فاز دوم ذوب‌آهن اردبیل با تاخیر راه‌اندازی می‌شود

گروه بورس‌فلزات- در صورت تامین برق موردنیاز از سوی وزارت نیرو فاز دوم ذوب‌آهن اردبیل طی ۴ ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، مدیرعامل ذوب‌آهن اردبیل در بازدید خبرنگاران از این کارخانه با اشاره به اینکه فولاد اردبیل شامل ۵ فاز است، گفت: متاسفانه راه‌اندازی فاز دوم کارخانه ذوب‌آهن اردبیل با وجود واردات ماشین‌آلات موردنیاز آن به کشور به علت مشکل کمبود برق با تاخیر مواجه است.

تقی بهرامی نوشهر افزود: وزارت نیرو به رغم انعقاد قرارداد میان طرفین به منظور تامین برق این کارخانه، قرارداد فی‌مابین را به صورت یک‌طرفه لغو کرد و از تامین برق ذوب‌آهن اردبیل خودداری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال گذشته می‌توانستیم فاز دوم ذوب‌آهن اردبیل را راه‌اندازی کنیم، تصریح کرد: اما متاسفانه وزارت نیرو نسبت به تامین برق موردنیاز برای این فاز امتناع می‌کند و از ما خواسته که برای تامین برق موردنیاز نسبت به ایجاد پست اقدام کنیم که این امر به ۲ تا ۵/۲سال زمان نیاز دارد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اردبیل خاطرنشان کرد: طی نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار حل مشکل برق موردنیاز این کارخانه شدیم و رییس‌جمهور نیز در خصوص بند یک قرارداد فی‌مابین طرفین به وزارت نیرو دستور پیگیری‌های لازم را داد اما متاسفانه این وزارتخانه به سایر بندهای این قرارداد پاسخ داد و به بند ۱قرارداد مربوطه هیچ گونه پاسخی نداد.

وی با اشاره به اینکه طی ۴ماه آینده می توانیم نسبت به راه اندازی خط تولید فاز دوم ذوب آهن اردبیل اقدام کرد، گفت: هم اکنون تنها مشکل این فاز کمبود برق است.

بهرامی افزود: در حالی وزارت نیرو برای تامین برق کارخانه‌های فولاد با مشکل مواجه است، مسوولان دولتی نباید مجوز احداث کارخانه‌های فولاد را به بخش‌خصوصی بدهند چرا که سرمایه‌گذاری آنها بلا استفاده می‌ماند.

وی ظرفیت سالانه ذوب آهن اردبیل را ۴۰۰هزار تن میلگرد سایز ۸تا۳۲ اعلام و تصریح کرد: این واخد علاوه بر میلگرد، نبشی و تسمه نیز تولید می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: ذوب آهن اردبیل در زمینی به مساحت ۶۰هکتار و شامل ۵فاز است که در آن علاوه بر تولید میلگرد، تیرآهن ورق و ذوب قابلیت تولید فولاد آلیاژی را هم دارد.

مدیر عامل ذوب آهن اردبیل با اشاره به اینکه کالای تولیدی این کارخانه مطابق با استانداردهای اروپایی است، گفت: به رغم محدودیت صادرات توانستیم در سال گذشته بیش از ۵میلیون دلار صادرات کنیم.

وی افزود: در سال گذشته به دلیل کمبود منابع مالی برای تامین مواد اولیه کارخانه‌های تولید فولاد با ظرفیت‌ کامل تولید نکردند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بانک‌های دولتی با بخش خصوصی هیچ‌گونه همکاری نمی‌کنند، تصریح کرد: در سال گذشته تولیدکنندگان فولاد فقط با ۲۰درصد ظرفیت تولید کردند و امسال نیز ظرفیت تولید به ۳۰درصد رسیده و با ۷۰درصد ظرفیت خالی مواجه‌ایم.

بهرامی با اشاره به اینکه ۳۰درصد ظرفیت تولید کافی نیست، خاطرنشان کرد: با وجود مشکل بیکاری در کشور اما متاسفانه سالانه ۷میلیون تن فولاد وارد کشور می‌شود که در صورت تامین منابع مورد نیاز در کشور در زمینه تولید علاوه بر ایجاد اشتغال نیازی به واردات نخواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر بخش‌خصوصی برای تولید ۷میلیون تن فولاد ظرفیت ایجاد کرده که در صورت محقق شدن این میزان تولید و ۷میلیون واردات مشکل کمبود فولاد در کشور برطرف خواهد شد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اردبیل به مشکل کمبود نقدینگی فولادسازان بخش‌خصوصی برای واردات شمش اشاره کرد و افزود: به دلیل کمبود نقدینگی و دشواری‌های واردات شمش، کارخانه‌ها نمی‌توانند با ظرفیت کامل کار کنند.

وی ارزش ریالی تولید است ذوب‌آهن اردبیل را در سال گذشته حدود ۵۰میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این میزان حدود ۱۵درصد به میزان ۵میلیون دلار صادر شد.

بهرامی ظرفیت تولید فاز دوم ذوب‌آهن را سالانه ۵۰۰هزار تن برشمرد و خاطرنشان کرد: تنها مشکل در حال حاضر کمبود برق است و تمام تجهیزات موردنیاز برای تولید آماده است.

وی نیاز کارخانه ذوب‌آهن اردبیل به برق را ۷۵مگاوات دانست و گفت: ۱۰مگاوات برای فاز یک این کارخانه تامین شده اما به ۶۵مگاوات برق دیگر نیاز داریم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اردبیل به فشار وارده به تولیدکنندگان فولاد اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون دولت خواستار کاهش قیمت فولاد است اما تولیدکنندگان که نمی‌توانند زیر قیمت‌های جهانی محصول خود را ارائه دهند چرا که در شرایط کنونی نیز ما دچار ضرر هستیم به طوری که در سال ۸۴ بیش از ۲۰ میلیارد تومان ضرر کرده‌ایم.

وی به واردات رسمی و قاچاق ۶۰میلیارد دلاری کالا به کشور اشاره کرد و افزود: با وجود تعداد زیاد بیکار در کشور چنانچه این میزان سرمایه در بخش تولید هزینه شود برای تمام بیکاران اشتغال ایجاد خواهد شد.

بهرامی در خصوص کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تصریح کرد: با وجود تورم ۱۵درصدی در کشور این میزان بهره بانکی معقول است و دولت باید در صدد کاهش نرخ تورم باشد.

وی کاهش نرخ تورم در کشور را منوط به افزایش تولید دانست و خاطرنشان کرد: تنها راه کاهش تورم، افزایش تولید در کشور است.

وی به راه‌اندازی خط تولید تیرآهن H و نبشی و ناودانی تا پایان سال‌جاری در این کارخانه اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید این واحد سالانه ۶۰۰هزار تن تیرآهن است که در صورت تحقق این امر نیاز کشور به تیرآهن برطرف خواهد شد.