بازار فولاد وارد شرایط جدید می‌شود

گروه بورس فلزات: بعد از کاهش موقت قیمت آهن‌آلات در اواخر اردیبهشت‌ماه شاهد رشد مجدد قیمت انواع آهن‌آلات به خصوص تیرآهن در بازار هستیم. با اینکه جو روانی ناشی از تصمیمات دولت برای کنترل بازار آهن توانست تا حد زیادی نرخ رشد قیمت‌ها را طی یک ماه گذشته کندتر کند. اما انتظار می‌رود این روند ملی روزهای آینده به دلیل افزایش و اختصاص بودجه‌های عمرانی دولت پایان یابد. به طوری که آهنگ رو به رشد قیمت آهن‌آلات در روزهای اخیر نشانگر ظهور شرایط جدید در بازار آهن است. انتظار می‌رود افت قیمت فولاد در بازار داخلی در روزهای گرم که روند ساخت و ساز رو به رشد خواهد بود. متوقف شود.

اما دولت اخیرا تصمیم جدیدی برای کنترل بازارآهن برای روزهای گرم گرفته است. به طوری که هیات وزیران با هدف کمک به تنظیم بازار فولاد کشور، وزارت بازرگانی را موظف کرد فولاد مورد نیاز طرح‌های عمرانی دولت را با سه‌درصد اعتبارات این طرح‌ها از خارج از کشور وارد کند.

موج جدید تقاضا برای تیر آهن و میلگرد

دیروز خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با یک مقام آگاه اعلام کرد: موج جدیدی از تقاضا برای تیر آهن و میلگرد در تابستان امسال از راه خواهد رسید که باید برای آن تدبیری اندیشید.

این مقام آگاه دیدار چندی قبل رییس‌جمهوری با استانداران و روسای ادارت مسکن استان‌ها را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: رییس جمهوری در این دیدار به استانداران دستور دادند زمینهای در اختیار دستگاه‌های دولتی به جز ارتش را از دستگاه‌ها گرفته و پس از تغییر کاربری، به مردم، تعاونی‌ها و انبوه سازان واگذار کنند.

وی افزود: بر این اساس هر استاندار مکلف شده است مشکل مسکن را در حوزه فعالیت خود حل کند، منتها رییس‌جمهور در زمینه تامین مصالح اظهار داشتند، ما همه نوع ابزار ساختمانی را به جز تیر آهن و میلگرد به وفور در اختیار داریم و به استانداران دستور دادند این کمبود را از طریق واردات جبران کنند.

وی اظهار داشت: وزارتخانه‌ها امکان واردات فولاد مورد نیاز برای مصارف پروژه‌های عمرانی را دارند اما یک تعاونی مسکن و یا انبوه ساز چنین امکانی ندارد و اگر هم بخواهد این کار را انجام دهد ۵ ماه طول می‌کشد، بنابراین نیاز خود را از بازار داخل تهیه می‌کند.

وی ادامه داد: این تقاضای جدید برای حل مشکل مسکن به معنی یک موج جدید تقاضا است و ضروری است برای تنظیم بازار آن پیش‌بینی‌های لازم بشود و دستگاه‌ها مکلف به واردات کمبود‌های موجود شوند.

این مقام آگاه تصریح کرد: اگر آن موج تقاضا به وجود نیاید وضعیت متعادل خواهد بود زیرا وضعیت واردات در حال حاضر مناسب است و در صورت تداوم این روند مشکلی وجود نخواهد داشت.

رکود بر معاملات تیر آهن و میلگرد حاکم است

اما از سوی دیگر دیده‌ور، رییس هیات‌مدیره بورس فلزات اظهارات تازه‌ای را بیان کرد، وی گفت: بازار آهن هم اکنون متعادل شده و حتی شاهد رکود بر معاملات تیرآهن و میلگرد هستیم.

دیده‌ور درباره مصوبه اخیر هیات وزیران برای تخصیص ۳‌درصد اعتبارات عمرانی به واردات فولاد، گفت: این اعتبار احتمالا برای واردات فولاد مورد نیاز ۴ وزارتخانه پرمصرف تخصیص داده شده است.

وی گفت: مصوبه هیات وزیران حجم بالای خرید این وزارتخانه‌ها را از بازار داخلی به بازارهای خارجی هدایت خواهد کرد.

دیده‌ور یادآور شد: این پیشنهاد سال ۸۵ توسط بورس فلزات به دولت ارائه شد و حجم اعتبارات تخصیص یافته متناسب با نیاز وزارتخانه‌هایی چون راه و ترابری، نفت، نیرو و مسکن به واردات محصولات فولاد ساختمانی یعنی تیرآهن و میلگرد است.

دیده‌ور گفت: پس از پایان تعطیلات اول سال به دلیل تعطیلات طولانی، اعتبارات تخصیص یافته بودجه به پروژه‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن، حجم بالایی از تقاضا در بازار ایجاد شد و افزایش قیمت‌ها به تبع این تقاضا طبیعی بود.

وی افزود: اما با تمهیداتی که اندیشیده شد مشکل عدم تناسب عرضه و تقاضا برطرف شده و بازار حالت تعادل به خود گرفته است.

