها باید تلاش کنند در بورس کالا با دقت اجرا شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه هیات دولت برای اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم ۴ استان در بورس کالای ایران گفت: اجرای طرح قیمت تضمینی مزیت‌های زیادی را در دو سال اخیر برای بخش کشاورزی داشته است. به گفته علی اکبری؛ براساس تصمیم هیات‌‌ دولت امسال محصول گندم استان‌های مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان در قالب قیمت تضمینی در بورس کالای ایران ارائه می‌شود که امیدواریم این طرح به سایر استان‌ها نیز گسترش یابد.


وی افزود: ساز و کار این کار برای محصول گندم نیز برنامه ریزی شده است که دقت مسوولان را برای افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و همچنین توسعه بورس کالا در کشورمان نشان می‌دهد. اکبری ادامه داد: در حال حاضر قیمت تضمینی در بورس کالا روی محصولاتی همچون ذرت، جو و برنج اجرا می‌شود، اما با ورود گندم و موفقیت این طرح ملی، می‌توان امیدوار بود که سایر محصولات نیز به فهرست قیمت تضمینی اضافه شوند. اکبری درباره موفقیت سیاست قیمت تضمینی گندم گفت: همه مسوولان حوزه کشاورزی و کشاورزان به مزیت‌های اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری از طریق بورس کالا واقف باشند چون پس از آشنایی فعالان با طرح قیمت تضمینی،شاهد عرضه بیشتر کالاها با این شیوه در بورس کالا خواهیم بود.

وی با اشاره به چهار مزیت اصلی اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی در بخش کشاورزی، گفت: اجرای این طرح به نفع کشاورز، دولت و صنعت کشاورزی است و از مزیت‌های آن می‌توان به کاهش بار مالی سنگین دولت در خریدهای تضمینی اشاره کرد، همچنین زمان دریافت پول کشاورز نیز به واسطه عرضه محصول در بورس کالا به کمترین حد می‌رسد و حذف فرآیند طولانی مدت پرداخت پول کالاهای خریداری شده از سوی دولت به کشاورز مزیت بزرگی برای آنان محسوب می‌شود. این نماینده مجلس افزود: حذف دلالان پرشمار از بازار کشاورزی و کشف عادلانه قیمت‌ها در بورس کالا نیز دو مزیت دیگر این طرح است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: با جایگزینی قیمت تضمینی محصولاتی همچون جو و ذرت به جای خرید تضمینی در بورس کالای ایران، بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش یافته است و با اجرای این طرح روی گندم نیز، تحولی بزرگ در ارتقای بخش کشاورزی کشور آغاز خواهد شد. اکبری اظهار کرد: اکنون زمان آن است که با سرعت تمام در جهت اجرای این طرح روی محصولات قابل معامله در بورس کالا حرکت کنیم؛چراکه این ماده قانونی آزمایش خود را پس داده و وقت آن رسیده تا رفته رفته از خریدهای سنتی و پرهزینه تضمینی به سمت درج قیمت‌های تضمینی در بورس و رسیدن سود واقعی حاصل از تولید به کشاورزان حرکت کنیم. بنابر گزارش بورس کالای ایران؛ کارشناسان هم معتقدند که سیاست قیمت تضمینی باید جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی شود، چون با اجرای این طرح بار مالی دولت در خرید محصول کشاورزان کاهش می‌یابد.