صنعت فولاد پاکستان از پرداخت مالیات معاف می‌شود

گروه بورس فلزات - وزارت صنایع و تولید پاکستان به دولت این کشور مقررات و قوانین جدید تعرفه و مالیات را در صنعت فولاد پیشنهاد داده است که بر اساس آن این صنعت ده سال از پرداخت هر گونه مالیات معاف خواهد شد تا تولید داخلی افزایش یافته و با روند افزایش قیمت‌های فولاد همسو شود. در این پیشنهاد درخواست شده است که ۱۵درصد از قیمت‌های بین‌المللی قراضه و بیلت کاهش داده شود تا خود را با افزایش روند فزاینده قیمت‌های فولاد همسو کند. علاوه‌بر این توصیه شده که مالیات بر واردات قراضه نیز از ۶درصد به ۲درصد کاهش داده شود.

وزارت تاکید کرده که می‌بایستی مانع واردات قراضه نامرغوب شد تا صنایع اوراق‌سازی کشتی رشد پیدا کند.

توصیه‌های دیگر شامل اعطای وام‌های ارزان برای خرید تجهیزات جدید برای فولادسازی‌ها، به صفر رسانیدن تعرفه‌های گمرکی و مالیات فروش از کوره‌های قوسی با ظرفیت‌های بالا و سایر تجهیزات وابسته و اولویت برای برق ۱۳۲کیلوواتی برای کوره‌ها و همزمانی شبکه هستند. همچنین سفارش شده است که واحدهای ذوب‌ و نورد باید دارای نیروگاه اختصاصی هستند. وزارت توصیه کرده است که نرخ تعرفه‌های وارداتی برای قراضه قابل نورد مجدد و بیلت نیز یکی باشد.وزارت اضافه کرده است که قاچاق قراضه میبایستی از طریق پرداخت واقعی مالیات بر فروش کنترل شود. برای حمایت از صنعت داخلی باید مالیات بر فروش برای مدت پنج سال به ۵درصد کاهش داده شود.کارشناسان می‌گویند اگر شرایط یکسانی برای صنعت ایجاد شود سرمایه‌گذاران بیشتر جذب صنعت فولاد شده و تولید به حداکثر خواهد رسید. از دولت خواسته شده است که این ساختار کاهش تدریجی مالیات برای صنعت فولاد حفظ شود وزارت اشاره کرده است که افزایش تقاضای چین برای قراضه / بیلت فولادی دلیل اصلی قیمت‌های بالای فولاد در جهان است و پاکستان نیز در همین شرایط جهانی قرار گرفته است. سهم چین در بازار جهانی به ۸/۳۳درصد افزایش داشته است و تولید آن نیز با ۷/۱۷درصد افزایش به ۸/۴۱۸میلیون تن در سال ۲۰۰۶ رسید.

دلیل دیگر افزایش قیمت‌های فولاد کاهش مشوق‌های صادراتی چین است که در ژانویه ۲۰۰۷ آن را اتخاذ کرد که بر اساس آن صادرات بیلت کاهش یافته ولی صادرات میلگرد آن افزایش پیدا کرده است. از مواد دیگر افزایش قیمت فولاد می‌توان به افزایش قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۰۷ به میزان ۷/۹ درصد اشاره نمود که بین فروشندگان سنگ‌آهن و شرکت بائو استیل چین به توافق رسید.

وزارتخانه پاکستانی پیشنهاد کرد که باید تمهیدات بلندمدتی در نظر گرفته شود تا بازار داخلی در مقابل افزایش قیمت‌های جهانی فولاد مصون بماند.پاکستان دارای یک میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن است که می‌تواند ۳۰ تا ۳۵سال آینده پاسخگوی تقاضای فولادسازی‌های این کشور باشد.