اظهارات متفاوت در مورد اجرای مصوبه 30درصدی برای صادرات آهن قراضه

گروه بورس فلزات- با اینکه دولت در سال ۸۵ با اعمال تعرفه ۳۰درصدی برای آهن‌قراضه قصد کنترل صادرات این کالا را داشته است اما قدیمی، دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از اجرایی نشدن این مصوبه خبر داد. در این راستا خبرنگار ما، برای کسب اطلاعات بیشتر با مسوولان گمرک ارتباطی برقرار کرد که با عدم پاسخگویی از سوی این نهاد دولتی روبه‌رو شد. اما دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری ایران به دنیای اقتصاد گفت: طی فاصله کوتاه پس از تعطیلات عید قیمت قراضه با افزایش ۱۰درصدی مواجه شد.

عبدالحمید قدیمی با اشاره به اینکه متاسفانه قیمت‌های جهانی قراضه نیز افزایش یافته است، تصریح کرد: چنانچه دولت هر چه سریع‌تر تدابیر و اقدامات لازم برای اخذ ۳۰درصدی عوارض صدور قراضه را به طور موثر اجرایی نکند روند صادرات قراضه باز هم در سال ۸۶ ادامه خواهد یافت و به تبع کمبود قراضه در داخل کشور با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته مصوبه‌ای به گمرک اعلام شد مبنی بر اخذ ۳۰درصد عوارض از صدور قراضه، اما متاسفانه گمرک نسبت به شفاف نبودن تعیین قیمت پایه و تفکیک انواع قراضه‌ها اقدام نکرد و اجرای این مصوبه میان وزارت بازرگانی و گمرک به صورت مکاتبات اداری به طول انجامید.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری ایران با بیان مطلب فوق ادامه داد: تاکنون آثار ناشی از اخذ عوارض ۳۰درصدی از صادرات قراضه در کشور مشاهده نشده چرا که این تعرفه باید براساس قیمت‌های جهانی تعیین شود.

وی در خصوص میزان تولید و مصرف قراضه در کشور گفت: براساس برآوردهای انجام شده نیاز کشور به ۲میلیون تن قراضه است و این در حالی است که در سال ۸۵ تولید قراضه کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه روند از رده خارج شدن خودروهای فرسوده در ماه‌های پایانی سال گذشته شتاب بیشتری گرفت، تصریح کرد: چنانچه سرعت این روند در سال‌جاری نیز حفظ و ادامه یابد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۵۰۰هزار خودرو از رده خارج شود، تولید قراضه امسال به یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تن می‌رسد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری ایران خاطر نشان کرد، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری با توجه به افزایش تولید در واحدهای فولادی میزان نیاز کشور به قراضه از ۲‌میلیون تن به ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزارتن افزایش یابد.

وی با اشاره به فاصله موجود میان تولید و نیاز کشور به قراضه، گفت: کمبود آن باید از طریق واردات جبران شود.

قدیمی نیاز بخش‌ ریخته‌گری به قراضه درجه یک تمیز را حدود ۵۰۰‌هزارتن برشمرد و افزود: چرا که این بخش امکان تصفیه ذوب را مانند فولادسازی‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قراضه مورد نیاز کشور از منطقه خاورمیانه، آسیای میانه وارد می‌شود و به علت هزینه حمل واردات قراضه از آمریکا، اروپا و آفریقای جنوبی به صرفه نیست.دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های صنعت ریخته‌گری ایران خاطر نشان کرد، هم‌اکنون آمریکای شمالی، آفریقای جنوبی و در منطقه اروپا روسیه و کشورهای آسیایی عمده تولید‌کنندگان و صادرکنندگان قراضه هستند.

وی میزان صادرات قراضه از کشور در سه ماهه دوم سال ۸۵ را حدود ۲۰۰‌هزار تن اعلام کرد و گفت: آمار رسمی تولید وصادرات کل سال گذشته تاکنون از سوی گمرک اعلام نشده است.

قدیمی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار قراضه آلیاژهای مس و آهن در سال گذشته، افزود: مشکلات ناشی از بازار سال گذشته قراضه موجب آسیب به واحدهای کوچک مصرف‌کننده قراضه شد چرا که این واحدها توان تامین این مواد را از خارج ندارند.وی با اشاره به اینکه کمبود قراضه در بازار به واحدهای بزرگ مصرف‌کننده مانند ذوب‌آهن اصفهان و فولادسازی‌های بزرگ به علت توان تامین از خارج، آسیب زیادی وارد نمی‌کند، تصریح کرد: کمبود این مواد اولیه موجب آسیب به واحدهای کوچک و متوسط به ویژه کل واحدهای ریخته‌گری به علت ظرفیت کم آنها می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات صنعت ریخته‌گری ایران در خصوص اجرایی شدن مصوبه اخذ ۳۰‌درصدی عوارض از صادرات قراضه در سال جاری، خاطر نشان کرد: چنانچه تعرفه صادرات قراضه بر مبنای قیمت‌های جهانی تعیین و اخذ شود روند صادرات قراضه از کشور کاهش خواهد یافت.

اما از سوی دیگر سیدعباس حسینی با اشاره به اینکه مصوبه عوارض ۳۰‌درصدی صادرات قراضه آهن و ضایعات فلزی قابلیت اجرایی دارد، گفت: این مصوبه بر اساس قیمت پایه صادراتی محصولات یاد شده است.

مدیر کل مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: مصوبه عوارض صادرات قراضه آهن و ضایعات فلزی به هر شکل، شمش آنها به میزان ۳۰‌درصد قیمت پایه صادرات محصول یاد شده از سوی معاون اول رییس‌جمهور در نهم دی ماه سال ۸۵ به گمرک‌جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

سیدعباس حسینی افزود، بر اساس مصوبه درآمد حاصل از آن باید توسط گمرک‌جمهوری اسلامی ایران اخذ و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز شود.

وی تصریح کرد، این مصوبه از زمان ابلاغ آن قابلیت اجرایی داشته و تمام دستگاه‌ها مکلف به اجرای آن هستند و متقاضیان برای صادرات قراضه آهن باید ۳۰‌درصد عوارض یاد شده را پرداخت کنند.

مدیر کل مقررات واردات و صادرات وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: از ساز و کار اجرایی شدن این مصوبه از سوی گمرک اطلاعی ندارم.

مدیر کل کمک‌های فنی و خدمات توسعه تجارت نیز در این خصوص اظهار داشت: کانال اجرایی مصوبه یاد شده کمیسیون ماده یک قانون مقررات واردات و صادرات است و وزارت بازرگانی یک عضو در این کمیسیون دارد.

امین چاروسه گفت: اخذ عوارض صادراتی قراضه با نوسان قیمت این محصول رابطه مستقیم داشته چرا که در کشور ما تقاضا برای قراضه آهن بسیار بالاست.

وی در خصوص افزایش قیمت قراضه آهن در کشور افزود: واردات از طریق کشورهای CIS انجام می‌شود به همین دلیل در فصولی از سال عرضه قراضه آهن را کاهش داده و این امر موجب افزایش قیمت و واکنش طبیعی بازار نسبت به شرایط عرضه و تقاضای آن می‌شود.