مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع آلومینیوم ایران گفت: صنعت آلومینیوم کشور نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است.

هبت‌ا... فاضلی دیروز در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری بیشتری انجام و بخش خصوصی نیز به همکاری دعوت شود، می‌توان اشتغال بیشتری از طریق این بخش در جامعه ایجاد کرد. وی اظهار داشت: با وجود آنکه خط جدید ایرالکو راه‌اندازی شده، اما هنوز میزان تولید آلومینیوم در کشور بسیار پایین‌تر از کشورهایی نظیر بحرین و امارات متحده عربی است. تولید آلومینیوم در این کشورها از مرز یک‌میلیون تن در سال فراتر رفته است.

فاضلی سپس میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در صنایع آلومینیوم را بسیار کم ارزیابی کرد و افزود: چنانچه سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش انجام شود، میزان اشتغال در این صنعت افزایش چشمگیری خواهد یافت و به کاهش میزان بیکاری در جامعه کمک خواهد کرد. این مقام مسوول توانمندی ایران در صنعت آلومینیوم را مطلوب دانست و گفت: با این وجود تولید آلومینیوم در کشور همچنان ۲۰۰ تا ۲۲۰هزار تن در سال است و هنوز رشد چشمگیری نداشته است. مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه از ضایعات آلومینیوم نیز می‌توان در بخش‌های مختلف استفاده کرد، گفت : این صنعت از ارزش افزوده بالایی برخوردار است و نقش اساسی و کلیدی در ایجاد فرصت‌های شغلی دارد.

به گفته فاضلی، چنانچه میزان تولید آلومینیوم در کشور به ۶۰۰هزار تن در سال افزایش یابد، میزان اشتغال در این صنعت به حدود ۵۰۰هزار نفر خواهد رسید. این مقام مسوول، نیاز کشور به شمش آلومینیوم را حدود ۳۰۰هزار تن در سال اعلام کرد، افزود: حدود ۲۰۰هزار تن از مواد اولیه مورد نیاز در زمان حاضر از داخل و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود. به گفته وی، ایران در همین حال سالانه ۵۰ تا ۶۰هزار تن آلومینیوم صادر می‌کند.

فاضلی در ادامه تصریح کرد: برای تامین نیاز کشور و همچنین صادرات آلومینیوم در سال‌های آتی، باید ۱۰کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰هزار تن تولید شمش در کشور احداث شود و باید در بلندمدت ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را به مرز یک‌میلیون تن افزایش داد. وی در خصوص قیمت و وضعیت آلومینیوم در کشور نیز گفت: نرخ آلومینیوم در ایران متعادل و در حد بازارهای جهانی است و در زمان حاضر بهای هر کیلوگرم بلیت و شمش آلومینیوم به ترتیب بیش از ۳۰ و ۲۸هزار ریال است. مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنایع آلومینیوم ایران در خصوص مشکلات موجود در این بخش نیز گفت: کمبود تسهیلات بانکی از مهمترین مشکلات در این بخش است. وی با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، گفت: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، وثیقه ملکی را به عنوان ضمانت طلب می‌کنند که این امر مشکلاتی را برای تعاونی‌ها، ایجاد کرده است.

فاضلی سپس قانون تجمیع عوارض را از دیگر مشکلات تعاونی‌ها اعلام کرد و افزود: با وجودی که تولیدکنندگان در سال‌های اخیر نامه‌های زیادی را برای رفع این مشکل به نهادهای مختلف ارسال کرده‌اند، اما هنوز این مشکل رفع نشده است. وی با بیان آنکه بخش خصوصی کشور در زمان حاضر توان تولید شمش آلومینیوم را دارد، افزود: این بخش پیشنهاد خرید مجتمع آلومینیوم «المهدی» را ارائه کرده که تاکنون پذیرفته نشده است. ۴۲ شرکت تعاونی با سه‌هزار و ۱۵۰ عضو هم اکنون تحت پوشش اتحادیه تعاونی‌های صنایع آلومینیوم ایران قرار دارد.