تازه‌ترین گزارش در مورد رشد بازار فولاد جهان

گروه بورس‌فلزات- علی غفوری در پایان سال ۲۰۰۶ که با کاهش قیمت‌های فولاد در آمریکا و افزایش صادرات چین مواجه بودیم به نظر می‌رسید که بازارهای جهانی فولاد با رکود و قیمت‌های آن در سال ۲۰۰۷ با کاهش روبه‌رو شود. اما بازار فولاد در سال ۲۰۰۷ بسیار خوب آغاز شد به طوری‌که فولاد در اکثر بازارهای جهانی با افزایش قیمت خود امید و اطمینان خاصی را در نیمه اول امسال به وجود آورده است. تقاضای بالای فولاد در اتحادیه اروپا

اگر کسی یکسال پیش می‌گفت که بازار اروپا توانایی جذب فولاد وارداتی در هر سطحی را می‌تواند داشته باشد شاید آن را قبول نمی‌کردیم اما قیمت‌ها رو به افزایش است و بازار قادر است تمامی واردات فولاد را جذب کند. به نظر می‌رسد که شرایط به همین شکل در نیمه اول سال به قوت خود باقی خواهد ماند.

شروع پرشتاب بازار فولاد

واردات به اتحادیه اروپا از کشورهای ثالث (بالاخص درصدر آن چین) در حد بسیار چشمگیری در سال ۲۰۰۶ افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود این موضوع که نقش مهمی در تعیین اینکه چگونه قیمت‌های فولاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۷ افزایش پیدا خواهد کرد بازی کند. به هر حال به نظر می‌رسد که قیمت‌ها نه تنها کاهش نخواهد داشت بلکه احتمال افزایش آن زیاد است. برای اولین با در ظرف شش ماه قیمت تسمه وارداتی فولاد رو به افزایش گذاشته است و قیمت کلاف گرم هر تن۴۴۰-۴۳۰یورو cfr بوده و تا حدی در بنادر جنوبی اروپا فروش این محصولات وارداتی ارزان‌تر است. قیمت‌های ورق گرم کارخانه‌های اروپای شمالی در هر تن تحویل در محل کارخانه با قیمت مطلوب ۵۰۰-۴۹۰یورو است اگر چه گزارش شده است که قیمت این محصول در پایین‌ترین سطح خود یعنی ۴۴۰یورو در هر تن تحویل در محل کارخانه در ایتالیا است.

تجار پیش‌بینی می‌کنند که در سه ماهه اول سال فاصله بین قیمت‌های وارداتی و قیمت‌های کارخانه‌های داخلی در سراسر اروپا کم خواهد شد، روزهایی که به کلاف گرم وارداتی ۴۲۰یورو در هر تن پرداخت می‌شد، تمام شده است. قیمت کلاف گرم وارداتی از چین (به دلیل افزایش قیمت سنگ‌آهن، تقویت تقاضای داخلی و عدم‌اطمینان در خصوص آینده برای کاهش تخفیف مالیات صادراتی چین) بالا خواهد رفت.

تجار دیگری پیش‌بینی می‌کنند که چنین تقاضای بالای فولاد در اروپا چندان دوامی نخواهد داشت.افزایش ظرفیت مازاد فولاد در چین باید کارخانه‌های چینی را مجبور کند که محصولات فولادی خود را به خارج از کشور صادر کنند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد چین رشد دورقمی خود را در سال ۲۰۰۷ حفظ کند، ولی کاهش تقاضای فولاد داخلی این کشور موجب خواهد شد که هجوم محصولات فولادی چینی به بازارهای بین‌المللی شدت یابد.

واردات نسبتا ارزان احتمالا در طول سال ۲۰۰۷ به اروپا همچنان ادامه داشته باشد.

مرکز آمار واردات ۲۵ کشور اتحادیه اروپا معتقد است که واردات محصولات فولادی تخت طی سه ماه اول بالا باقی خواهد ماند اما میزان آن در حد اوج آن در اواسط سال ۲۰۰۶ نخواهد بود.

در ماه دسامبر مجوز واردات حدودا ۱/۱میلیون تن تسمه فولادی صادر شد و به نظر Eurofer اگرچه این رقم بالا است ولی تقریبا ۲۰درصد کمتر از میزان صادر شده آن در ژوئیه ۲۰۰۶ است. اگرچه حجم واردات تسمه اروپا در سال ۲۰۰۷ نسبت به ۲۰۰۶ کمتر خواهد بود ولی قیمت‌های اتحادیه اروپا به استمرار شدت تقاضای داخلی بستگی دارد و این چیزی است که بازاریان معتقدند که این شرایط اتفاق خواهد افتاد.

فعالیت در بخش‌های ساختمانی و سازه‌های فولادی در ۲۵کشور اتحادیه اروپا مطابق با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سه ماهه اول سال نسبت به یک سال قبل بالاتر خواهد بود.

تقاضای برای ساخت‌و‌ساز در اتحادیه اروپا افزایش یافته است. در آلمان و اروپای شرقی میزان واردات در سطح بسیار پایینی باقی مانده است چون عرضه مقاطع در جهان در سطح پایین است. در حال حاضر بازارهای خاورمیانه بیشترین حجم واردات را داشته و این روند ادامه دارد.

در کره، تایوان، برزیل و غیره بیش از ظرفیت اسمی فولاد تولید نمی‌شود که این وضع شامل چین و آفریقای جنوبی نیز است.

بعضی از دست‌اندکاران بازار معتقد نیستند که رشد سریع قیمت که تاکنون در ماه ژانویه شاهد آن بوده‌اند (زمانی که قیمت‌های ترکیه به میزان ۸۰دلار از ۴۹۰-۴۷۰دلار در اواسط دسامبر رشد کرد) مستمر باشد.

موجودی انبارها هنوز بسیار بالا است اما مصرف‌کنندگان همچنان خریدهای خود را انجام می‌دهند چون قیمت‌ها رو به افزایش است. اما زمانی که آنان خرید خود را متوقف کنند دیگر قیمت‌ها توان ایستادگی در سطح بالا را نداشته و به راحتی سقوط خواهند کرد.

قیمت در چین همچنان بالا خواهد بود مگر اینکه تخفیف‌های مالیاتی برای صادرات کاهش پیدا کند.

احتمالا قیمت‌های داخلی فولاد چین در طول نیمه سال ۲۰۰۷ همچنان از روند کلی مثبت خود برخوردار باشد اما باید منتظر تغییراتی نیز در آن بود.

اما این پیش‌بینی‌ها بستگی خواهد داشت به سیاست‌های دولت چین مبنی‌بر اینکه تخفیف یا کاهش مالیات بر صادرات خود را که در حال حاضر ۸درصد برای محصولات نهایی فولادی است در نیمه اول امسال تغییری ندهد.

این مساله موجب نگرانی در بین صادرکنندگان فولاد چین شده است و ترس از این دارند که احتمالا پکن دوباره در سال جاری نیز پس از آخرین کاهش در ماه نوامبر ۲۰۰۶، این نرخ را کاهش بیشتری دهد.