معاون وزیر بازرگانی در بازرگانی داخلی دلیل اصلی نوسانات بازار فولاد را تلاش برخی سودجویان برای ایجاد فضای روانی افزایش قیمت فولاد دانست. محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تصمیم ستاد تنظیم بازار درباره فولاد عنوان کرد: تولید فولاد و نیز واردات شمش و محصولات ساخته شده آن در سال ۸۵ در مقایسه با سال ۸۴ افزایش داشته در حالی که صادرات آن کاهش داشت بنابراین در حال حاضر در پایان سال ۸۵ و اوایل سال ۸۶ باید موجودی فولادمان بهتر از ابتدای سال ۸۵ باشد بنابراین این سوال طرح می‌شود که دلیل اصلی نوسانات چه بوده است؟

وی تصریح کرد: دلیل اصلی نوسانات بازار فولاد مربوط به تلاش برخی سودجویان برای ایجاد فضای روانی افزایش قیمت فولاد بود که پس از بررسی‌ها و جلساتی که با مسوولان تولیدکننده فولاد در بخش خصوصی و دولتی و نیز فعالان بورس فلزات داشتیم با تفاهم‌هایی نظام توزیع ساماندهی شد.

او گفت: بر اساس تفاهمی که انجام شده مقرر شد کالاهایی که به بورس عرضه می‌شود به صورت متجانس عرضه نشود و همه به شکل تیرآهن باشد، همچنین محموله‌هایی که عرضه می‌شوند از ۱۱۰ و ۱۲۰ تن بیشتر نباشد تا امکان تهیه آن از سوی افراد بیشتری فراهم شود.

مفتح عنوان کرد: براساس توافقی که انجام گرفت مقرر شد که کلیه تولیدات دولتی و خصوصی فولاد در بورس عرضه شود و اگر چنین نشد با توجه به ماده ۱۵ قانون تشکیل بورس مکلف به قیمت گذاری و توزیع آن زیرنظر سازمان حمایت هستند و این سازمان نیز مکلف است محصولات خارج از بورس را قیمت‌گذاری کند.

وی گفت: نمایندگان سازمان حمایت با هدف نظارت بر خرید و فروش و نیز کیفیت محصولات عرضه شده در بورس مستقر می‌شوند تا از احتکارهای احتمالی بعد از بورس نیز جلوگیری کنند.

معاون وزیر بازرگانی گفت: با انجام این اقدامات و تفاهمات انجام شده در هفته گذشته سیر نزولی را در قیمت فولاد شاهد بوده‌ایم بنابراین معتقدم با ساماندهی بحث توزیع تنظیم بازار آن محقق می‌شود.