استراتژی‌های صندوق بازنشستگی نفت در بازار سهام

گروه بنگاه‌های اقتصادی، ملیحه ابراهیمی‌: مدیرعامل گروه مالی مهر آیندگان که در بازار سرمایه به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت شناخته می‌شود، در بازدید از روزنامه «دنیای‌اقتصاد» آخرین استراتژی‌ها و برنامه‌های این حقوقی فعال بازار سرمایه را تشریح کرد. مصطفی امید قائمی ‌با اشاره به اینکه حدود ۱۷ صندوق بازنشستگی در اندازه‌های مختلف در کشور فعال است، گفت: صندوق بازنشستگی نفت مطابق اساسنامه شرکت نفت شکل گرفته و به لحاظ ساختاری از ابتدا ریشه‌دار بوده است. بر این اساس هرگاه صندوق منابع اضافی داشت در کنار سپرده‌گذاری و خرید اوراق مشارکت، بخشی از منابع به سرمایه‌گذاری در بورس اختصاص می‌یافت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در صندوق نفت هلدینگ‌های مختلفی در زمینه پتروشیمی ‌و تجارت تشکیل شده و سرمایه‌گذاری مهر آیندگان نیز هلدینگ مالی این صندوق است که وظایف پولی و تامین مالی را در این مجموعه انجام می‌دهد. در حال حاضر پرتفوی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای خرید و فروش خرد در مهر آیندگان در اختیار داریم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری مهرآیندگان به‌عنوان سهامدار عمده شرکت‌های پتروشیمی ‌درخصوص وضعیت شرکت‌های پتروشیمی ‌گفت: بدون شک صنعت پتروشیمی ‌مطمئن‌ترین، قابل اتکاترین و با مزیت‌ترین صنعت کشور است و هیچ صنعتی نمی‌تواند جای آن را تغییر دهد.

وی درخصوص تعیین نرخ خوراک گفت: رایزنی‌های مختلفی در حال انجام است و به نظر می‌رسد برای سال آینده دیدگاه‌ها در وزارت نفت و مجلس مثل سال گذشته نیست و بدون شک مجموع این دیدگاه‌ها مسیر خوبی را برای صنعت پتروشیمی‌ تعیین خواهد کرد.

این حقوقی فعال بازار افزود: با وجود تمام سختگیری‌هایی که سال گذشته در مورد نرخ خوراک صورت گرفت اما همچنان P/E پتروشیمی‌ها در مقایسه با صنایع دیگر پایین‌تر است و با توجه به میزان پیش‌بینی سود و سود تقسیمی‌در این شرکت‌ها، باید گفت امسال گروه پتروشیمی‌ مورد بی‌مهری فعالان بازار سرمایه قرار گرفته است.

این در حالی است که بسیاری از صنایع از جمله بانک‌ها سود تقسیمی‌ را به افزایش سرمایه اختصاص می‌دهند، اما سهامداران صنعت پتروشیمی ‌سود نقدی دریافت می‌کنند.

مدیرعامل مهر آیندگان تاکید کرد: P/E شرکت‌های پتروشیمی‌ در حال حاضر در محدوده ۴ تا ۵ قرار دارد و به نظر نمی‌‌رسد که شرایط این صنعت از این بدتر شود.

وی درخصوص نحوه محاسبه فرمول خوراک اظهار کرد: با تعیین نرخ بازده برای صنعت پتروشیمی ‌مخالفم و آن را روش خوبی نمی‌دانم. ما سپرده‌گذار نیستیم و سرمایه‌گذاران وقتی سهمی‌را می‌خرند می‌دانند بازده ثابت نداریم. به نظرم استفاده از این فرمول پیچیده درست نیست و بهتر است دولت برای فروش گاز نرخ مشخص تعیین کند. مدیرعامل مهرآیندگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سهام زیرمجموعه صندوق به معاملات پرحجم روزهای اخیر در نماد سرمایه‌گذاری صنعت نفت اشاره کرد و با تاکید بر پتانسیل‌های «ونفت»، ریسک ورود به این سهام را در مقطع کنونی برای سهامداران بسیار زیاد دانست.

