گروه بورس‌فلزات- در جلسه‌ای که عصر چهارشنبه هفته گذشته با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، انجمن فولاد و اکبر کمیجانی معاون اقتصادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، کارگروه ویژه برای تنظیم و تامین سرمایه مورد نیاز کارخانه‌های بخش‌خصوصی فولاد تشکیل شد. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با بیان مطلب فوق افزود: در جلسه یاد شده، قرار شد که کار گروه ویژه که متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، بانک مرکزی و انجمن تولیدکنندگان فولاد هستند، نسبت به تنظیم بازار و تامین سرمایه مورد نیاز کارخانه‌های بخش‌خصوصی فولاد راهکارهایی را ارائه دهند.

تقی بهرامی تصریح کرد: این کارگروه ویژه قرار است راهکارهای مشخصی برای سرمایه مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه جلسه عصر روز چهارشنبه سه ساعت به طول انجامید، خاطر نشان کرد: در این جلسه در خصوص بازار فولاد کشور و چگونگی تنظیم بازار و راهکارهای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها بحث و بررسی صورت گرفت. رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: قرار شد که راهکارهای لازم برای تنظیم بازار فولاد و راهکارهای جلوگیری از افزایش قیمت آن پس از کارشناسی توسط کارگروه ویژه طی گزارشی تا دو هفته آینده به پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور ارائه شود تا پس از تایید مراحل نهایی خود را طی کند. وی افزود: امیدواریم که پس از ارائه گزارش از سوی کارگروه ویژه،‌ راهکارهای لازم ارائه و دولت نیز نسبت به مسائل و مشکلات بازار فولاد و تامین سرمایه مورد نیاز بخش‌خصوصی اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره گرانی آهن در ماه‌های اخیر گفت: این گرانی‌ها سه دلیل عمده دارد که اولین آن باز می‌گردد به افزایش جهانی نرخ مواد اولیه که قیمت آن در هر تن ۷۰ تا ۸۰ دلار افزایش یافته است و همین دلیل باعث افزایش ۱۵ تا ۱۷‌درصدی قیمت این کالا در تمام جهان شده است. وی ادامه داد: دلیل دوم مربوط به آغاز فصل ساخت‌وساز، هم زمان با گرم شدن هوا در ایران است که همه ساله این افزایش قیمت در حد معقولی وجود دارد.

آزاد دلیل سوم گرانی آهن را برابر نبودن عرضه و تقاضا دانست و تاکید کرد: در حال حاضر به دلایل مختلف عرضه و تقاضا متعادل نیست و به طور مثال هنگامی‌ که در تابلو بورس فلزات ۲۰‌هزار تن آهن عرضه می‌شود، تقاضای آن بین ۸۰ تا ۱۰۰‌هزار تن است و همین موضوع است که با کمال تاسف افزایش قیمت‌ها را در پی داشته است.

وی درباره راهکار‌های ایجاد تعادل در قیمت آهن گفت: بخش‌خصوصی آمادگی کامل برای واردات مواد اولیه و نیز آهن را دارد ودر جلسه‌ای که با تعدادی از واردکننده‌ها داشتیم آنها انتظار حمایت از واردات را داشتند و تاکید داشتند که شرایطی مثل سال ۸۴ پیش نیاید.

او ادامه داد: در سال ۸۴ هنگامی‌ که واردکننده‌ها اقدام به واردات آهن کردند، تولیدکننده‌های داخلی با پایین آوردن قیمت آهن ضرر هنگفتی را به واردکنندگان زدند و از آنجا که تولیدکنندگان جزو شرکت‌های دولتی هستند به مساله نفع و زیان فکر نمی‌کردند و فقط فروش را مد نظر داشتند که همین دمپینگ سال ۸۴، واردکننده‌ها را از ادامه فعالیت دلسرد کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تضمین بدهیم که در صورت واردات، دمپینگ صورت نگیرد، بازار تا یک ماه آینده با واردات کالای جدید متعادل خواهد شد.