گروه بورس کالا- کتایون دارابی: با شروع هفته جدید بازار پتروشیمی متاثر از شایعات گوناگون با افت و خیز قیمت‌ها همراه شد. به طوری که روز شنبه شایعه افت قیمت‌های پایه در عرضه‌های هفته جاری بورس کالا بازار را با روندی صعودی روبه‌رو کرد، اما با شروع روز یکشنبه و شایعه عدم تغییر قیمت‌های پایه دوباره بازار به روال عادی بازگشت و افت قیمت‌ها جبران شد.

گرچه بسیاری از معامله‌گران معتقدند: روند افت قیمت نفت و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی، احتمالا نرخ‌های پایه را با افت مواجه می‌کند، اما عدم اطمینان نسبت به اعمال افت نرخ‌ها در هفته جاری سبب شده تا بسیاری از معامله‌گران در حالت انتظار به سر ببرند.
از این رو روز شنبه با انتشار شایعه افت قیمت‌های پایه، فروشندگان بیشتری وارد بازار شدند، اما روز گذشته با تغییر این شایعه حجم مبادلات به شدت کاهش یافته و بیشتر معامله‌گران ترجیح دادند با احتیاط بیشتر وارد مبادلات شده یا تا اعلام نرخ‌های پایه صبر کنند.
با این حال برخی از تاجران بازار در این روز از اعلام نرخ‌ها در بازار پتروشیمی خودداری کرده و با توجه به شایعات موجود، نوسان قیمت‌ها را بیش از حد انتظار عنوان کردند، از این رو نرخ دقیق و مشخصی در بازار پتروشیمی وجود نداشت.
البته در بازار پتروشیمی روز شنبه متاثر از انتشار اخبار افت قیمت‌های پایه، اکثر محصولات پلیمری با افتی معادل 100 تا 150 تومان در هر کیلو روبه‌رو شدند، اما روز گذشته دوباره قیمت‌ها به همان میزان که افت کرده بود، افزایش یافت و در نتیجه تاجران بسیاری دچار سردرگمی شدند.
برخی از آگاهان بازار می‌گویند: احتمالا در هفته جاری افت قیمت گریدهای متفاوت پلی‌استایرن اعمال شود و کالاهای دیگر هفته آتی با افت مواجه شوند، با این حال همچنان فعالان بازار در انتظار اعلام نرخ‌های پایه محصولات در رینگ پتروشیمی برای عرضه‌های روز سه‌شنبه هستند.
در همین حال بازار پی‌وی‌سی هم در روزهای اخیر در رکود به سر می‌برد و حجم مبادلات در این بازار به شدت کاهش یافته است. به گفته معامله‌گران افت قیمت پی‌وی‌سی در بازارهای جهانی و افزایش عرضه‌های مجتمع‌های پتروشیمی در بورس کالا از دلایلی است که بازار پی‌وی‌سی را وارد رکود کرده است. با این حال بیشتر معامله‌گران انتظار ندارند که بازار پی‌وی‌سی در ماه جاری با تحرکات جدیدی روبه‌رو شود، به گفته این گروه به احتمال زیاد بازار پی‌وی‌سی در ماه جاری هم در رکود به سر خواهد برد.
با این حال همچنان پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی دشوار به نظر می‌رسد و از این رو بیشتر معامله‌گران در انتظار مبادلات در روزهای آتی هستند. البته در روزهای اخیر بازار محصولات پتروشیمی بیش از روزهای دیگر با رکود دست و پنجه نرم کرد، به گفته معامله‌گران افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی، از سوی دیگر نوسانات نرخ ارز و همچنین عدم شفافیت قیمت‌ها پس از اعمال نرخ جدید خوراک گاز و مشخص نبودن نرخ دلار در بودجه از دلایلی است که بازار پتروشیمی را در رکود فرو برده است.
در همین حال برخی از تاجران هم به احتمال شروع تحرک در بازار پتروشیمی در اواسط خردادماه اشاره می‌کنند و معتقدند؛ تا پایان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به نظر نمی‌رسد اتفاق خاصی در بازارهای کالایی رخ دهد.