پیش‌بینی قیمت میلگرد در ماه‌های آتی

گروه بورس فلزات- حسین‌فقانی: با توجه به روند افزایشی قیمت میلگرد که مسیر صعودی آن از سال گذشته تاکنون شدت بیشتری نسبت به سنوات گذشته داشته است با بهروز سلیمانی، مدیر عامل فولاد کرمانشاه گفت‌وگویی داشته‌ایم که در آن مدیرعامل شرکت فولاد کرمانشاه به دلایل افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر و راهکارهایی برای حل مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان قطعات فولادی در کشور وجود دارد اشاره کرده است. همچنین افزایش ۸درصدی قیمت میلگرد در ماه آینده و نوید ساخت یک کارخانه عظیم ذوب‌آهن برای تولید بیلت در غرب کشور از جمله موضوعاتی بوده است که مدیرعامل فولاد کرمانشاه به آن پرداخته است.

به عنوان سوال نخست لطفا درخصوص میزان و نوع تولیدات فولاد کرمانشاه توضیح بفرمایید؟

مجتمع نورد فولاد کرمانشاه یکی از صنایع مهم در استان کرمانشاه است. عملیات ساخت این شرکت در تاریخ ۳۱/۴/۷۹ به منظور تولید میلگرد و مفتول فولادی با ظرفیت ۱۵۰هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری کامل در بخش‌خصوصی، توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و با همکاری پیمانکاران خارجی مانند شرکت ایتالیایی NCO آغاز شد.

این شرکت توانست در تاریخ ۱۱/۵/۸۳ با تولید انواع میلگرد از سایز ۸ الی ۳۲ به شکل کلاف و شاخه (ساده و آجدار) به جمع تولیدکنندگان میلگرد کشور بپیوندد.

به صورت تقریبی ۴۰درصد از محصول تولیدی این مجتمع به علت نزدیکی با عراق به این کشور صادر می‌شود و باقی آن در داخل مصرف می‌شود.

به دلیل مشکلات موجود در تامین شمش فولاد، به زودی طرح ۳۵۰هزار تنی ذوب‌آهن در غرب کشور آغاز می‌شود.

لطفا تفاوت میلگرد تولیدی شرکت فولاد کرمانشاه را از لحاظ کیفیت و قیمت با محصولات مشابه داخلی و خارجی بیان کنید.

میلگردهای تولید شده در این شرکت از لحاظ استاندارد دارای نشان استاندارد ملی ایران است.

از نظر کیفیت نسبت به محصولات خارجی میلگرد تولیدی در شرکت‌های خصوصی و یا دولتی از کیفیت بالاتری برخوردار است و کیفیت محصولات روسی و یا چینی برای تولیدکنندگان داخلی اصلا قابل قبول نیست. نظر ما در مورد کیفیت محصولات خارجی توسط انجمن فولاد نیز قابل تایید است که میلگردهای چینی و روسی دارای استانداردهای لازم برای ساخت و ساز نیستند.

بیلت که ماده اصلی مصرفی در تولیدات شما است از کجا تامین می‌شود و افزایش جهانی قیمت این ماده چه تاثیری روی قیمت نهایی محصولات شما گذاشته است؟

بیلت مورد نیاز فولاد کرمانشاه از کشور روسیه تامین می‌شود و آخرین قیمت بیلت در چند روز گذشته ۵۷۰دلار بوده و تا بیلت خریداری شده به کارخانه وارد شود هزینه‌ای بالغ بر ۶۳۰دلار را شامل می‌شود.

باتوجه به اینکه مصرف ماهیانه فولاد کرمانشاه ۱۰ تا ۱۵هزار تن بیلت است و یک تولیدکننده موفق باید حداقل مواد اولیه مصرفی ۲ماه خود را در انبار داشته باشد ما باید سرمایه‌ای بالغ بر ۱۵۰میلیارد ریال در گردش داشته باشیم.

در نتیجه با احتساب این سرمایه در گردش و وضعیت دارایی و تامین اجتماعی و هزینه‌های کارخانه باید حداقل ۱۰۰دلار روی قیمت بیلت خریداری شده اعمال شود تا تنها بتوانیم به سود برسیم.

در نهایت قیمتی که در‌حال‌حاضر برای محصولات در نظر می‌گیریم قیمتی است که سبب می‌شود ما بدون دریافت سود و حتی با ضرر مجبور به فروش شویم.

راهکارهایی که شما برای حل این معضل پیشنهاد می‌کنید.

نکته اول چالش قانون تجمیع عوارض است اگر این ۳درصد حذف شود می‌توانیم محصول تولیدی را حتی با ۲۰تومان پایین‌تر به فروش برسانیم. در زمانی که بسیاری از کارخانه‌های در حال تولید با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و به علت نداشتن سرمایه در گردش لازم با ۳۰ الی ۴۰درصد ظرفیت خود مشغول به کارند وام‌هایی به نام طرح‌های زودبازده تصویب می‌شود که ممکن است تا ۲ و یا ۳سال آینده بازدهی آن به طول انجامد.

اگر این مبالغ را به سیستم‌های در حال کار تزریق کنند به طور حتم بازدهی بهتری خواهند داشت و مشکلات بیشتری در بخش صنعت مرتفع می‌‌شود.

راه‌حل بعدی تسهیل در گشایش اعتبارات توسط بانک‌ها است.

به عنوان مثال برای دریافت تسهیلات از بانک به منظور واردات کالا باید ۳۰درصد از هزینه جنس را به بانک پرداخت کرده و ۷۰درصد باقیمانده را به صورت وثیقه‌های ملکی و سفته‌های معتبر ضمانت کنیم. مگر یک تولیدکننده تا چه اندازه وثیقه معتبر در اختیار دارد.

