قیمت تیرآهن متعادل شد

شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان یکی از بزرگترین صنایع زیربنایی کشور و نخستین تولیدکننده محصولات فولادی ساختمانی در ایران است که پس از طی مراحل احداث کارخانه از سال ۱۳۴۶ به مدت ۴ سال، در سال ۱۳۵۰ با تولید چدن و در سال ۱۳۵۱ با تولید محصولات فولادی به بهره‌برداری رسید. این شرکت باسابقه بیش از ۳۵ سال تولید محصولات فولادی و با انجام بازسازی‌ها و بکارگیری فناوری و دانش روز جهانی، اکنون با تولید سالانه ۲/۲‌میلیون تن چدن در نظر دارد با راه‌اندازی کوره بلند شماره سه ظرفیت تولید را به ۶/۳‌میلیون تن در نیمه دوم سال جاری برساند.

نیاز کشور به تیرآهن و میلگرد به لحاظ افزایش ساخت‌وساز و همچنین اجرای طرح‌های عمرانی روند صعودی دارد و شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر حدود ۷۰‌درصد تیرآهن و بین ۳۰ تا ۳۵‌درصد نیاز میلگرد کشور را تامین می‌کند.

هفته‌نامه معدن و توسعه در گفت‌وگو با مهندس یزدی‌زاده معاون فروش و صادرات ذوب‌آهن اصفهان نقطه نظرات وی را درباره نوسانات قیمتی، صادرات، عرضه محصولات از طریق بورس، نیاز بازار و... جویا شده‌ است که متن آن در حالی می‌آید.

در سال گذشته چه میزان محصول به بازار عرضه کرده‌اید؟

محصولاتی که مشمول قیمت‌گذاری بودند و ما مکلف شدیم اینها برای نرخ‌گذاری وارد بورس شوند را به‌طور کامل در بورس عرضه کردیم. افتخارمان هم این است که کل محصولات را از طریق بورس عرضه کنیم، به جز یک بخش اندک که مکلف به فروش آن درب کارخانه بودیم که آن هم برای مناطق زلزله‌زده بود.

چه میزان تیرآهن و چه میزان میلگرد بود؟

از مجموع ۲‌میلیون و ۱۷۰‌هزار تن کل فروش و صادرات سال گذشته ذوب‌آهن، معادل ۴/۱‌میلیون تن آن تیرآهن و بقیه میلگرد عرضه شده است.

وضعیت بازار آهن‌آلات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بازاری که اکنون در آن هستیم متاثر از تغییراتی است که عمده آن ناشی از نوسانات قیمت جهانی و بخشی از تصمیماتی است که هیات دولت در جهت کاهش قیمت محصولات در بازار انجام داده است.

بخشی دیگر نیز اثرات روانی است که از این بابت ایجاد شده است. بخشی از واردات امسال نیز مربوط به خریدهای دی و بهمن سال قبل است که امسال وارد شده است و تاثیرات روانی اینکه اکنون گمرکات ما مملو از کالا شده ولی میانگین واردات امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است. مجموع اینها دست به دست هم داده و قیمتی که اکنون شاهد آن هستیم (به‌طور میانگین هر کیلوگرم ۷۵۰‌تومان) کف قیمتی و همچنین منطقی است به این دلیل که اگر الان کسی بخواهد شمش وارد کند و تبدیل به محصول کند، میلگرد آن کمتر از ۷۰۰‌تومان و تیرآهن آن کمتر از ۷۵۰‌تومان در نمی‌آید. پیش‌بینی ما این است که این شرایط برای امسال حفظ شود.

در حال حاضر شرکت ذوب‌آهن‌ماهانه چه میزان محصول به بورس عرضه می‌کند؟

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، این است که منظور از عرضه، فروش است یا تحویل. آنچه که می‌تواند در بازار تاثیرگذار باشد، تولید و تحویل به بازار است.

اگر منظور فروش باشد، ما بیاییم و یک‌میلیون تن هم پیش‌فروش کنیم، تاثیری بر بازار نخواهد داشت. ما آن چیزی را که تولید می‌کنیم به بازار عرضه می‌کنیم و این استراتژی ذوب‌آهن اصفهان است. قرار نیست تعهدات خود را بیشتر کنیم، بلکه امیدواریم با حفظ حجم تعهدات، آنچه را که تولید می‌کنیم به بازار تحویل دهیم.

