گروه بورس فلزات - علی غفوری - در آغاز سال جدید قیمت فلزات پایه در بازار بورس فلزات لندن با کاهش روبه‌رو شد. هنوز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را از تحولات آتی فلزات در سال ۲۰۰۷ ارائه کرد. پس از یک رکوردشکنی دیگر در سال ۲۰۰۶ علائمی از نگرانی‌ها در مورد عرضه مازاد باعث کاهش قیمت مس شد.

علائمی از افت تقاضا و عرضه مازاد مس در اوایل ۲۰۰۷ نیز مشهود است که بازار آن را دچار سردرگمی کرده است.

افزایش موجودی مس کاتد در بازار بورس فلزات لندن زمینه‌ساز رکود بازار شده است، اما به دلایل مشکلات تولید در معادن شیلی به نظر می‌رسد که ۶/۱میلیون تن از میزان تولید آن کاسته شود. ولی به هر حال هنوز پیش‌بینی بازار نمی‌تواند دقیق مطرح شود. به هر حال تخمین زده می‌شود که امسال قیمت نقدی مس به ۷۰۵۰ دلار در هر تن برسد و مهم‌ترین عاملی که در این سطح قیمت وجود دارد ذخیره‌سازی دوباره در چین است.

علاوه بر این با برگشت آمریکا در نیمه دوم سال ۲۰۰۷ به بازار و بالا رفتن سطح تقاضا و مشکلات عرضه موجب خواهد شد که بازار کنستانتره مس با نوعی کمبود مواجه شود.

در صورت تحقق نیافتن پیش‌بینی‌های فوق بدون شک ریسک افت قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد. اما یک چیز یقین است و آن نیز افزایش زیاد قیمت مس در سال ۲۰۰۷ است چون دو سه سال گذشته به طور متوسط ۶۰درصد بالا رفته است.

از سوی دیگر در بازار قیمت نیکل، قلع، سرب و روی بر خلاف قیمت مس کاملا روندی مثبت به خود گرفته‌اند. به جز سرب انتظار می‌رود که قیمت این فلزات همچنان در سال ۲۰۰۷ پیشتاز بمانند چون تولید این فلزات همچنان با مشکل مواجه است که این موضوع باعث شده تا بازار را با تنگنا روبه‌رو کند. بر همین مبنا قیمت روی به‌طور متوسط در سال ۲۰۰۷ حدود ۴۳۰۰دلار در هر تن، نیکل ۲۸۵۰۰دلار و قلع ۹۰۰۰دلار در هر تن پیش‌بینی می‌شود.

اگرچه این تخمین‌های بالای قیمت‌های سال ۲۰۰۶ است ولی پایین‌تر از قیمت‌های کنونی آنان در بازار است. به هر حال به نظر می‌رسد افت اقتصادی در سال ۲۰۰۷ و تغییر در رفتار مشتریان یا مصرف‌کنندگان می‌تواند در افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

این مورد سال گذشته برای مس رخ داد به‌طوری که از جایگزین یا قراضه آن استفاده کرده و از موجودی انبارهای آن کاسته شد و مصرف‌کنندگان از استراتژی‌های خرید محتاطانه استفاده کردند. در نتیجه بالا رفتن قیمت مس موجب افت تقاضا برای آن شد که این نگرانی برای نیکل و روی نیز وجود دارد. صنعت فولاد ضدزنگ چین نمونه بارزی است از اینکه چگونه تقاضای بازار راه‌های ابتکاری خود را برای مشکلات قیمتی پیدا می‌کند مثلا بعضی از کارخانه‌ها از سنگ خاک سرخ نامرغوب برای تولید چدن خام نیکل‌دار استفاده می‌کنند. بعضی از گزارش‌ها حاکی از این است که تخمین زده می‌شود که تولید یا فروش اینگونه چدن حاوی نیکل به ۵۰هزار تن برسد.

سرب در سال ۲۰۰۶ شرایط متفاوتی داشت و چشم‌انداز بازار آن نیز به‌دلیل بالا بودن تقاضا برای آن مطلوب به نظر می‌رسد ولی شاید تقاضا برای آن در سال ۲۰۰۷ بالا نباشد.

قیمت‌ها بسیار بالا است و توازن برای عرضه مازاد در حرکت است. پیش‌بینی می‌شود که میانگین سالانه قیمت نقد LME برای سرب در سال ۲۰۰۷ به ۱۳۵۰دلار در هر تن برسد. سرانجام اینکه به‌نظر می‌رسد که قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۰۷ نیز با رشد زیاد مواجه نباشد. پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینا همچنان پایین باشد قیمت‌های تبدیلی برای آلومینیوم بالا بوده و در نتیجه انتظار می‌رود واحدهای ذوب این فلز از سود خوبی بهره‌مند شوند که زمینه را برای سرمایه‌گذاری بیشتر برای احداث ظرفیت‌های جدید مهیا می‌سازد.

MBR تخمین می‌زند که میزان تولید آلومینیوم چین در سال ۲۰۰۷ به ۱/۱۱میلیون تن برسد و مصرف آن (آلومینیوم خالص) ۷درصد افزایش پیدا کند. به هر حال رشد تولید موجب عرضه مازاد آلومینیوم و در نتیجه افت قیمت‌های آن خواهد شد و همچنانکه قبلا پیش‌بینی شده بود میانگین سالانه قیمت نقد آن احتمالا ۲۳۲۵ دلار در هر تن باشد.در پایان سال گذشته قیمت فلزات پایه هر کدام روند خاص خود را داشت که همین وضع موجب انحراف در بازار و احتیاط سرمایه‌گذاران شده است. اگرچه عرضه در بازار بسیار پایین است رکود در اقتصاد آمریکا و عدم اطمینان برای رشد اقتصادی چین در آینده تقاضا را برای اکثر فلزات ضعیف و انگیزه سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. افزایش شدید قیمت‌های بعضی از فلزات نیز کمک چندانی به مساله نکرده است چون مصرف‌کنندگان سعی نمی‌کنند که از جایگزین این فلزات استفاده کنند. مس بیشترین صدمه را در این شرایط دیده است اما بازار سایر فلزات با کمبود مواجه شده‌اند.