اقتصادنیوز: شاخص گروه سیمان در بورس اوراق بهادار از ابتدای سال جاری از رقم ۷۰۹ واحدی حرکت خود را آغاز کرد و چند روز حرکت صعودی داشت،‌ اما تا به امروز که به رقم ۶۷۰ واحدی رسیده‌،‌ اوج و فرود‌های بسیاری را از سرگذرانده‌ است. این شاخص که در روزهای ۱۶ و ۲۹ فروردین بیشترین میزان خود را در رقم ۷۳۹واحدی تجربه کرد، ۱۵ تیرماه وقتی که اکثر سهام بازار با امید به نتیجه مذاکرات در حال رشد هیجانی بودند، به ۶۶۳ واحد نیز رسید. به این ترتیب شاخص از ابتدای سال ۳/ ۵ درصد کاهش را تجربه کرده است.


تناقض رشد و سقوط در سهام این گروه

گروه سیمان در بازار سرمایه،‌ 31 سهم در زیر مجموعه خود دارد. اما از این تعداد،‌ فقط 8 سهم حرکت صعودی دارند و 23 سهم دیگر،‌ در مدار نزولی هستند. نکته قابل توجه اینجاست که افت‌و‌خیز سهام این گروه با هم متناسب نیستند و در حالی که برخی از سهام رشد‌های روزانه بیش از 4 درصد را تجربه می‌کنند،‌ سایر سهام تا مرز 5 درصد در روز هم افت کرده‌اند.


قابل تامل است که در کنار سوء آثار افزایش عرضه بر تقاضا در این بازار،‌ دیروز اعلام شد که ۶ کارخانه تولید سیمان، مجموعا ۲ کوره خود را خاموش کرده‌اند. از این ۶ کارخانه، پنج کارخانه در بورس حضور دارند که سهام شرکت‌های «سیمان اردبیل»،‌ «سیمان تهران» و «سیمان ارومیه» حرکت نزولی دارند. نماد «سیمان مازندران» بازار راکدی دارد و در قیمت ۱۴۴۱ تومان،‌ نه مثبت می‌شود و نه منفی. در این میان تنها «سیمان شرق» رشد بالای حدود ۵ درصدی دارد و دلیل باز شدن حق تقدم در قیمت پایین بود.


سهام سیمان،‌ بیش از این سقوط نمی‌کند

در همین رابطه مرتضی سید‌صالحی، مدیر مالی شرکت سیمان داراب،‌ اظهار‌کرد: شرکت‌های سیمان اندکی تولید را کاهش داده‌اند تا منجر به بهبود قیمت در بازار‌ها شود و قیمت‌های صادراتی را بالا ببرند.

به همین دلیل برخی از شرکت‌ها به‌طور متوسط 10 درصد از تولید خود را کاهش داده‌اند. این کار به افزایش قیمت سیمان در بازار کمک می‌کند.

او افزود: توافق شده ‌است که سیمان از شمول قیمت‌گذاری خارج شود و انجمن سیمان و کارخانه‌ها، ‌به همراه ستاد تنظیم بازار،‌ تعیین قیمت را انجام بدهند. این تمهیدات اتخاذ شده در آینده نزدیک باعث می‌شود ‌قیمت سیمان بهبود پیدا کند.

مدیرمالی شرکت سیمان داراب خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بازار‌های داخلی،‌ عرضه سیمان بیشتر از تقاضای آن است. البته در مناطق مختلف،‌ این تناسب دچار تغییراتی می‌شود.

به‌طور مثال در برخی استان‌ها که تولید سیمان بیشتر‌ است، ‌ممکن است قیمت‌ها پایین‌تر و در استان‌های دیگر بیشتر باشند. اما در مجموع عرضه بر تقاضا فزونی دارد. او افزود: در بازارهای صادراتی هم مشاهده می‌شود که در مرزهای عراق، این کالا با ‌قیمت‌های مطلوب عرضه نمی‌شود.

متاسفانه تعدادی از کارخانه‌ها که فاصله نزدیکی با مرزهای صادراتی دارند و اغلب صادرات را هم آنها انجام می‌دهند، باعث ایجاد مشکل در قیمت‌های صادراتی می‌شوند. این کارخانه‌ها سیمان را با قیمت پایین عرضه می‌کنند به همین دلیل باعث دور شدن قیمت صادراتی سیمان از قیمت مقرون به صرفه می‌شوند.