کیفی‌سازی و کاهش قیمت پیش نیاز تحقق اهداف کلان فولاد
مدیران شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی همراه با رئیس هیات عامل ایمیدرو، در یک نشست تخصصی، راهکارهای دستیابی به اهداف کلان صنعت فولاد را بررسی کردند. در این نشست، رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد که ایران باید برای حضور در بازار فولاد، مزیت بهای انرژی را حفظ کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، در پنل تخصصی هجدهمین سمپوزیوم فولاد، مدیران عامل شرکت‌های تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فولاد مبارکه، فولاد آلیاژی ایران در کنار رئیس هیات عامل ایمیدرو و یکی از اعضای هیات عامل ایمیدرو به بررسی راهکارهای اجرایی شدن برنامه ۵۵ میلیون تنی فولاد پرداختند. در این نشست که در مرکز همایش‌های جزیره کیش برگزار شد، مهدی کرباسیان به پیش نیازهای این برنامه اشاره کرد و گفت: کیفی‌سازی و ارزان کردن نسبی هزینه‌های تولید، توجه به تحقیق و توسعه و فراهم آوردن زیرساخت‌ها از مهم‌ترین پیش نیازهای توسعه این صنعت است. وی تصریح کرد: حضور در بازارهای رقابتی بدون ارائه محصول کیفی و قیمت مناسب، عملی نیست و این نکته‌ای است که از سوی فولادسازان بزرگ دنیا پیگیری می‌شود. کرباسیان ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش قیمت‌ها، تمرکز بر تحقیق و توسعه است که این امر نیاز به بودجه و همچنین حمایت و تحمل برای نمایان شدن دستاوردها دارد. به گفته وی، درایران مشکل حمل و نقل، سبب شده در برخی از مناطق نتوانیم قیمتی متناسب با بازار ارائه دهیم. رئیس هیات عامل ایمیدرو تاکید کرد: ایران باید امتیاز انرژی را برای مهار قیمت‌ها و حضور در بازار رقابتی حفظ کند و این، عامل تاثیرگذاری در بهای تمام شده کالایی همچون فولاد است.


تحقق چشم‌انداز، به صنعت فولاد گره خورده است

پیش از وی، مدیر‌عامل فولاد مبارکه گفت: تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور به بخش فولاد، گره خورده است به این دلیل که یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش درآمدسرانه، توسعه شغل و تحقیق و توسعه، توجه به صنعت فولاد است و این نکته در بسیاری از کشورها، به اثبات رسیده است. وی ادامه داد: دستیابی به برنامه 55 میلیون تنی فولاد، یعنی جا به جایی سالانه 200 میلیون تن مواد در کشور که این امر مستلزم توجه به زیرساخت‌ها و حمل و نقل است. سبحانی افزود: هر چه زنجیره فولاد تکمیل‌تر شود، ارزش افزوده بالاتری نصیب اقتصاد می‌شود. مدیر‌عامل فولاد مبارکه افزود: تامین برق و گاز در تابستان و زمستان یکی از چالش‌های توسعه این صنعت است. وی یادآور شد: طرح‌های استانی فولاد، ارثیه‌ای بود که به ایمیدرو رسید اما در دو سال گذشته این طرح‌ها، فعال شدند و حال نیز طبق زمان‌بندی مشخصی، در آستانه راه‌اندازی هستند. محمد‌حسن عرفانیان، مدیر‌عامل اسبق فولاد مبارکه و از پیشکسوتان صنعت فولاد گفت: طرح‌های استانی فولاد صورت مساله و راه‌حل اشتباهی داشتند اما شرایط به گونه‌ای شد که باید اجرای آنها ادامه پیدا می‌کرد. وی یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌های صنعت فولاد در کشور را نبود ساختار سسیستمی ذکر کرد و گفت: تاکنون نتوانسته‌ایم ساختاری را در صنایع به ویژه صنعت فولاد نهادینه کنیم در حالی که باید توجه کنیم چالش فولاد، چالش کشور است.