تثبیت قیمت محصولات فولادی در کشور

گروه بورس فلزات -زهرا مسافر، - عباس قلی‌زاده بر تلاش دولت برای تثبیت قیمت محصولات فولادی در کشور تاکید کرد.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی گفت: وضعیت بازار محصولات فولادی که از انتهای سال ۸۵ و ابتدای سال ۸۶ به هم ریخت موجب شد بسیاری از واسطه‌ها این محصولات را خرید و با سود بالا برای پروژه‌های عمرانی در زمان اوج مصرف ساخت‌وساز که بعد از خرداد ماه است، بفروشند. عباس قلی‌زاده با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی محصولات فولادی موجب نگرانی مسوولان شده بود، افزود: طی جلسات متعدد وزارتخانه‌های ذی‌ربط با محوریت وزارت بازرگانی، مقرر شد که نیاز وزارتخانه عمده مصرف‌‌کننده آهن (مسکن و شهرسازی، راه‌ و ترابری، نیرو، نفت و آموزش و پرورش) از مصرف بازار داخل، خارج شوند و محصولات فولادی مورد نیاز پروژه‌های خود را از طریق واردات تامین کنند.

وی تصریح کرد: بدین‌ترتیب وزارت بازرگانی به‌عنوان متولی خرید و واردات محصولات فولادی مورد نیاز وزارتخانه‌های یاد شده انتخاب شد به این صورت که از مجموع اعتبارات این وزارتخانه‌ها ۳درصد کسر و به‌صورت تنخواه در اختیار شرکت بازرگانی دولتی قرار گیرد تا نسبت به واردات مذکور اقدام شود.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی تاکید کرد: واردات آهن ۵ وزارتخانه‌ یاد شده صرفا برای تامین نیاز آنها می‌باشد و نیاز بازار داخل از طریق تولید داخل تامین خواهد شد.

وی در‌خصوص نگرانی تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی مبنی بر واردات آهن وزارتخانه‌های یاد شده، خاطرنشان کرد: نگرانی این بخش بی‌مورد است و مصوبه اخیر هیات دولت مبنی بر واردات فولاد ۵ وزارتخانه مذکور نتیجه جلسات برگزار شده و توافقات حاصله با این بخش نیز بوده است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون نیاز وزارتخانه‌های مصرف‌کننده عمده آهن برای سه ماهه دوم امسال احصا شده است، گفت: هر سه ماه یک مرتبه طی برگزاری جلسه‌ای بین ۵ وزارتخانه مسکن و شهرسازی، راه و ترابری، نیرو، نفت، آموزش و پرورش با وزارت بازرگانی نسبت به تامین نیاز سه ماهه آنها بررسی و اقدام خواهد شد.

وی درخصوص مزیت‌مصوبه واردات آهن مورد نیاز وزارتخانه‌های مذکور توسط وزارت بازرگانی، افزود: در صورت تحقق این مصوبه علاوه بر اینکه از اتلاف منابع لازم برای واردات آهن جلوگیری خواهد شد، در صورت عدم اجرای پروژه‌ای از سوی وزارتخانه‌ها، نسبت به تامین نیاز آنها نیز اقدامی صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با تاکید بر اینکه مصوبه یاد شده با هدف حمایت از بخش‌خصوصی ابلاغ شده است، تصریح کرد: زیرا که براساس این مصوبه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف به فراهم کردن منابع و تسهیلات لازم ارزی و ریالی از طریق گوناگون ازجمله ایجاد خطوط اعتباری ری فاینانس برای واردکنندگان با اولویت مواداولیه شمش به منظور استفاده در ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های دولتی و خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: البته در این میان دولت واردکننده نیست بلکه سیاستگذار بوده و هیچ‌کدام از وزارتخانه‌های دولتی مجاز به واردات نیستند.

قلی‌زاده اظهار داشت: چنانچه کشور با بحران و کمبود محصولات فولادی روبه‌رو شود نمی‌توان به‌جای محصول نهایی برای پاسخگویی به نیاز شمش وارد کرد.

