6 شرکت بورسی شفاف‌سازی کردند

گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیران عامل ۶ شرکت بورسی در روزهای گذشته درخصوص عدم تغییر درآمد هر سهم این شرکت‌ها اقدام به انتشار اطلاعیه‌ کردند. شرکت‌های پاکسان، پارس‌الکتریک، خدمات دریایی و بندری سینا، صنایع شیمیایی فارس، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران و فولاد امیرکبیر کاشان طی روزهای گذشته اقدام به انتشار اطلاعیه‌های شفاف‌سازی درخصوص آخرین اقدامات صورت گرفته در این شرکت‌ها کردند.

شرکت پاکسان درخصوص افزایش نرخ محصولات شفاف‌سازی کرده است.

در ارتباط با ضوابط افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن صنایع شوینده مقرر شد قیمت انواع محصولات شوینده و آرایشی به جز انواع صابون و پودردستی و ماشینی از اول مهرماه حداکثر به میزان ۱۲ درصد افزایش یابد.

این در حالی است که عمده محصولات شرکت شامل پودر و صابون است که مشمول افزایش قیمت نبوده و محصولات صنعتی نیز خارج از ضوابط قیمت‌گذاری است و براساس کشش بازار تعیین نرخ می‌شود که شامل هیچگونه افزایش قیمتی نیست. بنابراین افزایش قیمت سایر محصولات با توجه به حجم ناچیز آن در فروش شرکت و افزایش تخفیفات اعطایی تاثیری در EPS شرکت نخواهد داشت. در همین حال مدیرعامل فولاد امیرکبیر کاشان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: تاکنون مبلغ حدود ۷۷ میلیارد ریال از بدهی‌های احدی از بدهکاران طبق یادداشت شماره ۶ صورت‌های مالی سال منتهی به اسفندماه ۹۲ که در صورت‌های مالی اخیر برای آن ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در نظر گرفته شده بود، به حیطه وصول درآمده است.

با توجه به روند وصول مطالبات مذکور پس از اخذ مصوبات لازم از هیات مدیره، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان نسبت به تعدیل حساب ذخیره مطالبات مشکوک‌‌الوصول و سود و زیان انباشته اقدام خواهد کرد.

همچنین مدیرعامل خدمات دریایی و بندری سینا درخصوص قراردادهای جدید این شرکت شفاف‌سازی کرده است. «حسینا» در مردادماه ۹۳ موفق به انعقاد دو قرارداد واگذاری زمین جهت احداث سوله و سیلوی غلات به‌صورت BOT در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر با اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران شده است. مدت زمان واگذاری قرارداد احداث سوله ۱۰ ساله است که سال اول آن زمان ساخت و ساز و ۹ سال بعدی زمان بهره‌برداری است.

در این اطلاعیه تاکید شده است مدت زمان واگذاری قرارداد احداث سیلوی غلات ۱۵ ساله است که یک سال و نیم اول زمان ساخت و ساز و ۱۳ سال و نیم بعدی زمان بهره‌برداری می‌‌باشد. بنابراین در سال مالی ۹۳ این دو قرارداد هیچگونه اثر سود و زیانی برای «حسینا» ندارند. از سوی دیگر مدیرعامل صنایع شیمیایی فارس اعلام کرد: پلنت جدید خط رزین این شرکت در تاریخ ۱۵ مهرماه ۹۳ به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری رسیده است. این در حالی است که در حال حاضر این موضوع فاقد تاثیر روی درآمد شرکت است.

مدیرعامل فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران نیز با اعلام اینکه قیمت تعدادی از محصولات تولیدی این شرکت از تاریخ ۱۲ مهرماه ۹۳ افزایش یافته تاکید کرده است: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال‌جاری مبلغ افزایش یافته تاثیر چندانی روی سود پیش‌بینی شده هر سهم نخواهد گذاشت.

براین اساس از سوی مدیرعامل پارس الکتریک درخصوص فروش زمین‌های این شرکت نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شد. در این نامه آمده است با توجه به مصوبه هیات مدیره این شرکت در جلسه ۶ مهرماه یعنی «ضرورت فراهم آوردن شرایط و مقدمات فروش ملک کارخانه» و اثرات مالی این تصمیم و پیامدهای آن بر نماد شرکت در ۶ ماهه دوم سال ۹۳، به این وسیله درخواست می‌شود در راستای حفظ منافع سهامداران به ویژه سهامداران جزء اقدام لازم صورت گیرد.

در همین چارچوب موضوع رایتل که به‌عنوان مستاجر، با انجام هزینه مرکز اطلاعات خود را در این ملک مستقر کرده در دست پیگیری و مذاکره است.