ذوب‌آهن اصفهان در دو‌ماه اخیر چه میزان محصول تحویل داده است؟

این شرکت بیش از ۴۵۰‌هزار تن محصول به بازار عرضه کرده که ۲۶۰‌هزار تن آن تیرآهن بوده است.

به نظر شما عرضه و تقاضای بازار آهن‌آلات چه زمانی به تعادل می‌رسد؟

همیشه قیمت آهن‌آلات را قیمت واردات تعیین می‌کند، اگر نیاز بازار چه از طریق تولید و چه از طریق واردات تامین شود، می‌توان گفت بازار در حد تعادل است، الان ما نیاز به واردات داریم چون بودجه‌های عمرانی مصوب شده اما جذب نشده است. درست است که وزارتخانه‌های پرمصرف مکلف به واردات شده‌اند، اما بخشی از آنها پیمانکاران خصوصی دارند و پیمانکاران خصوصی هم ترجیح می‌دهند از بازار داخلی تامین کنند ضمن اینکه ۴ وزارتخانه پرمصرف مکلف به واردات شده‌اند. لذا اگر این دستگاه‌ها هم برای خرید وارد بازار شوند، قطعا تاثیر خود را خواهد گذاشت.

یا از سوی دستگاه‌های پرمصرف، درخواست‌هایی برای خرید به ذوب‌آهن ارسال شده است؟

بله این دستگاه‌ها کمابیش تقاضا دارند و این درخواست عمدتا از طریق پیمانکاران بخش خصوصی است اما پروژه‌هایی که می‌خواهند اجرا کنند، دولتی است.

یا شما ملزم به نفروختن محصول به دستگاه‌های پرمصرف هستید؟

کسی ما را ملزم به نفروختن محصول به این دستگاه‌ها نکرده است اما این دستگاه‌ها مکلف به واردات شده‌اند ضمن اینکه پیمانکاران این دستگاه‌ها خصوصی هستند.

یا برای عرضه محصول، حجم خاصی را در نظر گرفته‌اید یا محدودیتی در این خصوص وجود دارد؟

ما نقشی در این زمینه نداریم. ما به عنوان تولیدکننده از طریق کارگزار محصول خود را می‌فروشیم، حالا اگر این کارگزار بخواهد برای بانک خاصی خرید کند، وظیفه‌ای ندارد به اطلاع ما برساند. این وظیفه بورس است که اگر حساسیتی در این خصوص وجود دارد، رسیدگی کند و تغییر رفتار نشان دهد کما اینکه اخیرا محدودیت گذاشته شده است. بانک‌ها باید موظف به ارائه تسهیلات باشند. سبدها کوچکتر شده است در حالی که قبلا بورس این محدودیت را داشت.

در سال جاری چه میزان تقاضا دریافت کرده‌اید؟

از ابتدای امسال تاکنون براساس تقاضاهای رسیده که ۲۳۰‌هزار تن بوده همه را اجابت کردیم. یکی از ویژگی‌های ذوب‌آهن این است که محصول را طبق قرار قبلی تحویل می‌دهد و تاخیری ندارد.

از ویژگی‌های بورس این است که اگر سلف‌ماه فروردین یا اردیبهشت فروخته شده، از اول فروردین یا اردیبهشت‌ماه شروع به تحویل کرده است.

چه میزان از محصولات را به‌صورت سلف و چه جمعی را به‌صورت نقد می‌فروشند؟

چنانچه شمش را از طریق واردات تامین کنیم، هر آنچه را اضافه بر تولیدات شرکت، شمش وارد کنیم می‌توانیم به صورت نقد بفروشیم. در غیر این صورت همه تولیدات را به‌صورت پیش‌فروش و حدود یک و نیم‌ماهه عرضه می‌کنیم.

