تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد افزایش می‌یابد

گروه بورس فلزات- تصمیم جدید ریاست‌جمهوری مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی مورد حمایت فولادسازان قرار گرفته است چرا که آنها اعتقاد دارند که این موضوع سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد می‌شود. در این خصوص دنیای اقتصاد گفت‌وگویی با امید کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل فولادی کرده است که متن آن در پی می‌آید:

نظر شما در خصوص کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی چیست؟

کاهش و تک‌رقمی کردن نرخ سود تسهیلات بانکی از الزامات برنامه چهارم توسعه است و با این کاهش هنوز هم نرخ بهره در ایران ۳ برابر نرخ بهره در دیگر کشورها است.

کاهش نرخ بهره رشد و توسعه فعالیت‌های صنعتی را به دنبال خواهد داشت و یکی از دغدغه‌های مهم تولیدکنندگان که دسترسی به تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی است، رفع خواهد شد.

چگونه کاهش نرخ بهره بانکی موجب کاهش تورم می‌شود؟

کاهش نرخ سود بانکی قیمت تمام شده و نرخ سرمایه را کاهش می‌دهد و سرمایه‌گذاری اقتصادی‌تر و متقاضی بیشتری برای سرمایه‌گذاری آماده کار می‌شوند و از سویی دیگر کاهش سود موجب ارزان تر شدن کالا شده که این امر علاوه بر آسان‌تر شدن صادرات، خرید داخلی بیشتر، افزایش تولید، افزایش سرمایه‌‌گذاری‌های جدید، کاهش قیمت و ایجاد اشتغال بیشتر و کاهش تورم را در پی خواهد داشت.

در این میان هنوز ایران بالاترین نرخ سود در بین کشورهای منطقه خلیج‌فارس را دارد و این بهره بالا، خود مهم‌ترین عامل افزایش تورم است چرا که وقتی درصد سود تعیین می‌شود یعنی دولت تورم تا سطح آن درصد را تضمین کرده. بنابراین برای مهار تورم باید درصد اعلامی نرخ سود هم حتما کاهش یابد به گونه‌ای که در سال ۸۷ شاهد سود بانکی تک‌رقمی شویم که این اقدام دولت از سهام عدالت نیز باارزش‌تر خواهد بود.

آیا براساس اعتقاد برخی اعلام دستوری کاهش نرخ بهره از سوی دولت موجب افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود؟

بالا رفتن سود تسهیلات در زمان ضرورت ایام جنگ دستوری نبوده که حالا کاهش آن دستوری نباشد و از سویی دیگر در همه دنیا نرخ بهره را خزانه‌داری تعیین می‌کند و کشور ما نیز هنوز تا منطقی شدن سود در داخل کشور فاصله زیادی دارد و این کاهش مرحله‌ای توسط دولت موثرترین اقدام است و از طرفی دیگر ۹۰درصد سیستم بانکی کشور دولتی است بدین ترتیب باید نرخ سود تسهیلات نیز توسط خود دولت اعلام شود.