فارس: بررسی عملکرد ۲۶۳ شرکت بورسی تا ۱۵ تیرماه نشان می‌هد که در برابر بازدهی مثبت ۱۲۳ شرکت، ۱۲۶ شرکت با کارنامه و بازدهی منفی و ۱۴ شرکت بدون بازدهی بوده‌اند. از مجموع ۴۱۷ شرکت حاضر در تابلوهای معاملاتی بورس، سهام ۲۶۳ شرکت از ابتدای سال تا ۱۵ تیرماه مورد معامله واقع شده‌اند و با توجه به تجمیع سه عامل تفاوت قیمت، سود پرداختی سالانه (DPS) و افزایش سرمایه (حق تقدم و جایزه) ۱۲۳ شرکت موفق به ارایه بازدهی مثبت از یک دهم‌درصد ( پلاستیک شاهین) تا ۲۵۱درصدی (ایرالکو) شدند و در عوض ۱۲۶ شرکت بین ۲صدم‌درصد (سیمان اصفهان) تا ۶۰درصد (داده پردازی) به سهامداران خرد و کلان خود زیان وارد کردند.

*سهام پربازده

بررسی‌های فارس از ۱۲۳ شرکت مثبت بازار سهام تا نیمه اول تیر ماه سال ۸۶ نشان می دهد شرکت ایرالکو که عنوان سومین شرکت واگذار شده اصل ۴۴ را دارد، با ۲۵۱‌درصد سوددهی پربازده‌ترین سهم بازار بوده که با توجه به قیمت ۳۵۰‌تومانی سهام این شرکت در سال‌های گذشته در نتیجه انجام معامله‌ای اندک، چنین ‌درصدی از بازدهی نمی‌تواندچندان مورد اعتنا باشد. چرا که با توجه به حضور بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ نفر در ترکیب سهامداری ایرالکو و خرید ۴/۲۱میلیون سهم آن توسط ۹۹۰ (از زمان عرضه ۲۱خرداد تا ۱۵تیرماه) کمتر سهامداری موفق به کسب بازدهی ۲۵۱‌درصدی از این سهم شده که رتبه ۱۵۳ نقدشوندگی این سهم موید این نکته است.

اما بعد از این شرکت باید به بازدهی آذریت دومین سهم پربازده اشاره کرد با توجه به پرداخت سود ۱۵۰تومانی و صعود قیمت از یک‌هزار و ۹۷‌تومان به یک‌هزار و ۶۵۷‌تومان در مجموع ۷/۶۴‌درصد بازدهی نصیب تنها ۴۳۶ سهامدار کرده است. رتبه نقد شوندگی ۱۱۵ این سهم نیز بیان می‌کند که کمتر سهامداری چنین بازدهی را به دست آورده است.

سومین سهم پربازده سال تا ۱۵ تیرماه سال دارویی امین است که از محل پرداخت سود ۲۰‌تومانی و تفاوت قیمت ۱۰۰‌تومانی در مجموع ۶۳‌درصد سود برای یک هزار و ۹۰۸ سهامدار به ارمغان آورده است. رتبه نقدشوندگی این سهم نیز ۱۲۸ بوده است.

بعد از سه شرکت که دارای رتبه‌های نقد شوندگی بالا هستند شرکت کابل البرز با ۵۵‌درصد بازدهی (ناشی از تفاوت قیمت ۳۱‌تومانی) قرار دارد که رتبه ۹۳ نقدشوندگی این سهم نیز گویای عدم دسترسی سهامداران عادی و منتفع شدن ۲ هزار و ۸۰۳ سهامدار این شرکت از این‌ درصد بازدهی است.

با توجه به رتبه نقد شوندگی ۱۵ سهام ملی مس ،‌سهامداران بیشتری از بازدهی ۸/۴۴‌درصدی این شرکت بهره‌مند شده اند.

از شرکت‌های پربازده دیگر می‌توان به ایران مرینوس با ۴۳‌درصد بازدهی و رتبه ۱۵۲ نقدشوندگی، پمپ ایران با ۴۳ درصد بازدهی و رتبه ۲۵۴ نقدشوندگی، دارویی عبیدی با ۴۱‌درصد سوددهی و عدد ۷۴ نقدشوندگی، صنعتی بهشهر با ۳۷‌درصد بازدهی و رتبه ۱۲۴ نقدشوندگی اشاره کرد.

*منفی‌های بازار

بررسی‌های فارس از وضعیت طرف دیگر ترازوی عملکرد شرکت‌ها نشان می دهد که در گروه منفی‌های بازار تا ۱۵ تیرماه شرکت داده‌پردازی ایران با زیان‌دهی ۶۰‌درصدی در صدر این گروه قرار دارد.

بعد از این شرکت فعال در صنعت انفورماتیک شرکت‌های فرآوری مواد معدنی با ۵۴‌درصد زیان، سیمان دورود با ۴۹‌درصد،‌ پشم شیشه ایران با ۴۷‌درصد، کاشی الوند با ۴۶درصد، معدنی باما و شیشه قزوین با ۳۹‌درصد، چرخشگر و کالسیمین با ۳۴‌درصد، توسعه معادن روی با ۳۳‌درصد و ایران خودرو با ۳۰‌درصد قرار دارند.

*بازدهی بزرگان

این در حالی است که وضعیت بازدهی دیگر بزرگان بازار از زیان‌دهی ۱۸‌درصدی گل‌گهر، ۱۷‌درصدی بانک پارسیان، ۱۰‌درصدی سایپا، ۹‌درصدی سرمایه‌گذاری غدیر، ۱/۹‌درصدی سیمان تهران و ۴/۴‌درصدی بانک اقتصاد نوین حکایت دارد.