گروه بورس فلزات - فرناز شمس: بر اساس جدیدترین برآورد موسسه بین‌المللی آهن و فولاد (IISI)، در سال 2006 میزان مصرف ظاهری فولاد در جهان با 9درصد رشد نسبت به سال گذشته، به رقمی معادل یک‌میلیارد و 121میلیون تن در سال خواهد رسید.

طبق این برآورد، میزان مصرف ظاهری فولاد در سال ۲۰۰۷ با آهنگ رشد کمتری همراه خواهد بود.‌درصد رشد اعلام شده برای سال ۲۰۰۷ میلادی ۵درصد یا به عبارت دیگر افزایش میزان مصرف از یک‌میلیارد و ۱۲۱میلیون تن و در سال ۲۰۰۶ به رقمی معادل یک‌میلیارد و ۱۷۹میلیون تن در سال ۲۰۰۷ می‌باشد.
در برآورد‌های پیش‌بینی شده توسط کمیته اقتصادی IISI هر دو پارامتر مصرف ظاهری و واقعی فولاد در نظر گرفته می‌شوند. مصرف ظاهری فولاد نشان‌دهنده تحویل فولاد به بازار مصرف از طرف تولید‌کنندگان فولاد و همچنین واردکنندگان این امر می‌باشد. این نوع برآورد با مصرف واقعی فولاد متفاوت می‌باشد که این تفاوت ناشی از افزایش یا کاهش در میزان موجودی انبارها است.امسال چین و آسیا با ادامه رشد پرشتاب خود، همچنان بر بازار فولاد تسلط داشتند. با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری که هند بر روی بخش‌های ساختمانی و ساختارهای بنیادی خود انجام داده است، IISI پیش‌بینی می‌کند که مصرف ظاهری فولاد در این کشور شاهد رشد 10درصدی در سال 2006 باشد. هرچند علت اصلی افزایش میزان مصرف ظاهری فولاد در جهان، رشد 14درصدی مصرف فولاد در کشور چین می‌باشد.مصرف فولاد در اتحادیه اروپا نیز در سال 2006 با پیشرو بودن صنایع مهندسی و ساختمانی حاکی از تداوم رشد در این منطقه می‌باشد. به عنوان یکی از عوامل مهم اقتصادی در اروپا می‌توانیم به بهبود اساسی در اقتصاد آلمان که منجر به 8‌درصد رشد در مصرف ظاهری فولاد اتحادیه اروپا شد، اشاره کنیم.
علت عمده رشد اقتصاد در نواحی CIS را می‌توان نشات گرفته از رشد صنایع لوله‌سازی در روسیه دانست. همچنین کشورهای NAFTA نیز شاهد ۸‌درصد رشد در مصرف فولاد می‌باشند.
هرچند که نرخ بهره بالا و گرانی انرژی در میزان مصرف ظاهری فولاد در اواخر سال 2006 و اوایل سال 2007 تاثیر گذار خواهد بود، تقاضای بالا برای منابع طبیعی از جمله آهن خام منجر به رشد 11‌درصدی میزان مصرف ظاهری فولاد در نواحی آمریکای جنوبی شده است، که این افزایش از 32میلیون تن در سال 2005 به 36 میلیون تن در سال 2006 برآورد می‌شود.
کشتی سازی نیز سبب تحول اقتصاد ژاپن و سهم یک‌‌درصدی این کشور در افزایش میزان مصرف ظاهری فولاد جهان در سال ۲۰۰۶ گشته است. با نگاهی به سال ۲۰۰۷، چین با افزایش مصرف فولاد از ۳۷۴میلیون تن در سال ۲۰۰۶ به ۴۱۳میلیون تن در سال ۲۰۰۷ مجددا بیشترین میزان رشد را از آن خود خواهد کرد. هر چند که این برآورد کاهش آهنگ نرخ رشد مصرف فولاد را در چین پیش‌بینی می‌کند. کنترل شدید اعتبارات و نظارت‌های اداری ایجاد شده از طرف مقامات چینی، سبب کاهش نرخ رشد ۴/۱۰‌درصدی در قیاس با ۴/۱۴‌درصد در سال ۲۰۰۶ شده است. IISI میزان رشد جهانی را در مصرف ظاهری فولاد ۲/۵‌درصد در سال ۲۰۰۷ پیش‌بینی می‌کند.طبق نظر کمیته اقتصادی IISI پیش‌بینی‌‌های میان مدت برای مصرف فولاد نیز روند رو به رشدی را داراست. این پیش‌بینی‌ها شامل یک دوره تا سال ۲۰۱۰ و یک دوره نیز بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی خواهد بود.تقاضای جهانی فولاد تا سال ۲۰۱۰ میلادی با افزایش سالیانه ۹/۴‌ درصدی رو به رو خواهد بود. میزان رشد تقاضای فولاد در کشور هند و چین نیز به ترتیب ۷‌درصد و ۴/۸‌ درصد می‌باشد. این دورنما برای سایر کشورها افزایش ۴‌درصدی را پیش‌بینی می‌کند.
پیش‌بینی‌ها برای سال 2010 تا 2015 میلادی رشدی 2/4‌درصدی را برای میزان تقاضای جهانی فولاد در نظر می‌گیرد که این رقم در هند به 7/7‌درصد و در چین به 2/6‌ درصد در همین دوره خواهد رسید.کمیته اجرایی IISI آخرین پیش‌بینی‌‌های به عمل آمده را در نشست بوینس آیرس بازبینی کرد. در این نشست از کمیته اقتصادی IISI درخواست شد تا مطالعات بیشتری را بر چگونگی تاثیر‌پذیری میزان مصرف فولاد در اثر جابه جایی مکان کارخانه‌های و در نتیجه تغییر محل تولید انجام دهند.
کمیته اجرایی IISI همچنین خاطر نشان ساخت که افزایش ظرفیت چین در صورت صرف نظر کردن از تبادل تجاری بایستی روند کندتری داشته باشد.
اعضای هیات‌مدیره IISI راهکار هدفمندی را مبنی بر الزام صنایع در ایجاد چرخه کامل تجاری که پیشرفت و سودآوری بیشتری را به دنبال خواهد داشت ارائه کردند. که در نهایت منجر به بازگشت بهینه سرمایه سهام‌داران و سرمایه‌گذاری مجدد در محصولات تولیدی و روش‌های نوین خواهد شد.
واحد مطالعات راهبردی آریان فولاد