جلوی افزایش قیمت آهن را می‌گیریم

گروه بورس فلزات - منصور یزدی‌زاده، معاون فروش و صادرات ذوب‌آهن اصفهان معتقد است بازار فولاد قابل پیش‌بینی نیست و از سوی دیگر به دلیل تاثیرگذاری ذوب‌آهن اصفهان بر روی بازار فولاد نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر نکرد. وی می‌گوید: ذوب‌آهن اصفهان در سال ۸۶ با افزایش حجم تولید و محدودیت صادرات از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. متن گفت‌وگوی نشریه بورس کالا با یزدی‌زاده را در پی بخوانید.

* وضعیت بازار مقاطع فولادی را در جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مصرف فولادهای ساختمانی در جهان طی ۲۰۰۶ بیش از حد انتظار و پیش‌بینی‌های قبلی افزایش یافت و این رشد برخلاف سال‌های گذشته بیشتر مربوط به کشورهای در حال توسعه و همچنین حوزه کشورهای CIS بوده است.

به عنوان مثال شهر مسکو به بزرگ‌ترین سایت ساختمانی جهان تبدیل شد. نواحی بزرگی از چین، بخشی از هند، قسمت‌های جنوبی ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به خصوص امارات متحده عربی هر یک به مراکز بسیار بزرگ مصرف فولادهای ساختمانی مبدل شد.

این تغییرات موجب کاهش تمایل تولیدکنندگان محصولات نهایی و میانی به صدور کالایشان شد.

به عنوان مثال ترک‌ها علاقه‌ای به صدور شمش نشان نمی‌دهند و در روسیه و اکراین نیز ترجیح می‌دهند شمش فولادی را به محصول نهایی تبدیل کنند و در پروژه‌های داخلی به کار گیرند.

دولت چین نیز با وضع عوارض ویژه بر روی محصولات میانی روند روبه رشد صدور این نوع از محصولات به مناطق مختلف را متوقف ساخت و همه این عوامل دست به دست هم داد، تا اواخر سال ۸۶ یعنی اوایل سال ۲۰۰۷ شاهد یک اوج‌گیری مجدد در قیمت محصولات مختلف فولادی به خصوص محصولات میانی باشیم.

این روند طی سال ۲۰۰۷ نیز ادامه خواهد یافت چرا که رشد اقتصادی جهان بالا است به خصوص صادرکنندگان نفت وضعیت بسیار خوبی دارند.

* وضعیت تولید مقاطع فولادی در ایران در سال ۸۵ چگونه بود؟

همانگونه که حتما اطلاع دارید در ایران مانند بعضی از کشورهای دیگر حجم تولید فولاد (منظور محصولات نیمه نهایی است) از ظرفیت نوردهای کشور بسیار پایین‌تر است. دلیل آن هم این است که تولید فولاد به سرمایه‌گذاری سنگین در زمینه‌های مختلف همین طور انرژی بسیار زیادی نیاز دارد اما تبدیل محصولات میانی به نهایی فرآیندی است به مراتب ساده‌تر و در سال‌های گذشته بسیار سودآور بود.

به همین دلیل طی سالیان قبل سرمایه‌گذاری‌های زیادی در بخش نورد چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی صورت گرفته و این موضوع در شرایط فعلی موجب شده است بخش مهمی از ظرفیت نوردی کشور برای تامین شمش مورد نیاز خود به خارج رو بیاورد.

تولید کنندگان محصولات اکنون قیمت بیشتری برای تولیدات خود مطالبه می‌کنند که در مواقعی حتی به بهای محصولات نهایی بسیار نزدیک می‌شود.

این موضوع در سال ۸۵ تاثیر بدی بر روی میزان تولید فولاد به خصوص فولادهای ساختمانی در کشور گذاشت چرا که خیلی از نوردهای کوچک عملا قادر به ادامه فعالیت به صورت اقتصادی نبودند.

از سوی دیگر در آن سال حجم تقاضای موثر بر روی بازار فولاد برخلاف سال‌های ۸۳ و ۸۴ افزایش یافت. البته بخشی از تقاضا نیز به سال ۸۶ منتقل شد. به‌رغم این که در سال ۸۵ تسهیلات زیادی برای وارد کنندگان فولاد ایجاد شد اما در پایان سال آمار نشان می‌دهد که افزایش زیادی در حجم واردات صورت نگرفته بود.

دلیل آن هم بالا بودن قیمت جهانی فولاد در بازارهای مختلف است. با این حال صادرات ذوب‌آهن اصفهان و بعضی دیگر از تولید کنندگان مهم فولاد در کشور بسیار محدود شد تا نیازهای داخلی به شکل بهتری پاسخ داده شود.

می‌توان گفت که سال ۸۵ برای صادرات فولاد سال خوبی نبود، به‌رغم این که ذوب‌آهن اصفهان موفق شد در این سال عنوان صادرکننده نمونه کشور را از بابت صادرات سال ۸۴ به خود اختصاص دهد.

*پیش‌بینی شما از بازار داخلی مقاطع فولادی در سال ۸۶ چیست؟

بازار فولاد قابل پیش‌بینی نیست و از سوی دیگر به دلیل تاثیرگذاری ذوب‌آهن اصفهان بر روی بازار فولاد نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر نکرد. اما به این نکته اشاره کنم که این شرکت تلاش خواهد کرد که با افزایش حجم تولید، محدودیت صادرات و همچنین تمرکز بر روی تولید محصولاتی که بیشتر مورد نیاز است از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کند.

حجم تولید ذوب‌آهن در سال ۸۶ با تکمیل بخشی از طرح‌های در حال احداث افزایش قابل توجهی خواهد یافت. از سوی دیگر تلاش مضاعفی به عمل خواهد آمد که با تامین شمش از منابع مختلف، از کل ظرفیت نوردی ذوب‌آهن استفاده شود. فکر می‌کنم تولیدکنندگان دیگر فولاد نیز برنامه‌های مشابهی را دنبال خواهند کرد.

*برای افزایش رقابت در بازار آهن کشور و کاهش نوسانات قیمت این محصولات چه پیشنهادهایی دارید؟

افزایش حجم واردات یا حذف تعرفه وارداتی فولاد یک مسکن ساده است که شاید در کوتاه‌مدت موثر باشد اما یک راهکار واقعی آن هم برای کشوری مانند ایران که به دلیل توسعه سریع نیاز روزافزونی به فولاد خواهد داشت نیست.

به عنوان مثال به این نکته توجه شود که تعرفه واردات تیرآهن از بهار سال گذشته کلا حذف شد اما بخشی از نیاز کشور به این کالا هنو بی‌پاسخ مانده است. چرا؟ شاید به این دلیل که کشورهای تولیدکننده فولاد حتی کشوری مانند چین که تولید یک‌چهارم از فولاد جهان‌ر ا در اختیار دارد فولاد تولیدی خود را برای توسعه زیربناها و نوسازی ساختارهای خود نیاز دارد. من فکر می‌کنم مهم‌ترین راهکار پیش‌روی ما که البته با جدیت و پشتکار توسط وزارت صنایع و معادن و همین‌طور سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی دنبال می‌شود افزایش حجم تولید فولاد در کشور باشد.

در حال حاضر این افتخار را دارم که اعلام کنم که در همین زمینه در سال ۸۶ شاهد راه‌اندازی کوره بلند شماره۳ ذوب‌آهن اصفهان خواهیم بود که بخشی از نیاز کشور به فولاد خام را تامین خواهد کرد.