وی گفت: سیاست ما در این نماد به‌طوری بوده که با عرضه سهام میزان مالکیت ما از ۶۲ درصد به ۴۵ درصد در حال حاضر رسیده است. این در حالی است که در معاملات پر حجمی‌که این نماد در روزهای گذشته شاهد بوده به‌عنوان فروشنده در چند نوبت اقدام به عرضه سهام کردیم تا صف خرید این نماد به تعادل

برسد.

امیدقائمی ‌با اشاره به اینکه سیاست ما در مورد فروش سهام ونفت به استراتژی‌های صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی کارکنان بازمی‌گردد، افزود: در حال حاضر کل ارزش بازار سهام ونفت که در اختیار صندوق بازنشستگی نفت قرار دارد معادل ۱۵۰ میلیارد تومان است. این در شرایطی است که در گذشته حتی درخصوص واگذاری این سهم مذاکراتی نیز داشتیم که به معامله نرسید و فروش این سهم بستگی به شرایط دارد.

وی با اشاره به اینکه رشد سهام در شرایط کنونی با ریسک زیادی همراه است، گفت: همان طور که در اطلاعیه شفاف‌سازی آمده است ونفت در حال مذاکره برای اخذ وام است و تاکنون به دلیل مهیا نبودن وثایق نتوانسته این وام را دریافت کند. این در حالی است که مصوبه هیات مدیره برای اخذ وام از ۶ ماه پیش ابلاغ شده و هنوز این موضوع صورت نگرفته است.

این مقام مسوول درخصوص افزایش سرمایه «ونفت» هم گفت: این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و آورده خواهد بود که در حال تدارک مقدمات آن هستیم. این در حالی است که ونفت در صورت‌های شرکت اصلی ۵۰ میلیارد تومان سود انباشته دارد ولی در صورت‌های تلفیقی به دلیل وجود شرکت زیان ده این مبلغ به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

امیدقائمی ‌تصریح کرد: با این حال به دنبال اصلاح ساختار و بهبود وضعیت مالی با فروش شرکت نفت کار ژرف که زیان ده بود و تشریفات فروش آن در حال انجام است سود انباشته در صورت‌های تلفیقی هم تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

وی ادامه داد: به جز پروژه ذخیره‌سازی نفت قشم برای چند طرح دیگر هم مصوبه وام ارزی داشتیم که هنوز اتفاقی برای آنها نیز نیفتاده و مذاکرات با بانک‌ها برای این منظور ادامه دارد. در همین حال به دنبال اصلاح ساختار مالی سال گذشته منابعی را که از بازار سرمایه به دست آمده بود در ونفت تبدیل به دارایی غیر مولد کردیم و در این راستا خرید یک ساختمان از سوی شرکت انجام شد تا این منابع مالی به شرکت تزریق شود.

امید قائمی‌یک باردیگر روند معاملات «ونفت» را حساس و پر ریسک عنوان کرد و افزود: اگر پروژه نفت قشم که از زمان تامین منابع تا راه‌اندازی حدود یک سال زمان نیاز دارد بتواند به موقع راه‌اندازی شود می‌تواند بر ارزندگی سهام «ونفت» تاثیر بالایی داشته باشد در غیر این صورت ورود به ونفت با قیمت‌های کنونی از ریسک بالایی برخوردار است.

امید قائمی‌در ادامه به عملکرد سایر سهام زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت اشاره کرد و درخصوص «شخارک» گفت: پتروشیمی ‌خارک همیشه سهم خوبی بوده و با توجه به موقعیت انحصاری که دارد، تنها نوسانات نرخ متانول بر عملکرد این شرکت تاثیرگذار است. همچنین نفت سپاهان که دیگر زیرمجموعه صندوق بازنشستگی نفت است به دلیل صادراتی بودن ۸۰ درصد محصولاتش بسیار می‌تواند پرپتانسیل باشد به گونه‌ای که در حال حاضر بازار امارات به‌طور کل در اختیار نفت سپاهان است. وی با بیان اینکه قیمت‌ها را بازارهای فروش تعیین می‌کنند، گفت: هرچند با کاهش قیمت نفت، بهای تمام شده نفت سپاهان نیز کاهش یافت، اما نرخ‌های فروش نیز کاهش دارند، با این حال احتمال دارد براساس عملکرد فروش شرکت بودجه ارائه شده سپاهان تا پایان سال با افزایش همراه باشد.

