ایلنا- دولت باید در تعیین تعرفه‌‏های فولاد میان تیرآهن‌، میلگرد و محصولات فولادی تفاوت قایل شوند. محمدرضا شمس‌‏آبادی‌، معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان‌، با بیان این مطلب‌، اظهار داشت: در تعیین تعرفه‌‏های فولاد باید میان تیرآهن و ورق تفاوت قایل شد‌، زیرا این نوع تولید از نظر روش تولید‌، قیمت و بازار مصرف با یکدیگر تفاوت عمده‌‏ای دارند. بنابراین‌، دید مسوولان باید به تعرفه و سود بازرگانی این محصولات به طور جداگانه تغییر کند.

وی‌ تولید فولاد مبارکه را مبتنی بر محصولات ورق خواند و ادامه داد: درباره نحوه تعیین تعرفه تیرآهن و میلگرد اظهارنظر نمی‌‏کنم‌، ولی درباره ورق باید حتی تعرفه ورق‌‏های سرد را از ورق‌‏های گرم جدا کرد‌، چرا که بازار برای تامین محصولات ورق‌‏های گرم به واردات نیازمند است‌، ولی در ورق سرد با توجه به افزایش تولید فولاد مبارکه اصفهان در سال‌جاری بازار داخلی کاملا اشباع می‌‏شود و باید تعرفه‌‏ها را به نفع صادرات این محصول در سال آینده وضع کرد. شمس‌‏آبادی‌، همچنین درباره میزان تولید ورق گالوانیزه در کشور‌، گفت: تولید ورق گالوانیزه در فولاد مبارکه اصفهان ۱۰۰‌هزار تن است که کل آن به بازار داخلی عرضه می‌‏شود‌، ولی میزان مصرف از تولید بیشتر است و ما در تعیین تعرفه‌‏های واردات آن نیز اظهارنظر نمی‌‏کنیم. معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان‌، بیشترین انتقاد وارده بر وضع تعرفه‌‏های فولادی را در بخش ورق‌‏های رنگی عنوان کرد و ادامه داد: میزان تولید فولاد مبارکه در ورق‌‏های رنگی ۳ برابر نیاز بازار داخلی است که باید روی سیاست‌‏های صادراتی این محصول کار شود‌، اما از سوی دیگر به دلیل صفر بودن تعرفه این محصول تا چهار برابر مصرف داخلی واردات نیز به کشور انجام می‌‏شود که برهم‌زننده تعادل بازار داخلی است.

شمس‌‏آبادی‌، میزان تولید ورق‌‏های قلع اندود در مبارکه را ۱۰۰‌هزار تن بیان کرد و گفت: این میزان تنها ۴۰‌درصد مصرف داخل را پوشش می‌‏دهد و به دلیل صادرات بی‌‏رویه محصولات قلع‌‏اندود کشورهای همسایه شمالی ایران نظیر قزاقستان‌، روسیه و اوکراین دولت باید تعرفه مناسبی را برای واردات این محصول به کشور وضع کند.

وی‌ اظهارداشت: حجم محصولات وارداتی از قزاقستان ۳۵۲‌هزار تن‌، روسیه ۵۰۴‌هزار تن و اوکراین ۲۳‌هزار تن بوده است. معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان‌، علت صادرات کشورهای CIS به ایران را صفر بودن تعرفه‌‏ کشور و مازاد تولید در آن کشورها دانست و تاکید کرد: اولویت کشورهای قزاقستان و روسیه در صادرات بازارهای اروپا و آمریکا است و تنها مازاد تولید این کشورها به دلیل فاصله کم جغرافیایی آنها با ایران و صفر بودن تعرفه کشور‌، به ایران صادر می‌‏شود و صفر بودن تعرفه در این شرایط باعث کاهش قیمت این محصولات در بازار داخلی نمی‌‏شود و تنها عایدات دولت را از محل واردات کاهش می‌‏دهد. در حالی که اگر دولت تعرفه‌‏های ۱۵ تا ۲۰‌درصدی را بر این محصولات وضع کند‌، چون آنها بازار صادراتی دیگری ندارند‌، مجبور به کاهش قیمت تمام‌شده خود می‌‏شوند.