سیاست بزرگ‌ترین فولادساز کشور در فروش محصول تغییر می‌کند

گروه بورس‌فلزات- بهنود دامغانی: اگر روند واردات ورق سرد به کشور افزایش یابد تولید این کالا غیراقتصادی خواهد شد و در صورتی که بازار کشش نداشته باشد، فولاد مبارکه ناچار است به سمت صادرات این کالا حرکت کند یا سیاست فروش را تغییر دهد. چون این شرکت می‌تواند متناسب با تقاضای بازار ورق تولید کند و واردات غیرمنطقی آن به نفع تولیدکننده نیست. محمدرضا شمس‌آبادی، معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: قیمت ورق گرم فولادمبارکه برای تحویل در ماه آینده کیلویی ۵۳۶تومان است و افزایش قیمت این کالا طی روز‌های گذشته ارتباطی به افزایش یا کاهش عرضه محصول از سوی این شرکت ندارد. وی خاطرنشان کرد: کاهش یا افزایش عرضه کالا در بورس‌فلزات تهران نمی‌تواند مبنای مناسبی برای نوسانات قیمت ورق گرم و سرد باشد.

شمس‌آبادی، اظهار داشت: فولادمبارکه به عنوان بزرگ‌ترین واحد فولادسازی کشور هیچ‌گونه سیاستی برای افزایش سوری قیمت محصولات فولادی ندارد. عملکرد فروش این شرکت طی ۸ماه امسال نشان می‌دهد که کاهش عرضه ورق وجود نداشته است.

معاون فروش مبارکه خاطرنشان کرد: این شرکت هرکالایی که تولید می‌کند به بازار عرضه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تولید ورق گرم فولاد مبارکه در آبان‌ماه ۵درصد کاهش داشته است، گفت: طی ۷ماه امسال برنامه داشتیم ۲میلیون و ۲۵۴هزار تن ورق تولید کنیم، در صورتی که ۲میلیون و ۵۵۶هزار تن تولید کردیم، (۱۰درصد رشد) بنابراین فولاد مبارکه سیاست کاهش تولید و عرضه را دنبال نمی‌کند. البته ممکن است در برخی از ماه‌های سال با کاهش تولید روبه‌رو شویم، اما در مجموع مطابق با اهداف سالانه، کالا تولید می‌کنیم و به دنبال کاهش عرضه در بازار نیستیم.

شمس‌آبادی، از روند واردات انواع ورق به کشور انتقاد کرد و گفت: اگر واردات ورق سرد به کشور افزایش یابد فولاد مبارکه ترکیب تولیدات خود را تغییر یا صادرات این کالا را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت: طی ۷ماه امسال، واردات ورق نسبت به سال گذشته در مدت زمانی مشابه ۲۰درصد افزایش یافته، در صورتی که واردات دیگر محصولات فولادی

(غیر از ورق) ۴درصد کاهش داشته است. وی با اشاره به این که فولاد مبارکه ۴۵درصد از نیاز بازار به ورق را تامین می‌کند، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون حدود یک میلیون و ۷۴۱هزار تن انواع ورق (سرد و گرم) وارد کشور شده که ۵۰درصد آن از کشورهای قزاقستان و روسیه بوده است. بنابراین کشورهای آسیای میانه یک تهدید جدی برای صنعت فولاد کشور محسوب می‌شوند. وی گفت: مازاد تولید فولاد کشورهای آسیای میانه به راحتی و با تعرفه پایین و بدون هیچ گونه محدودیتی وارد کشور می‌شوند در صورتی که کشورهای تولیدکننده فولاد با دو ابزار تعرفه و دامپینگ بازار فولاد را کنترل می‌کنند.

معاون فروش فولاد مبارکه، در ادامه افزود: تعرفه واردات محصولات سرد در مالزی ۵۰درصد، هند ۲۰درصد، آمریکا ۳۰درصد، فرانسه و آلمان ۲۰درصد است، اما متاسفانه این رقم در ایران ۶درصد است که این مقوله بر افزایش واردات بی‌رویه ورق سرد دامن زده است. وی واردات یک میلیون تن ورق سرد تا پایان امسال را پیش‌بینی کرد و گفت: اگر روند واردات ورق سرد به کشور افزایش یابد، تولید این کالا غیراقتصادی خواهد شد و اگر بازار کشش نداشته باشد فولاد مبارکه ناچار است به سمت صادرات این کالا حرکت کند یا سیاست فروش را تغییر دهد. چون این شرکت می‌تواند متناسب با تقاضای بازار ورق تولید کند و واردات غیرمنطقی آن به نفع تولیدکننده نیست.

شمش‌آبادی اظهار داشت: وقتی کشور در تولید ورق به خودکفایی رسیده در چنین شرایطی دولت باید از تولیدکننده حمایت کند.

وی افزود: در‌حال‌حاضر فولاد مبارکه مذاکرات خود را برای افزایش تعرفه واردات ورق با وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی آغاز کرده است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسیم.

شمس‌آبادی، گفت: نیاز سالانه کشور به ورق سرد ۲/۱میلیون تن است و می‌توان در داخل تمام این نیاز را تامین کرد. وی اظهار داشت: فولاد مبارکه برنامه دارد تا در سال آینده ۴میلیون و ۸۰۰هزار تن محصولات گرم و سرد تولید کند که از این رقم ۱/۱میلیون تن به تولید ورق سرد اختصاص دارد.

معاون فولاد مبارکه، اظهار داشت: تراز بازرگانی ایران با کشورهای شمالی کشور چقدر است؟ مگر ایران چقدر کالا به این کشورها صادر می‌کند که آنها به راحتی فولاد وارد می‌کنند. باید تعادلی بین صادرات و واردات فولاد وجود داشته باشد.