این در حالی است که نفت سپاهان سرمایه پایینی دارد و می‌تواند با افزایش سرمایه ساختار مالی متفاوت‌تری پیدا کند.

امید قائمی‌در ادامه در پاسخ به اینکه آیا در مجموعه صندوق نفت برنامه‌ای برای عرضه شرکت جدید در بازار سرمایه ندارید؟ گفت: در حال حاضر بحث عرضه نفت جی مطرح است. این شرکت در بورس درج شده اما عرضه آن با توجه به بندهای حسابرس با وقفه مواجه شده است.

همچنین یک هلدینگ بزرگ پتروشیمی ‌به نام مهندسی و ساختمان صنایع نفت داریم که به اویک معروف است و بحث عرضه آن را نیز در دستور کار داریم.

این مقام مسوول در ادامه از ثبت یک شرکت به نام گروه پتروشیمی‌ تابان فردا خبر داد و گفت: این شرکت یک هلدینگ بزرگ پتروشیمی‌خواهد بود که پس از افزایش سرمایه تا ۶ هزار میلیارد تومان به بورس می‌آید.

این شرکت دارای ۳۶ درصد خارک، ۹۰ درصد سپاهان، ۱۰۰ درصد نفت جی، ۱۶ درصد پتروشیمی‌امیرکبیر و ۵/۸ درصد فارس است که قرار است به زودی مالکیت ۲۶ درصدی فارس را داشته باشد. امید قائمی ‌با اشاره به اینکه در مرحله تجمیع سهام و انجام افزایش سرمایه در این هلدینگ هستیم، تصریح کرد: ۱۳ درصد پتروشیمی‌باختر، تندگویان و ۲۰ درصد مارون نیز از دیگر سهام زیرمجموعه این هلدینگ هستند.

مصطفی امیدقائمی‌با اشاره به وضعیت معاملات امسال بازار سرمایه گفت: برای رشد بورس تهران به خصوص در بخش‌های نفت و پتروشیمی‌هیچ راهی به جز حضور سرمایه‌گذاران خارجی نیست. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی کنونی افزود: عمده سرمایه‌گذاری‌های خارجی که تاکنون در این بخش انجام شده به‌صورت تسهیلات و فاینانس بوده و سرمایه‌گذاری بدون وثیقه صورت نگرفته است. در صورتی که جذب سرمایه‌گذار خارجی که امنیت را برای اقتصاد به همراه می‌آورد حتی با لغو تحریم‌ها نیز بسیار سخت است، براین اساس باید شرایط را در بازار سرمایه برای جذب سرمایه‌گذار فراهم کرد.

اولین مدیرعامل فرابورس در پاسخ به اینکه عملکرد این بازار را در این مدت چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: وقتی بازار فرابورس راه‌اندازی شد خودمان هم به دلیل اینکه تازه شروع کرده بودیم، کمی ‌سردرگم بودیم و حتی نمی‌دانستیم چه کارگزارانی می‌توانند در این بخش فعالیت کنند. اما به تدریج برنامه‌ها، اهداف و فرآیندها مشخص شده و این بازار در حال حاضر با توجه به حضور پرشمار شرکت‌های مختلف و تنوع بازارهای معاملاتی توانسته نیازهای این بخش را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: اگر برای بازار سرمایه آینده روشنی را متصور هستیم، این مسیر توسعه بازار از فرابورس و روش‌های تامین مالی که در آنجا مطرح است، می‌گذرد.

امید قائمی‌همچنین درخصوص تاثیر لغو تحریم‌ها بر بورس هم گفت: بازار سرمایه در یک روند منطقی روبه رشد است و لغو تحریم‌ها یک تاثیر کوتاه مدت هیجانی دارد اما مسیر بازار با ارزندگی سهام تعیین می‌شود.