حال اگر دولت بانک‌ها را مکلف کند تا برای تولیدکنندگان که تعدادی مشخص هستند تنها ۱۰درصد از هزینه کالا را دریافت کند و الباقی توسط قراردادهای معتبری که فی‌مابین مدیران کارخانه های تولیدی و بانک‌ها تنظیم می‌شود به عنوان ضمانت دارای اعتبار باشد. در این صورت با حذف یکسری از هزینه‌های سنگین موجود هزینه نهایی کالای تولیدی نیز پایین می‌آید. به دلیل اینکه به عنوان مثال برای ۵میلیارد تومان باید حداقل ۵/۱میلیارد تومان در ابتدا به صورت نقدی به بانک پرداخت شود و مابقی به صورت سفته که خود طی زمان یکسال عددی بالغ بر ۶۰میلیون تومان خواهد شد هزینه شود.

پیش‌بینی شما از قیمت میلگرد در ماه آینده چیست؟

قیمت فروش میلگرد در بازار فعلی مربوط به مواداولیه و میلگردهای وارداتی است که در سال ۸۵ به کشور وارد شده است و در حال حاضر فروش می‌رسند. به نظر من قیمت میلگرد در خردادماه سال ۸۶ با احتساب بیلت ۵۷۰دلاری حدود ۷۱۰ تا ۷۲۰تومان خواهد بود. با افزایش قیمت بیلت تا این سطح در نهایت افزایش ۸درصدی میلگرد در خردادماه امسال طبیعی است و همچنان اگر شرایط مناسب از طرف دولت مهیا نشود سیستم ضرردهی کارخانه‌های خصوصی فولادسازی همچنان ادامه خواهد داشت.

با روند حال حاضر افزایش قیمت میلگرد شرایط فروش در فولاد کرمانشاه چگونه است؟

۴۰درصد از محصولات تولیدی ما به کشور عراق صادر می‌شد که تقریبا از ۳ماه گذشته تاکنون جلوی صادرات آن به این کشور به علت قیمت بالا گرفته است. در حال حاضر محصولات تولیدی این شرکت توسط نمایندگان ما در سراسر کشور از قبل پیش فروش شده‌اند.

نظر خود را در رابطه با خصوصی‌‌سازی و اجرای اصل۴۴ بفرمایید.

بارها و بارها در محافل مختلف بحث حمایت از بخش‌خصوصی توسط دولت بیان شده ولی درواقع حمایت عملی مشاهده نشده است. در حال حاضر و با وجود جو سیاسی کشور، امکان انعقاد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد. حرف اصلی ما این است که مشکل کارخانجات بخش‌خصوصی حال حاضر کشور حل نشده است و تا زمانی که این مشکلات هموار نشود افزایش تعداد فعالان بخش‌های خصوصی و یا واگذاری کارخانجات دولتی به بخش‌خصوصی غیرمنطقی است و فایده‌ای نخواهد داشت.

به نظر من با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری در کشور و عدم حمایت مناسب از طرف دولت نه تنها رغبتی برای اجرای اصل۴۴ در کشور وجود نخواهد داشت بلکه سرمایه‌گذاران داخلی تمایل فراوان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های خارجی به خصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از خود نشان می‌دهند.

تاثیر بورس فلزات در کنترل قیمت محصولات فولادی چیست.

در گذشته درخواست‌هایی کاذب در بورس فلزات ارائه می‌شد که تاثیرات روانی بدی روی بازار می‌گذاشت اما با شرایط فعلی ایجاد شده که اگر درخواستی برای کالا وجود داشته باشد باید ۱۰درصد از ارزش کل کالا پرداخت و سپس اقدام به خریداری کالا شود. خریدار واقعی در بورس مشخص خواهد شد و این شفاف‌سازی موثر واقع شده است.

به عنوان سوال پایانی نظر خود را راجع به اینکه بین وزارت صنایع و معادن، وزارت بازرگانی و ایمیدرو توافق به عمل آمده است که تمام شرکت‌های فولادی ملزم شوند تا محصولاتشان را در بورس ارائه کنند، بفرمایید.

ورود محصول تولیدکنندگان بخش‌خصوصی به بورس فلزات خوب است و به خاطر رقابتی شدن آن با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شویم ولی به شرط آنکه دولت محترم حمایتی که از کارخانه‌های دولتی می‌کند از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی نیز داشته باشد و با در اختیار گذاشتن مواد اولیه (شمش آهن) و تسهیل در ارائه خدمات بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی قسمتی از مشکلات بخش‌خصوصی را مرتفع کند. مطمئنا با این قیمت تمام‌شده شمش آهن هیچ کارخانه بخش‌خصوصی متمایل به شرکت در بورس فلزات جهت عرضه محصولات خود نیست و با وجود مشکلات تولیدکنندگان در تهیه مواد اولیه طرح فوق منطقی به نظر نمی‌رسد.

در پایان با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی شمش آهن و پایین بودن محصولات فولادی در داخل کشور و همچنین کاهش اخیر محصولات در بازار داخل به دلیل واردات بی‌رویه فولاد توسط تاجران آهن با توجه به هدف دولت محترم در راستای اشتغالزایی و حمایت از تولید داخلی و رسیدن به استقلال صنعتی در صورتی که برای تولیدکنندگان داخلی حمایت جدی از طرف دولت محترم صورت نگیرد بخش‌خصوصی با بحران جدی روبه‌رو می‌شود و منجر به تعطیل شدن واحدهای تولیدی فولاد خواهد شد.