دیده‌ور انجام واردات فولاد به خصوص از کشور چین را در رسیدن به این تعادل موثر دانست و خاطرنشان کرد: هم اکنون وضعیت بازار آهن، متعادل و قیمت‌ها متناسب با قیمت‌های جهانی است. وی تصریح کرد: حتی کالاهایی نیز در بازار عرضه می‌شود که مشتری ندارد و رکود خاصی بر معاملات تیرآهن و میلگرد حاکم شده است که در ضرورت تداوم، تولید‌کنندگان ناچار به کاهش قیمت خواهند بود. وی درباره پیش‌بینی‌هایی که درباره موج جدید تقاضای فولاد در تابستان مطرح می‌شود نیز گفت: ساخت و ساز بدون تیرآهن و میل‌گرد امکانپذیر نیست، اما تمهیداتی چون واردات مشکل را برطرف خواهد کرد.

تعرفه وارداتی صفر هم؛به فولاد داخلی ضربه نمی زند

همچنین محمد رحیم رستی، مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران، در گفت‌و‌گو با موج، با بیان این مطلب افزود: تجار فولاد از خرید آهن و فولاد نگران هستند چرا که با توجه به سیستم های کنترلی موجود، ممکن است برای آنها مشکلاتی ایجاد شود.

وی که در خصوص ارزیابی خود از کاهش قیمت فولاد در بازار داخلی سخن می‌گفت، اظهار داشت: راکد شدن بازار فولاد دلیل بر این نیست که قیمت محصول کاهش یافته باشد.

رستی ادامه داد: چنانچه چنین وضعی هم در بازار فولاد حاکم باشد باید بگویم که در نهایت تقاضای فولاد وجود دارد و به محض اینکه این فشار برداشته شود تقاضای موجود خودش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران با اشاره به اینکه قیمت فولاد داخلی جدای از قیمت‌های جهانی نیست، بیان کرد: سال گذشته یک سوم مصرف فولاد کشور وارداتی بوده است و زمانیکه این ارتباط آزاد برای صادرات و واردات فولاد وجود دارد نمی‌توانیم از قیمت‌های جهانی جدا باشیم.

وی تنها راه پایین آوردن قیمت فولاد را تولید بیشتر دانست به‌طوریکه ۱۰۰‌درصد نیاز در داخل کشور تولید شود و گفت: البته باید بگویم که در شرایط فعلی تولیدکننده مجاز است یا صادر کند یا محصولات خود را در داخل کشور عرضه کند یعنی چنانچه فولاد در داخل ارزان باشد محصول تولیدی را صادر کند.

رستی در خصوص اظهار نظر برخی تولیدکنندگان فولاد که از عرضه این محصول با ضرر خبر داده‌اند، گفت: ممکن است که طی یک ماه گذشته بازار فولاد با آشفتگی همراه بوده باشد اما باید بگویم که سال گذشته، سال خوبی برای فولادسازها بوده است بطوریکه بیشتر تولیدکنندگان سود بردند.

وی همچنین در خصوص اینکه اعلام می شود برخی تجار اقدام به واردات فولاد و مقاطع از کشورهایی نظیر اوکراین، قرقیزستان و ... کرده‌اند که بعضا استانداردهای لازم را ندارند و این مساله منجر به کاهش قیمت فولاد در بازار کشور شده است، گفت: من این مساله را قبول ندارم چرا که کسی در اوکراین، قرقیزستان و ... فولاد ارزان ندارد و فقط در زمان فروپاشی شوروی سابق به دلیل نیاز این کشورها به ارز، شاهد عرضه ارزان فولاد و مقاطع فولادی بودیم.

رستی ادامه داد: در آن زمان کشورهای آسیای میانه به دلیل وجود معادن سنگ آهن، قیمت سنگ آهن را صفر در نظر می‌گرفتند که قیمت فولاد ارزان تر می‌شد اما هم اکنون از این برهه گذشته‌اند و کالای ارزان ندارند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران در خصوص واردات فولاد بی کیفیت به کشور، اظهار داشت: تا آنجا که من می‌دانم موسسه استاندارد به شدت کنترل کیفی فولادهای وارداتی را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه «آیا بهتر نیست به جای واردات فولاد، مواد اولیه (شمش، بیلت و ...) به کشور وارد شود؟»، افزود: فولاد و فعالان فولاد در یک بازار آزاد فعالیت دارند و در هر زمانی با توجه به شرایط (واردات فولاد و مواد اولیه و یا صادرات فولاد و مواد اولیه) تصمیم‌گیری می‌کنند.

رستی در خصوص اینکه «آیا بهتر نیست سیاست دولت به سمت واردات مواد اولیه معطوف شود؟»، تصریح کرد: این مساله را بازار تعیین می‌کند و باید بگویم که بازار فولاد کشور یکی از بازارهایی می‌باشد که به زیبایی شکل گرفته است و معتقدم دولت تا آنجا که می تواند نباید دخالت نکند چرا که مکانیزم فعلی بازار بهتر عمل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد در پاسخ به اینکه «آیا واردات فولاد را تهدید نمی دانید؟»، گفت: به هیچ وجه تهدید نیست و فولاد شاید جز کمتر محصولات سنتی باشد که اگر به طور کامل بازار آن را آزاد گذارند و تعرفه واردات را صفر کنند می‌تواند دوام داشته باشد.