گروه بورس کالا- حدیث موسوی: چند ماهی است که رکود در بازار فولاد کشور سایه افکنده است و معاملات در این بخش آن‌چنان که باید مورد استقبال خریداران قرار نمی‌گیرند. برخلاف پیش‌بینی‌ها که آغاز سال جدید را نویدبخش رونق در بازار خرید و فروش محصولات فولادی می‌دانست، گویا بی‌تحرکی در بازار خیال رفتن ندارد و همچنان عملکرد ساکنی در هر دو بخش عرضه و تقاضا پابرجا است. روز گذشته اما معاملات در بازار آهن و میلگرد در هر دو بازار آزاد و بورس کالا از روند ثابتی برخوردار بود، به گونه‌ای که حتی با ثبات قیمت میلگرد، تمایل چندانی به خرید در بازار وجود نداشت. در واقع دو بازار مذکور نسبت به آخرین عرضه‌های قبلی آن تغییر و تحرک چندانی نسبت به خرید از خود نشان ندادند، به طوری که عرضه‌های رینگ فولاد بورس کالا، بدون خریدار ماند. دیروز هزار تن تیر آهن ۱۴ از سوی شرکت نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد عرضه شده بود که تا پایان معاملات با هیچ تقاضایی مواجه نشد. از سوی دیگر، سبد میلگرد A۲ سایزهای ۱۴ تا ۲۰ هم به میزان یک هزار و ۳۰۰ تن از سوی همین شرکت عرضه شد که باز هم مشتری نداشت. این در حالی است که عدم خرید مقاطع در مدت اخیر بیش از شمش به چشم می‌خورد.

آنچه که از شرایط بازار برمی‌آید آن است که با توجه به نیاز فعالان بازار به تامین و گردش نقدینگی مورد نیاز خود، عرضه در بازار بسیار بیشتر از تقاضای موجود بوده و تجار سعی می‌کنند آهن را در انبارها نگه ندارند، در نتیجه شکاف عرضه موجود و عقب‌نشینی تقاضا تا حدی به افت بیشتر قیمت‌ها دامن زده است. این در حالی است که خبرها از افت شدید قیمت شمش در بازارهای جهانی خبر می‌دهند، به طوری که در بازار لندن (LME) قیمت شمش با کاهش شدیدی مواجه شده، به گونه‌ای که قیمت خرید نقدی این محصول به ۱۴۰ دلار در هر تن رسیده که نسبت به ۹ آوریل در حدود ۲۰ دلار کاهش قیمت داشته است. بنابراین طبیعی است که با نزول قیمت شمش در عرصه جهانی قیمت‌های داخلی هم روند کاهشی به خود بگیرد که تداوم این روند در کنار رکود موجود در بازار آرامش فولاد را در ماه‌های پیش رو نوید می‌دهد.

به گفته معامله‌گران رونق بازار در شرایط حاضر مستلزم چند نکته است؛ اول آنکه معاملات مسکن و ساخت و ساز در این بخش دچار رکود و بی‌تحرکی است و تا زمانی که مسیر افزایشی قیمت‌ها در بخش مسکن سیر منطقی به خود نگیرد و چشم‌انداز این بخش که در نوع خود مصرف‌کننده بزرگی برای محصولات فولادی به شمار می‌آید مثبت تلقی نشود، نمی‌توان بازگشت رونق به بازار فولاد را لااقل در روزهای پیش رو محتمل دانست. از سوی دیگر در حال حاضر هنوز بودجه عمرانی کشور هم تصویب نشده به همین سبب تا مشخص شدن رقم دقیق بودجه‌های عمرانی و پروژه‌های شهرداری، معاملات در بازار آزاد با احتیاط بیشتری انجام می‌شود.

این در حالی است که معاملات در بورس کالا در زمینه خرید شمش روند متفاوتی با بازار را تجربه می‌کند. به گفته کارشناسان، خریداران با نگاه به آینده و چشم‌انداز مثبتی که برای دو ماه آتی و پس از انتخابات برای وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور به لحاظ ثبات در سیاست‌گذاری‌ها متصور هستند، معاملات در بورس کالا و در قالب قرارداد سلف را با رونق بیشتری دنبال می‌کنند. این موضوع البته از آن جهت که نیاز مالی تولید را نیز تامین می‌کند از اهمیت بالایی برخوردار است.

در حالی که عرضه شمش در کشور و بنا به نیاز متقاضیان بازار خصوصا نیاز بخش خصوصی به مواد اولیه داخلی و خارجی صورت می‌گیرد، میانگین قیمت شمش با توجه به نوع و سایز آن در بازه یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۶۵۰ تومان متغیر است، در حالی که در حال حاضر قیمت شمش در داخل از این ارقام بالاتر است. البته به گفته معامله‌گران عرضه شمش داخلی به تنهایی جوابگوی نیاز بازار نبوده و واردات به عنوان بازویی کمکی در تامین نیاز بازار حیاتی است، چرا که عرضه داخلی تنها پاسخگوی نیاز یک روز تولیدکنندگان داخلی است. با این حال، در روزهای اخیر با کاهش نسبی و ثبات قیمت ارز واردات کماکان پی گرفته می‌شود و امید است با نیل قیمت ارز آزاد به قیمت ارز اتاق مبادله‌ای معاملات در حوزه محصولات فولادی فعال‌تر از گذشته دنبال شود.