مخالفت بخش‌خصوصی با دخالت دولت در تنظیم بازار آهن‌آلات

طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن به شورای اقتصاد به منظور واردات فولاد توسط چهار وزارتخانه، نیرو، مسکن، راه و ترابری و نفت برای تعادل در بازار با مخالفت جدی بخش‌خصوصی روبه‌رو شد به طوری که دیروز محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان و رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با ایسنا مخالفت خود را با تصمیم جدید دولت اعلام کردند. عکس: منصور نمایشی

محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان تهران، در واکنش به خبرهایی در زمینه طرح دولت برای ساماندهی بازار آهن گفت: چنین تصمیماتی قطعا باید به تایید ستاد تنظیم بازار برسد و مسوول اجرای طرح مشخص و ضوابط آن تعیین شود ولی تاکنون چنین طرحی در ستاد تنظیم بازار مطرح نشده بود.

وی اعلام کرد: شخصا اطلاعی از چگونگی اجرای این طرح ندارم، شاید دولت می‌خواهد از بخش خصوصی و تعاونی برای واردات چهار میلیون تنی آهن استفاده کند، اما پیشنهاد ما به دولت چیز دیگری است.

وی ادامه داد: بخش خصوصی آمادگی دارد تا با حمایت دولت، به جای چهار میلیون تن محصول نهایی فولاد، به اندازه همین مقدار مواد اولیه وارد کشور کند تا ارزش افزوده و مزایای ایجاد اشتغال آن هم در راستای توسعه کشور استفاده شود.

آزاد گفت: ما اطلاع داریم که به دلیل نبود مواد اولیه، روزانه پنج هزار تن خط تولید بدون استفاده در کشور وجود دارد که می‌توان با واردات مواد اولیه آنها را فعال کرد و تولیدات آنها را در اختیار دولت و دیگر بخش‌ها قرار داد، ضمن اینکه در این میان از تولید‌کننده داخلی هم حمایت شده و مزایای بسیاری عاید کشور می‌شود. آزاد که علاوه بر ریاست اتحادیه آهن فروشان، رییس شورای اصناف کشوررا هم به عهده دارد، به اعتراض‌های همیشگی اصناف و بخش خصوصی نسبت به دخالت‌های گاه‌و‌بیگاه دولت اشاره کرد و افزود: سطح دولت بسیار بالاتر از دخالت در چنین امور اجرایی است، ما بارها به مسوولان گفته‌ایم که دولت باید برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌های کلی را به همراه نظارت مداوم انجام دهد و بخش خصوصی عاملیت اجرا را برعهده بگیرد. رییس شورای اصناف کشور در پایان اجرای چنین طرح‌های را در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ ندانست و تاکید کرد: دولت باید اجرای چنین کارهایی را برعهده بخش خصوصی بگذارد تا نقش ۱۵درصدی این بخش در اقتصاد کشور هرچه بیشتر گسترش یابد. رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولیدکنندگان آهن و فولاد ایران، نیز در این زمینه نظر مشابه آزاد دارد.

وی به خبرنگار ایسنا گفت: عدم بهره‌گیری از تمامی ظرفیت تولید کشور به دلیل نبود مواد اولیه و شمش باعث تلاطم قیمت در بازار آهن می‌شود. به عنوان مثال ظرفیت تولید تیرآهن در کشور یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن است ولی در سال جاری تنها یک میلیون و ۵۰۰هزار تن تیرآهن در کشور تولید شد که همین موضوع کاهش تولید داخلی حتی اگر مقدارش اندک هم باشد باعث ایجاد تلاطم در بازار می‌شود.

خلیفه سلطان تاکید کرد: دولت می‌تواند با سیاستگذاری‌های درست تجارت را به تولید پیوند دهد و طوری عمل کند که تجار نقش حمایتی از تولید داخلی را برعهده بگیرند.