ورود سیمان به بورس کالا از واقعیت تا رویا؟

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: سرانجام پس از آن که دولت تصمیم گرفت که سیمان را از سبد حمایتی خارج کند اظهارات و بحث‌های صورت گرفته مبنی بر این بود که اگر سیمان از سبد حمایتی خارج و نرخ‌گذاری آن آزاد شود، پس از آزادسازی تنها جایی که می‌تواند عرضه شود بورس تازه تاسیس کالا است. در این میان یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص ورود سیمان به بورس کالا معتقد است: این امر را بعید می‌دانم و علت آن بیشتر سیاسی است تا اقتصادی.

وی افزود: در‌حال‌حاضر ۳۵میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود که با محاسبه آن براساس قیمت‌های داخلی یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان با قیمت‌های جهانی اختلاف ارزش خواهد داشت.

به گفته وی، هم‌اکنون هر تن سیمان در داخل کشور ۴۰ دلار به فروش می‌رسد این در حالی است که در عراق ۱۲۰ دلار در هر تن امارات ۹۰ دلار و در آمریکا ۱۸۰ دلار در هر تن عرضه می‌شود.

این منبع آگاه با اشاره به این که سیمان ایران بسیار با کیفیت است تصریح کرد: با رانت موجود در این صنعت برخی تمایلی به شفاف شدن قیمت سیمان ندارند از جمله دولت که ۳۰درصد مصرف سیمان را در اختیار دارد. وی خاطر نشان کرد: عرضه سیمان از طریق بورس کالا بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

این منبع آگاه اظهار داشت: دولت پس از تاسیس بورس فلزات برخلاف تمام دنیا فولاد را وارد بورس کرد. اما موافق ورود سیمان به بورس با آنکه از نظر تنوع کالایی محدود و ورودش به بورس ساده‌تر است، نبوده ضمن آنکه ۹۵درصد نیاز کشور به سیمان در داخل تولید می‌شود اما تولید حتی ۵۰درصد از فولاد مورد نیاز کشور در داخل صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: مقالات متعددی در خصوص مزایای ورود سیمان به بورس فلزات منتشر شده است که با تامل بر روی آنها می‌توان گفت که مهم‌ترین محل برای کشف قیمت واقعی سیمان به عنوان کالای استراتژیک بورس کالا خواهد بود.

یک مقام آگاه دیگر نیز از طرح تنظیم بازار سیمان با تصمیم گیری ویژه وزارت‌خانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی و انجمن صنفی سیمان خبر داد و خاطرنشان کرد: پس از نهایی شدن، این طرح تقدیم

رییس جمهور خواهد شد تا برای تنظیم بازار در تابستان اجرایی شود تا مشکلی در زمینه تولید و توزیع سیمان ایجاد نشود.

وی گفت: در جلسه آینده هیات دولت در خصوص تنظیم بازار سیمان و مصوبه خروج سیمان از سبد حمایتی تصمیم‌گیری خواهد شد.

از سوی دیگر مسعود سمیعی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آزادسازی قیمت سیمان باعث رقابتی ترشدن بازار آن در کشور می‌شود و آزاد شدن قیمت سیمان میزان تولید آن را نیز افزایش خواهد داد و این امر با نظارت دقیق مراجع مرتبط بر امر مصرف و قاچاق آن در نهایت به سود مصرف‌کننده نیز خواهد بود.

مدیرعامل سیمان ارومیه، با مثبت ارزیابی کردن خروج سیمان از سبد حمایتی دولت افزود: دولت بهتر بود از طریق مراکز تخصصی به واردات اقدام می‌کرد و انجمن سیمان را برای واردات هلدینگ قرار می‌داد.

این مدرس دانشگاه، ورود سیمان به بورس را از جمله بهترین راهکارها برای حل مشکل سیمان دانست و تصریح کرد: ورود سیمان به بورس در ابتدا با شوک قیمتی همراه خواهد بود، اما پس از گذشت مدتی کوتاه، قیمت آن ثابت می‌شود.

مـدیرعامـل شرکــت سیمــان ارومیه، با بیان این که قیمت تمام شده سیمان، استهلاک بالای کارخانه‌های سیمان و نرخ بهره‌های بانکی در کشور سرعت سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی را در این بخش کاهش داده است، افزود: به‌رغم وجود مشکلات فوق، شرکت سیمان ارومیه توانایی تولید ۲هزار و ۷۰۰ تن کلینکر در روز را دارد که سال ۸۵ بالاترین میزان تولید را تجربه و از یک واحد ۳هزار تنی نیز بیشتر تولید کرد.