گروه بورس- هدیه لطفی: صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگام با التهاب موجود در بازار سرمایه و حرکت رو به افت بورس اوراق بهادار کشور، بار دیگر هماهنگی کامل خود را با وضعیت کلی بازار به نمایش گذاشتند؛ به‌طوری که در نیمه نخست سال نه تنها صندوق‌های مزبور نتوانستند ضررهای موجود در پرتفولیوی خود را جبران کنند، بلکه مراجعات سرمایه‌گذاران برای ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و در نهایت به زیان ۹۵ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ۶ ماه نخست سال منجر شده است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری همواره در روزهای صعود و نزول بازار همراستا با شاخص کل بورس، افت و خیزهایی مشابه را به ثبت رسانده‌اند. به‌طوری که خروج بیشتر سرمایه‌گذاران از این نهادها در نیمه نخست سال جاری که دوران افت پی‌در‌پی شاخص بود، اتفاق افتاد. به دنبال افت ۳/۹ درصدی شاخص بورس در نیمه نخست سال، ۹۵ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه نیز با زیان روبه‌رو‌ شدند؛ با بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی ۶ ماه اول سال از مجموع

۶۸ صندوق مورد بررسی، ۶۵ صندوق با بازده نزولی و تنها ۳ صندوق با بازدهی مثبت همراه شده‌اند که البته این بازدهی مثبت نیز به جز تنها یک صندوق چندان قابل توجه نبود. در این دوره صندوق سرمایه‌گذاری فیروزه با بهترین عملکرد نسبت به سایر صندوق‌ها با بازدهی مثبت ۷/۹ درصدی همراه بوده و به‌عنوان برترین صندوق با اختلاف زیادی از دو صندوق دیگر قرار گرفت؛ صندوق‌های رشد سامان و نوین نیک هر کدام به ترتیب با ثبت بازدهی ۵/۱ و ۳/۱ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا، خاورمیانه، پیشگام، بذر امید آفرین، توسعه ممتاز، پیشتاز، کارگزاری بانک تجارت و بورسیران دیگر صندوق‌هایی بودند که با زیان کمتر از ۵ درصد روبه‌رو شدند؛ در این میان صندوق نیکان پارس با کسب زیان ۳/۹ درصدی هم رتبه شاخص کل ایستاد و صندوق‌های آسمان یکم، شاخصی کارآفرین و امید ایرانیان دررتبه‌های پایین تر از شاخص قرار گرفتند.

دو صندوق خوارزمی و کارگزاری بانک کشاورزی نیز با زیان ۱۰ درصدی نیمه نخست سال را به پایان بردند. این در حالی است که پایین‌ترین بازده صندوق‌ها طی مدت مذکور مربوط به صندوق‌های صنعت و معدن، دیدگاهان، نواندیشان، آپادانا، تدبیرگر سرمایه، مهر شریعه و توسعه صادرات بود که صندوق‌های مذکور با زیان در محدوده ۲۰ تا ۳۰ درصدی همراه بودند.

زیان 95 درصد «صندوق‌ها» در نیمسال