گروه بنگاه‌ها: کارخانه‌هایی نظیر آلومینای ایران (جاجرم) با قرار‌گیری در مناطق محروم، کمک زیادی به اشتغالزایی مولد در کشور می‌کنند و دولت باید برای آنها تسهیلات ویژه در نظر بگیرد.تورج زارع مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام این مطلب گفت: بخشی از مشکلات ما مشابه معضلات اقتصادی کشور است و ما در این حوزه بعضا دچار مشکلاتی می‌شویم که فقط مربوط به این صنعت نیست، بلکه معضلی کلی و در مقیاس ملی است. به گفته وی، برخی اوقات برای جذب نیرو، به صنعت فشار آورده می‌شود، در حالی که هر بنگاه ظرفیت مشخصی برای اشتغال دارد و به‌طور مثال در حال حاضر اشتغال در شرکت آلومینای ایران، بیش از نیاز است.

زارع در عین حال تصریح کرد: اشتغال کاذب خوب نیست و با آن موافق نیستیم، اما با این حال اگر هزینه‌های ما به گونه‌ای باشد که امکان ایجاد طرح‌های توسعه وجود داشته باشد و بتوانیم با سرعت به اهداف بعدی دست یابیم، می‌توانیم به اشتغال در منطقه کمک بیشتری کنیم. وی افزود: در حال حاضر۲ پروژه توسعه‌ای داریم که کارخانه تولید شمش آلومینیوم با ۷۰ درصد پیشرفت مهم‌ترین‌ آن است. این کارخانه به‌دلیل تحریم‌ها معطل مانده بود ولی بعد از برجام و بهبود نسبی شرایط، این پروژه رو به اتمام است و در صورت تکمیل، سومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم کشور می‌شویم.

به گفته زارع، اگر این طرح تکمیل شود، هم اشتغال به همراه خواهد داشت و هم ارزآوری مناسبی دارد. مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه به لزوم تکمیل زنجیره جاجرم اشاره کرد و افزود: این زنجیره باید با طرح‌های توسعه‌ای تکمیل شود؛ طرح‌های توسعه‌ای نیاز به حمایت دولت دارد، اما دانش آن باید از خارج از کشور وارد شود و این موضوع نیز نیازمند روابط مناسب با کشورهای دارنده تکنولوژی است. زارع صادرات را یکی دیگر از آثار برجام دانست و گفت: در حال حاضر ما به آذربایجان، تاجیکستان و ترکیه صادرات داریم و این امر به دلیل بهبود نسبی شرایط و برقراری روابط بانکی است.وی در پایان به تولید محصولات با کیفیت قابل قبول برای دنیا اشاره کرد و گفت: محصول تولیدی باید برای رقابت جهانی قابل ارائه باشد و این امر در صورتی حاصل می‌شود که مدیران توانمند و متخصص حضور داشته باشند.