گروه بنگاه‌ها: هدف چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران و ششمین کنفرانس مهندسی معدن که به‌صورت دو سالانه ازسوی انجمن مهندسی معدن ایران برگزار می‌شود افزایش ارتباط بین حوزه دانش و پژوهش از یک طرف و حوزه‌ صنعت و کسب‌وکار و اجرا از طرف دیگر از طریق ارائه‌ دستاوردهای تحقیقاتی جدید پژوهشگران است. دکترعلی اصغر خدایاری با اعلام این مطلب افزود: انجمن مهندسی معدن با جمع‌آوری و داوری مقالات علمی- پژوهشی و فراهم کردن شرایط لازم برای ارائه آنها توسط استادان دانشگاه، دانشجویان دوره‌های تحصیلات تکمیلی و سایر پژوهشگران سمت عرضه را نمایندگی می‌کند.

خدایاری گفت: دستگاه‌های دولتی، بنگاه‌ها، تشکل‌ها و سایر فعالان بخش معدن و صنایع معدنی نیز در سمت تقاضای این کنفرانس‌ها قرار دارند که تلاش می‌کنند با پیگیری بحث‌های ارائه شده در کنفرانس‌ها و برقراری ارتباط با پژوهشگران برای عملیاتی کردن موضوعات موردعلاقه، کسب‌وکار خود را توسعه دهند. رئیس چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی ایران و ششمین کنفرانس مهندسی معدن تصریح کرد: کنفرانس امسال که روزهای ۱۵ تا ۱۸ آبان برگزار می‌شود، هم به‌لحاظ نحوه اجرا و هم به لحاظ محتوای کنفرانس تفاوت چشمگیری با دوره‌های پیشین دارد. به گفته وی، نخستین تفاوت، برگزاری مشترک ششمین کنفرانس مهندسی معدن ایران و چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع معدنی از سوی انجمن مهندسی معدن و خانه معدن ایران است. وی افزود: همزمانی دو رویداد علمی که در سال‌های گذشته از سوی انجمن مهندسی معدن (منسوب به دانشگاه) و همچنین خانه‌ معدن (منسوب به صنعت) برگزار می‌شد، مزایای مهمی دارد که از آن جمله می‌توان به صرفه‌جویی در هزینه‌های برگزاری، هم‌افزایی بین برگزارکنندگان دو رویداد، جذب مخاطبان بیشتر برای کنفرانس و کنگره و ارتباط بیشتر دو تشکل در آینده اشاره کرد.

خدایاری خاطرنشان کرد: همایش امسال علاوه‌بر برگزاری مشترک توسط انجمن مهندسی معدن و خانه‌ معدن ایران از امتیاز پشتیبانی همه‌جانبه از طرف سازمان ایمیدرو و نظام مهندسی معدن نیز برخوردار است. وی گفت: انجمن مهندسی معدن به‌عنوان انجمنی علمی با خاستگاه دانشگاهی تسهیل‌کننده‌ ارتباط بین دانشگاه و صنعت معدنکاری از طریق جمع‌آوری، داوری و ارائه مقالات علمی است و همچنین سازمان ایمیدرو به‌عنوان متولی اصلی توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی با خاستگاه معدنی- صنعتی، تبدیل دانش به رویه‌ها و فناوری‌های نوین و توانمندسازی بنگاه‌های معدنی را به‌عنوان ماموریت اصلی خود تعریف کرده است. نظام مهندسی معدن نیز به‌عنوان تشکل حرفه‌ای مهندسین معدن وظیفه سازمان‌دهی و ارتقای توانمندی‌های مهندسین را که حاملان اصلی این رویه‌ها و فناوری‌ها هستند، به‌عهده دارد از این رو خانه‌ معدن ایران به‌عنوان تشکل فراگیر بنگاه‌های معدنی می‌تواند سمت تقاضا را برای رویه‌ها و فناوری‌های نوین و مهندسان حامل آنها نمایندگی کند. خدایاری افزود: چهار سازمان مذکور با این ویژگی‌ها زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند که دو سر آن، سمت عرضه و سمت تقاضای برگزارکنندگان همایش‌اند و حلقه‌های میانی، زنجیره ارتباط بین دو حلقه انتهایی را برقرار و از آن پشتیبانی می‌کنند. چنین ساختاری، در برگزاری همایش اثربخشی آن را افزایش می‌دهد و تداوم و تقویت همکاری بین حلقه‌های زنجیره در آینده، می‌تواند برکات زیادی برای صنعت معدن کشور در پی داشته باشد.

وی تصریح کرد: پررنگ شدن وجهه بین‌المللی همایش مشترک یکی دیگر از جنبه‌های متفاوت آن نسبت به کنفرانس‌ها و کنگره‌های پیشین است، حضور چند سخنران کلیدی از کشورهای مختلف جهان، ارائه بیش از ۱۰ مقاله علمی از خارج از کشور و حضور حدود ۵۰ شرکت‌کننده‌ خارجی در همایش توجه خاص به وجهه فراملی همایش را نشان می‌دهد. خدایاری گفت: این رویکرد از یک طرف نشان‌دهنده‌ موفقیت سیاست خارجی دولت در فراهم کردن تعامل بیشتر و بهتر با خارج و از طرف دیگر بیانگر همسویی برگزارکنندگان همایش با این سیاست‌ها و کمک آنها به استمرار و توسعه‌ این سیاست است. وی تاکید کرد: همزمانی همایش با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی معدن و صنایع معدنی یکی دیگر از وجوه متفاوت این دوره است، این همزمانی مخاطبان نمایشگاه را که عمدتا در سمت تقاضای کنفرانس و کنگره قرار دارند، در معرض جذب به همایش و بهره‌برداری بیش‌تر از بحث‌های علمی- پژوهشی آن قرار می‌دهد. وی افزود: همچنین برای ارائه‌کنندگان مقالات و مخاطبان کنفرانس و کنگره که عمدتا در سمت عرضه قرار دارند، این فرصت را ایجاد می‌کند که با حوزه‌های مرتبط با صنعت و تکنولوژی و روند پیشرفت آن برخورد عینی کنند.