صادرات آهن‌آلات در سال گذشته چه وضعیتی داشت؟

سال قبل صادرات را صرفا در ۶‌ماهه اول داشتیم که مربوط به LCهای گشایش شده قبلی بود، بعد که محدودیت ایجاد شد، صادرات تیرآهن متوقف شد و افت شدیدی را در صادرات ما ایجاد کرد. میزان صادرات ما در سال گذشته جمعا حدود ۲۸۰‌هزار تن بود که به بازارهای اروپا، عراق، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد.

شرکت ذوب‌آهن چند‌درصد بازار تیرآهن و میلگرد بازار را تامین می‌کند؟

براساس برآورد مصرف، شرکت ذوب‌آهن اصفهان در حال حاضر حدود ۷۰‌درصد تیرآهن و حدود ۳۰ تا ۳۵‌درصد میلگرد را تامین می‌کند.

آیا ذوب‌آهن از یارانه دولتی هم بهره‌مند است؟

خیر، ذوب‌آهن به هیچ‌وجه از یارانه استفاده نمی‌کند.

نیاز کشور به تیرآهن چقدر است؟ذوب‌آهن چه میزان آن را تولید می‌کند؟

برآوردها مختلف است، بین ۲ تا حداکثر ۵/۲‌میلیون تن است که امسال امیدواریم با پر کردن ظرفیت‌های خالی بین ۵/۱ تا ۶/۱‌میلیون تن آن را تولید کنیم که حدود ۴۰۰‌هزار تن آن را واحد اهواز تولید می‌کند که در مجموع حدود ۲‌میلیون تن از نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

در مقایسه با قیمت‌های جهانی، تولیدات ذوب‌آهن چه تغییراتی دارد؟

همان‌گونه که عرض کردم، قیمت‌های بازار را واردات تعیین می‌کند و به محض اینکه قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد، ما اثر آن را در بازار داخلی می‌بینیم.

شنیده شده که چند‌ماهی است محصولات فولادی غیراستاندارد از چین وارد بازار شده، این موضوع چه تبعاتی در بازار داشته است؟

چین کشوری است که در اقتصاد دنیا اثر گذاشته است، تنها در بخش فولاد نیست. این دولتمردان هستند که باید با درایت این مسئله را کنترل کنند.

متاسفانه از سال گذشته و همچنین امسال، میلگردهای وارداتی مطابق با استانداردهای ملی ما نبوده و اداره استاندارد هم با آنها برخورد کرد و مقداری از آنها را برگرداند و امسال هم مقداری محصول وارد شده که به‌دلیل نداشتن استاندارد ملی ایران در گمرکات متوقف شده است تا تعیین تکلیف شوند. در چین به دلیل آنکه بزرگترین تولیدکننده فولاد است و ارزان بودن نیروی کار، خیلی راحت قادر خواهد بود معادل استاندارد ما هم تولید و خیلی راحت دامپینگ کند.

آیا با راه‌اندازی کوره بلند شماره سه که ۴/۱‌میلیون تن به ظرفیت ذوب‌آهن می‌افزاید، تغییراتی هم در قیمت محصولات ایجاد می‌شود؟

بخشی از این میزان تولید، شمش است و ما عرضه‌کننده شمش خواهیم بود و بخشی از آن تبدیل به تیرآهن و میلگرد می‌شود.

باید صبر کرد و دید وضعیت قیمت‌های مواد اولیه در زمان راه‌اندازی که نیمه دوم امسال است، چگونه خواهد شد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

وضعیت قیمت تیرآهن اکنون به حداقل خود رسیده و قیمت‌های فعلی تقریبا قیمت‌های پایه است و امیدواریم بازار با این قیمت‌ها تثبیت شود.

اگر قیمت تیرآهن به کمتر از رقم فعلی که بین ۷۴۰ تا ۷۶۰‌تومان در هر کیلوگرم است، برسد، انگیزه برای واردات شمش از سوی تولیدکنندگان کاهش خواهد یافت ضمن اینکه واردکنندگان نیز تمایلی برای واردات نخواهند داشت.

نتیجه این خواهد شد که در طول‌ماه‌های آینده که تقاضا برای تیرآهن افزایش خواهد یافت، کسی تمایل به فروش محصول نداشته باشد و بازار با رکود مواجه شود لذا لازم است همه تلاش کنیم که وضعیت بازار آهن‌آلات در وضعیت تثبیت شده فعلی باقی بماند.