چندی پیش گزارشی با عنوان ماجرای واردات تیرآهن غیر استاندارد در این صفحه به چاپ رسید که یکی از خوانندگان این روزنامه پاسخی در مورد این گزارش به تحریریه ارسال کرد که متن آن در زیر می‌آید: از ابتدای سال ۸۵ که قیمت فولاد رو به افزایش گذاشت، بحث واردات ۱۳۰هزار تن تیرآهن بارها مورد بحث و بررسی دست‌اندرکاران و جراید کشور بود و مساله اصلی هم غیراستاندارد بودن وزن این تیرآهن‌ها بود. در اینجا لازم است به چند نکته اساسی اشاره کنم.

۱ - وزن تیرآهن ۱۴ وارداتی ۱۴۰ کیلو و وزن تیرآهن ۱۶ وارداتی ۱۷۰ کیلو است. سال گذشته تیرآهن‌های ۱۴ و ۱۶ با وزنی به مراتب کمتر از این اوزان به راحتی وارد کشور و عرضه شد و در آن زمان هیچ نشانی از مخالفت گمرک و موسسه استاندارد نبود.

۲ - با توجه به نوع ساخت و ساز‌ها در ایران به ویژه کلان شهرها بیشترین مصرف تیرآهن مربوط به سایزهای ۱۸ تا ۲۷ است و واردات تیرآهن ۱۴ و ۱۶ در کاهش قیمت‌ها تاثیر اندکی خواهد داشت و اعلام کردن مکرر واردات از طریق رسانه‌ها صرفا جنبه تبلیغاتی برای کاهش قیمت بود که تا حدی موثر بود.

با توجه به نظارت دقیق مهندسان در ساخت و سازها تیرآهن‌های وارداتی فقط در ساختمان‌های یک تا دو طبقه در شهرهای کوچک کاربرد دارند. با توجه به دو نکته فوق و جنجالی که درباره این تیرآهن‌ها ایجاد شده است، آیا این شبهه ایجاد نمی‌شود که دست‌های پنهانی در کار است تا همین تاثیر ناچیز بر کاهش قیمت‌ها را نیز متوقف کرده و کار را به آنجا بکشانند که اخیرا در بورس‌فلزات مشاهده می‌کنیم تیرآهن بدون هیچ نظارت و کنترلی با قیمت غیر منطقی عرضه می‌شود و باعث افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار و سردرگمی فروشندگان و مصرف‌کنندگان شده است. آیا جای تامل نیست؟

م.ف