خیز بخش‌خصوصی برای تولید 6میلیون تن آهن در سال 86

گروه بورس فلزات - حسن مصیب‌زاده مدیرعامل فولاد البرز و عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است که با افزایش قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی به‌زودی قیمت میلگرد در بازارهای داخلی افزایش می‌یابد. مشروح گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با وی را در پی بخوانید. بازار آهن‌آلات در سال ۸۵ چگونه بود؟

در سال گذشته با افزایش روند ساخت‌وساز و رشد بودجه‌های عمرانی دولت، مصرف و تقاضا برای آهن‌آلات در داخل افزایش یافت و بازار از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بود. کارخانه‌های تولیدکننده فولاد متعلق به بخش‌خصوصی ضرر و زیان نداشتند و امسال هم پیش‌بینی می‌کنم بازار از وضعیت نرمالی برخوردار باشد.

سال ۸۴ و ۸۳ دره مرگ صنعت فولاد بود اما در سال ۸۵ فولادسازان داخلی نفسی تازه کردند و امیدواریم در سال جاری طرح‌های توسعه فولاد در راستای تامین نیاز داخلی به سرعت اجرا شود.

بخش‌خصوصی در سال ۸۵ چقدر فولاد تولید کرد؟

بخش‌خصوصی حدود سه میلیون تن در سال ۸۵ فولاد تولید کرد و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۶میلیون تن برسد.

آقای مصیب‌زاده در آخرین روزهای سال ۸۵ فولادسازان بخش‌خصوصی و دولتی طی نشستی تصمیماتی در مورد کنترل قیمت و بازار فولاد در سال ۸۶ گرفتند این مهم تا چه اندازه می‌تواند در بهبود وضعیت بازار فولاد موثر باشد؟

من اعتقاد دارم که این نشست‌ها تاثیر جدی در بازار فولاد ندارد. همه چیز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

بخش‌خصوصی در سال ۸۵ به دلیل کمبود مواداولیه نتوانست با حداکثر ظرفیت فولاد تولید کند به نظر شما اگر این موضوع در سال ۸۶ دوباره تکرار شود، بازار با بحران روبه‌رو نمی‌شود؟

در تمام دنیا بخش‌خصوصی به یکباره وارد تولید شمش فولاد نمی‌شود بلکه ابتدا یک واحد نورد فولاد با ظرفیت پایین و بسیار ساده راه‌اندازی می‌کند و به تدریج اقدام به تولید شمش می‌کند. در سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ بخش‌خصوصی در تولید آهن و فولاد نقش جدی نداشت و همه چیز دست دولت بود. بنده در سال ۱۳۷۰ وقتی به وزارت معادن و فلزات سابق درخواستی برای احداث واحد تولید میلگرد نوشتم این نامه به بایگانی رفت چون هنوز دولت قبول نداشت که بخش‌خصوصی می‌تواند وارد صنعت فولاد شود. بنده توانستم در آن سال‌ها اولین مجوز تولید فولاد را بگیرم. با ترویج این مساله الان مجوز تاسیس واحدهای نورد به ظرفیت۸۰ میلیون تن فولاد صادر شده است. اما متاسفانه هم‌اکنون بخش‌خصوصی با مشکل تامین مواد اولیه روبه‌رو است. برای تولید ۱۰هزار تن میلگرد در ماه نیاز به ۵میلیون دلار مواد اولیه داریم. این ماده هم با مشکل تامین می‌شود. روس‌ها و کشورهای CIS از این موضوع سوء‌استفاده کرده‌اند و مواد اولیه را با هر قیمتی که بخواهند به ایران و تولیدکننده بخش‌خصوصی می‌فروشند.

آیا دولت تصمیم جدیدی برای تامین مواد اولیه فولادسازان بخش‌خصوصی گرفته است؟

دولت فعلا این کار را نکرده است. باید به بخش‌خصوصی اعتماد کرد و با در اختیار قرار دادن منابع مالی شرایط ورود شمش فولاد باید فراهم شود.

متاسفانه هنوز در کشور فرهنگ حمایت از صنعتگر بخش‌خصوصی رواج پیدا نکرده است.

قیمت شمش فولاد هم‌اکنون چقدر است؟

قیمت مواد اولیه فولاد (شمش) تا قبل از سال جدید حدود ۵۲۰دلار بود اما هم‌اکنون روس‌ها این کالا را به قیمت ۵۶۰دلار در بازار داخلی ما می‌فروشند.

آیا افزایش قیمت شمش تاثیر مستقیمی در قیمت میلگرد در بازار داخلی خواهد گذاشت؟

بله - قطعا قیمت میلگرد در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد.ما اگر شمش را ۵۶۰دلار بخریم (۱۲۰دلار هزینه تولید هر تن میلگرد) باید آن را ۶۸۰دلار بفروشیم در صورتی که با قیمت شمش ۵۲۰دلاری قیمت میلگرد ۶۴۰دلار است. بنابراین انتظار می‌رود قیمت میلگرد افزایش یابد.

بنابراین افزایش قیمت میلگرد تا حد زیادی به رشد قیمت مواد اولیه فولاد در بازارهای جهانی مرتبط است.

بله - البته وقتی قیمت فولاد در ایران ۱۰تومان به ازای هر کیلوگرم بالا رود، فروشندگان شمش قیمت‌های خود را بالا می‌برند.