چندی پیش محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان در گفت‌وگوی اختصاصی با «دنیای اقتصاد» خبر افزایش قیمت آهن‌آلات در بهار سال ۸۶ را داد. اما هفته گذشته «احمد علی هراتی‌نیک» در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که دولت با اجرای سیاست تثبیت قیمت‌ها نمی‌گذارد قیمت فولاد طوری افزایش یابد که اقشار کم‌درآمد آسیب ببینند. احمد علی هراتی‌نیک‌، معاون وزیر صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، گفت: در یک بازار تعادلی با رشد منطقی قیمت‌، فولاد‌سازان می‌‏توانند برنامه‌‏های بلندمدت‌‏تری را برای تولید و ظرفیت‌سازی در این صنعت ترسیم کنند.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، تصریح کرد: نوسان شدید و دائمی قیمت‌‏های فولاد به نفع فولادسازان نیست، به همین دلیل قیمت‌‏های تعادلی می‌‏تواند در کلان به نفع این صنعت باشد.

وی، در پاسخ به این سوال که سیاست تثبیت قیمت‌‏ها در حوزه آهن‌آلات که از سوی دولت اتخاذ شده می‌‏تواند حاشیه سود کارخانه‌ها را کاهش داده و تحقق طرح‌‏های توسعه‌‏ای آنان را کند سازد، گفت: ما به دنبال تثبیت قیمت‌‏ها هستیم، ضمن این که سیاست تثبیت قیمت به دلیل افزایش قیمت‌‏ها اتفاق افتاده است و دولت برای حمایت از مصرف‌کننده‌، سیاست تثبیت را پیش گرفت.

هراتی‌نیک ادامه داد: چنانچه بخواهیم از نظر اصول اقتصاد آزاد به بررسی این موضوع بپردازیم باید اجازه دهیم قیمت‌‏ها روند آزاد خود را طی کنند، اما دولت خودش را کفیل مردم کم درآمد می‌‏داند و می‌‏خواهد به آنان کمک کند تا فرضا شخص کم درآمدی که قصد ساخت مسکن دارد با قیمت ارزان‌تری آهن‌آلات‌، سیمان و ... را تهیه کند. بر این اساس دولت وارد سیستم قیمت‌‏گذاری می‌‏شود و برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌‏های آهن‌آلات‌، طرح تثبیت را اجرا می‌‏کند که ممکن است جواب مطلوب را هم نداشته باشد، ولی بالاخره دولت می‌‏خواهد به اقشار کم درآمد کمک کند.

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، میزان ظرفیت‌سازی صنعت فولاد را تا پایان برنامه چهارم ۲۸میلیون تن عنوان کرد و افزود: ظرفیت‌سازی الزاما به معنای تولید نیست، زیرا در صورت تحقق این میزان ظرفیت‌سازی به تولید رسیدن این ظرفیت‌‏ها نیازمند ۲ تا ۳ سال زمان است. وی، تولید را فاکتوری از وارد مدار تولید شدن ظرفیت‌‏ها دانست و افزود: تا اواخر سال آینده ۲/۱۲میلیون تن ظرفیت در اختیار صنعت فولاد سازی کشور قرار می‌‏گیرد و تا سه سال آینده فولاد هرمزگان وارد مدار تولید می‌‏شود که ابتدا با ظرفیت ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تن شروع به تولید می‌‏کند و پس از ۳ سال ظرفیت ۵/۱میلیون تنی خود را محقق می‌‏سازد.

هراتی‌نیک ، در پایان اظهار امیدواری کرد؛ تا پایان برنامه چهارم توسعه مجموع ظرفیت فولاد کشور به ۲۸ میلیون تن و تولید فولاد کشور به ۱۳ تا ۱۴میلیون تن برسد.