وی گفت: تمام اهتمام و فشار ما به سیستم بانکی کشور تنها به خاطر حمایت و کمک به بخش خصوصی است زیرا که تولیدکنندگان دولتی مشکلاتشان کمتر است.

به گفته وی، در مقطع زمانی که شرایط بازار فولاد نامتعادل است برای پاسخگویی به نیاز کشور در زمینه ساخت‌وساز نمی‌توان به‌جای محصول نهایی، شمش وارد کرد زیرا علاوه بر بروز اعتراضات مردمی، افزایش قیمت‌ را به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی افزود: هم‌اکنون با وجود فصل ساخت‌وساز در کشور اما امنیت لازم در‌خصوص تامین محصولات فولادی حاکم است و تا زمانی که مردم نیازمند به تیرآهن و پروژه‌ها عمرانی احتیاج به میلگرد داشته باشند، نمی‌توان به‌جای محصول نهایی، شمش وارد کرد. وی در خصوص عدم فصل ساخت‌وساز در زمستان و برنامه واردات آهن مورد نیاز وزارتخانه‌های یاد شده تصریح کرد: به علت اینکه برنامه‌ریزی ما سه ماهه است بنابراین باید نیاز وزارتخانه‌ها به آهن طی سه ماهه آینده بررسی و مدیریت شود که در صورت عدم نیاز به صورت ذخیره محصول وارد کشور و ذخیره شود.

قلی‌زاده با بیان اینکه وزارت بازرگانی هم‌اکنون ۳۰۰هزار تن میلگردی که در اسفند ماه سال ۸۵ وارد کرده را به‌صورت ذخیره انبار نموده خاطرنشان کرد: تاکنون حتی ۱ کیلو از این میزان واردات به بازار عرضه نشده و وزارت بازرگانی در مواقع ضروری و برای تنظیم بازار ارائه خواهد کرد.

به گفته وی، برنامه‌ریزی برای واردات آهن مورد نیاز وزارتخانه‌های مصرف‌کننده عمده باید از پیش انجام و تسهیلات لازم پیش‌بینی تا و ثبت سفارش و خرید صورت گیرد.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش و خرید آهن برای وزارتخانه‌های مذکور باید از هم‌اکنون صورت گیرد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن محصولات فولادی وارد کشور شده اما خرید آن در سال گذشته صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: براساس آمار سه ماهه از حدود ۲میلیون و ۲۰۰هزار تن محصولات فولادی وارد شده به کشور، حدود یک میلیون تن شمش (فولاد خام) و مابقی میلگرد، تیرآهن، ورق و سایر محصولات فولادی بوده است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه میزان مصرف آهن در کشور بین ۱۶ تا ۱۷میلیون تن است، افزود، از این میزان حدود ۱۱میلیون تن در داخل تولید کسری نیز از خارج وارد می‌شود. وی تصریح کرد: برای جبران کمبود ۵ تا ۶میلیون تنی محصولات فولادی در کشور برای تنظیم بازار مجبور به واردات هستیم. مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با اشاره به اظهارات بخش‌خصوصی مبنی بر واردات شمش به‌جای محصول نهایی فولاد، خاطرنشان کرد: حال باید پرسید که آیا تولید این بخش تنها میلگرد است و آیا ۵میلیون تن کسری در کشور صرفا میلگرد است؟

وی تاکید کرد: هم‌اکنون فشار ناشی از کمبود تیرآهن در کشور زیاد است چرا که در حال حاضر اساس سازه‌ها تیرآهن است و چنانچه ۵میلیون تن شمش وارد کنیم، بنابراین با مازاد میلگرد چه باید کرد.

قلی‌زاده اظهار داشت: هم‌اکنون در پروژه‌های مردمی نیاز اصلی تیرآهن و در پروژه‌های عمرانی، ملی و استانی میلگرد است و اغلب پروژه‌های عمرانی چون به‌صورت بتنی است به میلگرد نیاز می‌باشد.

وی در‌خصوص پیش‌بینی قیمت محصولات فولادی در آینده، گفت: تلاش دولت بر تثبیت قیمت این محصولات است اما در صورت نوسان قیمت‌های جهانی، نوسان داخلی نیز امری اجتناب‌ناپذیر است.