با افزایش قابل توجه قیمت سهام در بورس‏های جهان و رونق کلی بازار‌های مالی، صندوق‏های سرمایه‏گذاری بازار فلزات غیرآهنی را هم هدف قرار دادند و قیمت فلزات روند پرنوسان ولی در کل صعودی را طی کرد.

همچنین کاهش موجودی‏های لندن و ضعف‌دلار نیز از جمله عوامل مهمی بودند که به این روند مثبت استحکام بخشیدند.
با انتشار خبر مربوط به رشد اقتصادی 11‌درصدی چین که از انتظارات 10‌درصدی بازار بیشتر بود، گمانه‏زنی در مورد افزایش نرخ بهره در چین و در نتیجه کاهش نقدینگی قوت گرفت و این باعث شد تا در روز پنج‏شنبه قیمت مس و برخی دیگر از فلزات با کاهش قابل توجه مواجه شود (مس در شانگهای در روز پنج‏شنبه با حداکثر کاهش ممکن روبه‌رو بود). اما در روز جمعه معامله‏گران به این نتیجه رسیدند که آمارهای اخیر چین نشان می‏دهد که مصرف فلز در چین بالا است. با وجود اینکه در نیمه دوم سال ممکن است دولت چین به تقویت یوآن بپردازد ولی نقدینگی کاهش چندانی نخواهد یافت و افزایش سرمایه‏گذاری‏های ثابت، ادامه خواهد یافت. این گمانه‏زنی همراه با روند صعودی بازار سهام، قیمت فلزات را هم افزایش داد.
مس
در هفته‌ای گذشته قیمت مس روند صعودی هفت هفته گذشته را ادامه داد و گمانه‏زنی در مورد اختلالات تولید در آرژانتین و اندونزی این روند صعودی را تقویت کردند. با وجود کاهش قیمت شدید در روز پنج‏شنبه به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره در چین به منظور کنترل رشد اقتصاد چین، قیمت نقدی در روز جمعه دوباره از مرز 8000‌دلار گذشت. موجودی‏های لندن هم در چهار روز گذشته کاهش یافته است و در حال حاضر در کمترین سطح پس از ماه دسامبر است. ولی در چین موجودی‏ها از 60971 تن در اوایل سال به 67016 تن افزایش یافته است. بنابراین کاهش موجودی‏ها در بورس‏های جهان در حدود 5‌درصد است که کاهشی به مراتب کمتر از کاهش موجودی‏های لندن بوده است.
از نظر بنیادی، بازار مس با کمبود مواجه نیست و برخی از تحلیل‏گران در مورد پایداری افزایش قیمت اخیر تردید دارند. بنا بر آمار WBMS، بازار جهانی مس در ۲ ماه اول سال با مازاد ۱۱۵هزار تن مواجه بوده است در حالی که در کل سال ۲۰۰۶، مازاد تولید ۳۷هزار تن بوده است. چین در ۲ ماه اول سال ۷۷۶هزار تن تولید داشته است که ۴۰‌درصد بیشتر از تولید ۵۵۵هزار تن در دوره مشابه در سال ۲۰۰۶ است.
آلومینیوم
قیمت آلومینیوم دامنه نوسان نسبتا کمی داشته است و در هفته گذشته نیز با افزایش ۹/۰‌درصدی، به ۲۸۳۰‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با افزایش ۲‌درصدی به ۸۲۲ هزار تن رسیدند. طی هفته، قیمت آلومینیوم به ۲۸۷۵‌دلار هم رسید ولی به دلیل عدم کمبود در بازار و ثبات موجودی‏های لندن، خط مقاومت ۲۸۷۵‌دلار همچنان قدرتمند به نظر می‏رسد.بنا بر آمار WMBS در ۲ ماه اول سال میلادی، بازار آلومینیوم با مازاد ۱۲۲هزار تن مواجه بوده است. صنعت آلومینیوم در جهان در حال رشد است و تولید جهانی آلومینیوم از ۸۰۶/۲‌میلیون تن در ماه فوریه به ۰۴۵/۳‌میلیون تن در ماه مارس رسیده است.تولید آلومینیوم چین در ماه مارس به نسبت سال قبل با ۳۸‌درصد افزایش به ۹۶۳هزار تن افزایش یافته است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با افزایش ۲/۵‌درصدی به ۳۶۹۰‌دلار رسید و موجودی‏های لندن به ۱۰۱ هزار تن کاهش یافتند. همانطور که در گزارش قبل گفتیم، وضعیت صادرات و واردات چین، ممکن است در سال جاری متغیر باشد و قیمت روی را تحت شعاع قرار دهد. در ۲ ماه اول سال میلادی جاری، مصرف جهانی روی از ۸۱۴/۱‌میلیون تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۸۱۳/۱‌میلیون تن کاهش یافت. در حالی که در همین مدت تولید از ۷۳۱/۱‌میلیون تن به ۸۵۷/۱‌میلیون تن افزایش یافته است. بنابراین آمار فوق مازاد تولید را ۴۴۰۰۰ تن نشان می‏دهد.
سرب
قیمت نقدی سرب در هفته گذشته با ۲/۲‌درصد کاهش به ۱۹۸۰‌دلار رسید و موجودی‏های سرب در لندن با ۱۳‌درصد افزایش به ۴۰ هزار تن رسیدند. ولی از نظر بنیادی وضعیت سرب نسبتا محکم است و بازار در ۲ ماه اول سال با کمبود ۵۲۰۰۰ تن مواجه بوده است. در طی این مدت، مصرف از ۲۸۳/۱‌میلیون تن در سال گذشته به ۴۴۴/۱‌میلیون تن افزایش یافته است و تولید از ۳۲۶/۱‌میلیون تن به ۳۹۲/۱‌میلیون تن رسیده است.
نیکل
در هفته قبل قیمت نقدی نیکل با افزایش ۴/۱‌درصدی به ۵۰۶۰۰‌دلار رسید. موجودی‏های ناچیز lme هم از ۴/۴ هزار تن به ۴ هزار تن کاهش یافتند که از مصرف یک روز جهان نیز کمتر است. تنها در ماه فوریه نیکل با کمبود ۱۹ هزار تن مواجه بوده است.
رییس انجمن جهانی نیکل می‏گوید که وضعیت عرضه در سال آینده بهتر می‏شود ودر سال 2010 هیچ گونه کمبودی در بازار نیکل مشاهده نخواهد شد. او همچنین اشاره کرد که تنها 15 تا 20‌درصد مصارف نیکل قابل جایگزینی است. و در برخی مصارف مثل استفاده در موتور هواپیما قیمت نیکل در کل قیمت تمام شده محصول نهایی چندان موثر نیست.
منبع: شرکت کارگزاری فلزات مفید