گروه بورس‌فلزات- بهنود دامغانی: آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چگونه آهن‌آلات غیراستاندارد وارد کشور می‌شود؟

شاید پاسخ به این پرسش در ابتدا مشکل باشد، اما برای اطلاع از چگونگی واردات این نوع کالا‌ها در ابتدا به انگیزه واردکنندگان آهن‌آلات غیراستاندارد اشاره‌ای می‌کنیم. بالا بودن قیمت آهن‌آلات در بورس‌فلزات تهران در مقایسه با سطح قیمت‌های جهانی و از طرفی افزایش هزینه‌های متغیر در تولید محصول نهایی فولاد که از سوی بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد باعث شده تا تجار انگیزه زیادی برای واردات آهن‌آلات به کشور تحت هر شرایطی داشته باشند.به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بازار آهن‌آلات در داخل شرایطی را برای تجار فولاد ایجاد کرده تا آنها بتوانند با عرضه کالا‌های ارزان به خصوص از کشور چین و گاه غیراستاندارد از سود‌های کلان بهره ببرند.در‌حال‌حاضر، ظرفیت تولید فولاد از سوی بخش‌خصوصی به ۲۵میلیون تن رسیده است. آیا تاکنون محاسبه کرده‌اید که چقدر از این میزان ظرفیت فعال است. آمار‌ها نشان می‌دهد که تولید فولاد از سوی بخش‌خصوصی حدود ۵میلیون تن و به عبارتی یک‌پنجم ظرفیت فعلی است. چرا که بالا بودن هزینه‌های متغیر توان بخش‌خصوصی را برای عرضه آهن‌آلات به حداقل رسانده است.

تعرفه پایین واردات برخی اقلام فولادی و از سوی دیگر بالا بودن قیمت آهن‌آلات در بورس‌فلزات تجار ر‌ا به اتخاذ تصمیمی چون اجرای سیاست واردات برای کسب سود بیشتر سوق داده است.

ماحصل این وضع افزایش حجم واردات فولادهای غیراستاندارد به کشور است.

حال با توضیح این مقدمه به تشریح ماجرای واردات تیرآهن‌های غیراستاندارد می‌پردازیم.حدود سه ماه پیش اولین محموله تیرآهن غیراستاندارد به میزان ۱۴۹هزار تن از سوی یک فعال اقتصادی وارد کشور شد. با اینکه موسسه استاندارد و گمرک با عرضه این میزان محصول به داخل که نتیجه آن ظلم به مصرف‌کننده است مخالف بودند، اما این محموله به طور مشکوکی وارد بازار داخلی شد.تیرآهن غیراستاندارد وارد شده از لحاظ کیفی با مشکل خاصی روبه‌رو نبود اما وزن آن حدود ۱۳ کیلوگرم از وزن یک شاخه تیرآهن استاندارد کمتر بود.

از طرفی واردکننده این نوع تیرآهن این کالا را که با کسری وزن روبه‌رو است به جای این که براساس ریال بر تن بفروشد به صورت شاخه‌ای عرضه می‌کند.

این موضوع باعث می شود تا کسری وزن در هنگام فروش لحاظ نشود چون در بازار عرف است که تیرآهن شاخه ای فروخته شود. واردات این نوع تیرآهن دو پرسش اساسی در ذهن متبادر می‌کند اولا این که چرا این نوع تیرآهن با این که مخالفت گمرک و موسسه استاندارد روبه‌رو شده است باید در بازار عرضه شود و دوما با توجه به زلزله‌خیز بودن شهر تهران آیا تاکنون صدمات استفاده از این نوع تیرآهن غیراستاندارد را در صورت وقوع زلزله در بدنه ساختمان محاسبه کرده‌اید؟

بعد از ماجرای واردات ۱۴۹هزار تن تیرآهن غیراستاندارد موسسه استاندارد بارها بر کنترل این ارگان بر روی واردات این نوع تیرآهن تاکید کرد اما این موضوع نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

همچنین دیروز معاون تحقیقات غیرفلزی موسسه استاندارد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: ۶۵درصد تیرآهن‌های وارداتی از بنادر شمال و جنوب کشور به دلیل غیراستاندارد بودن مرجوع شد. نظام الدین برزگری، با بیان این مطلب اظهار داشت: بخشی از محموله ۱۳۰هزار تنی تیرآهن که چندی پیش قرار بود از روسیه وارد ایران شود، دارای مشکل کسری وزن بود که البته تمام این محموله وارد نشد و تیرآهن‌هایی که دارای کسری وزن بالایی بودند به کشور وارد نشدند. وی ادامه داد: در نمونه‌گیری‌هایی که از محموله‌های تیرآهن وارداتی صورت می‌گیرد، میانگین وزن به کل محصول تعمیم داده می‌شود، ولی با توجه به ورود تیرآهن‌ها در چندین محموله به کشور، این محصولات در بنادر تفکیک شدند و بخشی از آنها که دارای کسری وزنی کمتر و در حد قابل قبول بودند به کشور وارد شدند و بقیه که حدود ۶۵درصد محموله‌های وارداتی و دارای کسری وزنی بیشتر و در حد ۱۵ کیلو بودند، مرجوع شدند.

این در حالی است که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران پیش‌ از این نیز درخصوص تولید تیرآهن‌های غیراستاندارد در کشور هشدار داده بود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد این موسسه گفته بود: اخیرا برخی افراد سودجو و فرصت‌طلب با استفاده از جوشکاری و شکل‌دهی ورق فولادی به تولید تیرآهن اقدام کرده‌اند که این نوع مصالح غیراستاندارد، و از نظر فنی غیر قابل مصرف بوده و کاربرد آن تهدیدی جدی برای جان و مال انسان‌ها است. برزگری در ادامه همچنین با اشاره به استقرار ساختار جدید موسسه استاندارد گفت: به این ترتیب آزمایشگاه‌های موسسه از حالت اجرایی به پژوهشی تبدیل خواهند شد. وی از بخش خصوصی دعوت کرد در صورتی‌که متقاضی احداث آزمایشگاه هستند به موسسه استاندارد مراجعه کنند و با استفاده از تسهیلات مالی موسسه از محل وجوه اداره شده با درصد بهره حداکثر ۱۲درصد به ایجاد آزمایشگاه اقدام کنند.

به گفته برزگری، با افزایش حضور بخش خصوصی آزمایشگاه‌های موسسه استاندارد به عنوان آزمایشگاه‌های مرجع مورد استفاده قرار خواهند گرفت.