انتقاد از اختصاص 3درصد بودجه عمرانی به واردات فولاد

گروه بورس‌‌فلزات- اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد از اختصاص ۳درصد بودجه عمرانی به وزارتخانه‌ها انتقاد کردند و خواستار تخصیص این اعتبار برای فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های داخلی شدند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، تقی بهرامی در نشست خبری انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد در جمع خبرنگاران از تصمیم دولت برای تخصیص ۳درصد بودجه عمرانی به واردات فولاد انتقاد کرد و گفت: چنانچه اعتبارات یاد شده را در اختیار تولیدکننده بخش‌خصوصی و دولتی برای تامین مواد اولیه قرار دهند، نیازی به واردات فولاد نخواهیم داشت. وی خواستار تخصیص ۳درصد بودجه عمرانی وزارتخانه‌ها به فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های داخلی شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: براساس آمارهای موجود در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید فولاد در کارخانه‌های دولتی از جمله فولاد اهواز ۲۵درصد کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: به‌رغم ایجاد ۷میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در بخش‌خصوصی، این کارخانه‌ها تنها با ظرفیت ۱۵ تا ۳۰درصد تولید می‌کنند و این امر ناشی از مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه است.

به گفته وی، کارخانه‌های دولتی در گذشته محصولاتشان را از ۲ تا ۳ماه قبل پیش‌فروش کرده و از این محل برای خرید مواد اولیه جذب منابع می‌کردند که متاسفانه این امر با سیاست‌های کلی بورس کالا مغایرت دارد و حداکثر یک ماهه می‌توانند بفروشند.

بهرامی گفت: براساس آیین‌نامه بورس کالا از چند ماه گذشته مدت زمان فروش سلف به یک ماه کاهش یافت و به همین علت کارخانه‌ها نتوانستند برای خرید مواد اولیه جذب سرمایه کنند از این رو با افت تولید مواجه شدند.

وی با اشاره به سرمایه بر بودن صنعت فولاد منابع مورد نیاز برای فعالیت ۳ ماهه یک واحد فولادی دارای ظرفیت یک صد هزار تن را معادل ۶۰میلیون دلار ذکر کرد و افزود: در حالی که واحدهای تولید فولاد به شدت نیازمند سرمایه برای تهیه مواد اولیه و به کار انداختن ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها هستند. دولت طی مصوبه‌ای ۳درصد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (بودجه عمرانی) را برای واردات فولاد در اختیار وزارت بازرگانی قرار داده است.

رییس انجمن تولید کنندگان فولاد تاکید کرد: چنانچه سه درصد اعتبار یاد شده برای راه‌اندازی ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های خصوصی و دولتی فولاد هزینه شود علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نیاز کشور به واردات نیز برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: در دو ماهه نخست امسال ۵/۱میلیون تن محصولات فولادی از چین وارد شده که حدود ۱۰ برابر واردات سال گذشته است.

بهرامی با اشاره به کیفیت محصولات فولادی چین خاطر نشان کرد: متاسفانه موسسه استاندارد نمی‌تواند نظارت کارشناسی به واردات داشته باشد. زیرا یک موسسه دولتی است و هر وقت دولت صلاح بداند واردات محصولات را آزاد می‌کند.

وی با اشاره به عدم رقابت بخش خصوصی فولاد با بخش دولتی اظهار داشت: مواد اولیه کارخانه‌های دولتی سنگ‌آهن است که با قیمت ۳۰تومان تامین می‌شود اما بخش‌خصوصی ناچار به واردات شمش با قیمت بالای ۵۰۰تومان است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: تولید فولاد کشور هم‌اکنون بالغ بر ۱۱میلیون تن است که چنانچه ظرفیت‌های خالی تولید فولاد در بخش دولتی و ۷میلیون تن ظرفیت بخش‌خصوصی فعال شود، نیاز کشور به واردات برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: در کجای دنیا دولت واردات انجام می‌دهد، دولت باید با اعمال سیاست‌های اقتصادی به بازار نظارت و آن را هدایت کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست خبری به روند نزولی قیمت محصولات فولادی در بازار اشاره کرد و افزود: اینکه تا ۶ماه آینده وضعیت بازار فولاد روند نگران‌کننده‌ای در رشد قیمت داشته باشد، غیرممکن است.

رسول خلیفه سلطانی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش‌خصوصی از شمش برای تولید محصولات فولاد استفاده می‌کند، هزینه مواداولیه برای این بخش بالا است به طوری که ۸۵درصد هزینه تمام شده یک کیلوگرم میلگرد ناشی از هزینه مواداولیه است.

وی با تشکر از دولت مبنی بر ارائه لایحه کاهش تجمیع عوارض، خاطرنشان کرد: اما برای اقتصادی‌تر بودن تولید خواستار صفر شدن ۴درصدی حقوق گمرکی شمش فولادی مورد نیاز کارخانه‌ها هستیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد به عدم توان رقابت بخش‌خصوصی با بخش دولتی اشاره کرد و گفت: در صورت ادامه روند فعلی، ورشکستگی واحدهای فولادی حتمی خواهد بود.وی افزود: خواستار سرمایه‌گذاری بر روی مواد اولیه فولاد هستیم و واردات نیز از طریق انجمن صورت گیرد.

خلیفه سلطان تصریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به سرمایه‌بر بودن صنعت فولاد، لزوم حمایت نظام بانکی از این صنعت ضروری است اما این فرهنگ در سیستم بانکی کشور وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد ظرفیت تولید ۲۵میلیون تن فولاد در کشور سرمایه‌گذاری صورت گرفته اما تمامی مجوزهای صادره برای تولید نورد بوده نه برای مواد اولیه است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد به نیاز واحدهای تولیدی موجود به مواد اولیه و محدودیت‌های این واحدها در تامین این مواد تاکید کرد و گفت: بر این اساس انجمن فولاد خواستار توقف صدور مجوز تاسیس واحدهای تولید نورد شده است.