ایران سینا- از ماه مارس تا آوریل امسال صادرات فولاد چین تقریبا با ۳/۱ افزایش به رکورد ۶۲/۷‌میلیون تن رسید زیرا صادرکنندگان تعجیل داشتند تا قبل از اجرای اقدامات سختگیرانه دولت صادرات خود را به انجام رساند. میزان صاردات ماه آوریل ۱۵۷‌درصد بیشتر از آوریل سال قبل بود. کل صادرات فولاد امسال تا ماه آوریل با ۱۳۲‌درصد افزایش به ۶۸/۲۲‌میلیون تن رسید.

اقدامات دولت چین برای محدود کردن صادرات فولاد، من جمله کاهش تخفیف مالیات بر صادرات بسیاری از محصولات فولادی از اواسط آوریل اجرا شد. از این رو پیش بینی شد که با این تغییرات قیمت‌ها افزایش می‌یابد در نتیجه خریداران تشویق شدند تا قبل از اعلام این خبر محصول بیشتری خرید کنند و فورا آن را صادر کنند. در چهارماه نخست امسال دیگر کشورهای آسیایی مقدار زیادی محصول از چین وارد کردند که ۶/۵۷‌درصد کل صادرات چین بود. اما سایر مناطق به ویژه خاورمیانه و اروپا همچنان مقدار زیادی محصول از چین خرید کردند که ۱۳‌درصد یا ۹۴/۲‌میلیون تن آن به خاورمیانه ارسال شد که بیش از ده برابر حجم مدت مشابه سال ۲۰۰۶ است، ارسال به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا در ماه آوریل افزایش چشمگیری داشت و به ۳۲/۱‌میلیون تن رسید که تقریبا دو برابر ۶۶۳۵۰۰۸ تن ماه قبل آن است.

در چهارماه نخست امسال کل صادرات به ۲۷ کشور اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر شد یعنی از ۰۵/۱‌میلیون تن به ۱۹/۳‌میلیون تن رسید که ۱/۱۴‌درصد کل صادرات چین است. منطقه نفتا تا ماه آوریل مصرف بیشتری داشت و بالغ بر ۷۱/۱‌میلیون تن شد اما سهم آن از صادرات چین از ۸/۱۵‌درصد به ۵/۷‌درصد تنزل پیدا کرد.

کمیسیون توسعه و بهسازی چین گفت: تا پایان امسال ظرفیت تولید فولاد خام این کشور به ۵۰۰‌میلیون تن خواهد رسید. در سال ۲۰۰۶ ظرفیت ۴۷۰-۴۴۰‌میلیون تن بود. در نتیجه نرخ رشدی که این کمیسیون برای سال جاری تخمین زده ۱۴-۱۶‌درصدی است.

این کمیسیون در نظر دارد تولید فولاد را در سال ۲۰۰۷ به ۴۷۰‌میلیون تن محدود سازد که تا حدی همسو با تخمین‌های انجمن آهن و فولاد چین است که می‌گوید تولید امسال ۴۷۵-۴۶۲‌میلیون تن خواهد بود. چین در سال ۲۰۰۶، ۴۲۰‌میلیون تن فولاد خام تولید کرد. چین از اواخر سال ۲۰۰۵ تلاش کرده که ظرفیت تولید فولاد را کاهش دهد و دستور داده که ظرفیتهای کهنه و قدیمی‌بتدریج از رده خارج شود. در اواخر ماه آوریل ۱۰ استان چین در راستای این سیاست دولت ظرفیت خود را کاهش دادند.