گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای متعدد این مجموعه به ویژه تولید بردهای الکترونیکی و کنتورهای آب در سال‌جاری گفت: راه‌اندازی خط تولید کنتور آب با نام تجاری «کاسپین»، راه‌اندازی خطوط تولید انواع لامپ‌های LED، ورود به بخش انرژی‌های تجدید‌پذیر و تولید صفحات خورشیدی با ظرفیت ۲۵ مگاوات و تولید کلیدهای مینیاتوری با نام تجاری «پرانک» از جمله این طرح‌ها هستند. سید‌علی عاملی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با بیان اینکه راه‌اندازی خط تولید کنتور آب از جمله برنامه‌های امسال است، افزود: در این راستا، اسفندماه سال گذشته دستگاه‌های تست که مهم‌ترین‌ بخش خط تولید است، وارد کارخانه شده است و بخشی از خط تولید نیز که قرار بوده از خارج از کشور وارد شود در حال حاضر در گمرک در حال طی مراحل ترخیص است. وی با پیش‌بینی اینکه تا هفته آتی ملزومات خط کنتور آب ترخیص شده و به مرحله بهره‌برداری برسد، افزود: در فاز اول که فاز آزمایشی خط تولید کنتور آب است ۱۰ هزار کنتور آب با نام تجاری کاسپین تولید و متعاقبا وارد بازار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: خط تولید کنتورهای آب این مجموعه نیز بتواند همچون شرکت صنایع کم‌مصرف ایرانیان که زیرمجموعه کنتورسازی ایران بوده و بزرگ‌ترین تولیدکننده لامپ کم‌مصرف در کشور است، بهترین خدمات را در حوزه کنتور آب به مشتریان ارائه دهد. مدیرعامل کنتورسازی ایران با اشاره به وضعیت عملکرد شرکت صنایع کم‌مصرف ایرانیان که از جمله زیر‌مجموعه‌های کنتورسازی است، افزود: این شرکت با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون شعله لامپ کم‌مصرف در سال، بزرگ‌ترین‌ واحد تولیدی لامپ کم‌مصرف در کشور است که مجهزترین و کامل‌ترین آزمایشگاه تست فنی انواع لامپ را در خاورمیانه در اختیار دارد، به نحوی که این آزمایشگاه با توجه به پشتوانه نیروهای متخصص خود و نیز مجهزترین و کامل‌ترین تجهیزات تست انواع لامپ‌های کم‌مصرف که حتی قابلیت اندازه‌گیری تشعشعات U.V را دارا است، موفق به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار استاندارد ایران شده است. به گفته عاملی، راه‌اندازی خطوط تولید انواع لامپ‌های LED از برنامه‌های این شرکت برای سال جاری است. وی نیاز کشور به کنتور آب را ۵/۱ میلیون کنتور در سال اعلام کرد و افزود: ظرفیت فاز بعدی پروژه ساخت کنتور آب در شرکت کنتورسازی ایران در سال ۹۴ حداقل بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سهم بازار است. عضو هیات مدیره کنتورسازی ایران گفت: یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه ورود به بخش انرژی‌های تجدیدپذیر بوده است و در این راستا اقدام به طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های روشنایی از طریق صفحات خورشیدی کرده‌ایم. در همین رابطه اجرای طرح پایلوت استحصال آب چاه‌های کشاورزی از طریق انرژی خورشیدی را نیز انجام داده‌ایم. همچنین با توجه به بازار رو به رشد استفاده از انرژی خورشیدی، تولید صفحات خورشیدی با ظرفیت ۲۵ مگاوات در سال در دستور کار شرکت قرار گرفت که فاز مطالعاتی و انتخاب شرکت همکار انجام شده و در حال انجام امور ثبت سفارش خطوط تولید و انجام مقدمات بانکی آن هستیم که امیدواریم تا پایان سال جاری بتوانیم نسبت به راه‌اندازی این خطوط در محل کارخانه‌های کنتورسازی ایران اقدام کنیم.وی همچنین با اشاره به پروژه تولید کلیدهای مینیاتوری با نام تجاری پرانک اظهار کرد: این پروژه نیز تا پایان سال‌جاری اجرایی شده و با توجه به مطالعات انجام گرفته در حال گشایش اعتبار برای استقرار خط تولید در کشور هستیم.

افزایش سرمایه کنتورسازی به ۵۰۰ میلیون سهم

عاملی با تاکید بر تلاش این مجموعه برای افزایش سرمایه شرکت در سال جاری گفت: ما در سال ۹۲ افزایش سرمایه ۹۰ درصدی داشتیم و سرمایه ما از ۱۰۵ میلیون سهم به ۲۰۰ میلیون سهم افزایش پیدا کرد و تصمیم داریم سرمایه خود را به ۵۰۰ میلیون سهم برسانیم.

وی با بیان این موضوع که هدف‌گذاری نهایی ۵۰۰ میلیون سهم ممکن است به‌صورت یکجا محقق شود یا در دو مرحله انجام شود، افزود: در صورتی که امسال افزایش سرمایه داشته باشیم، این افزایش سرمایه تا اردیبهشت‌ماه سال ۹۴ محقق خواهد شد و اگر به‌صورت دو مرحله‌ای انجام شود، بخشی از آن امسال اجرایی می‌شود به این معنی که سرمایه خود را از ۲۰۰ میلیون سهم به ۳۵۰ میلیون سهم رسانده و این افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد بود.

افزایش ۵ برابری تولید بردهای الکترونیکی

وی همچنین با اشاره به افزایش ۵ برابری ظرفیت تولید بردهای الکترونیکی این مجموعه نسبت به سال ۹۲ گفت: با توجه به آغاز به کار خطوط جدید تولید بردهای الکترونیکی، تولید این بردها در سال جاری افزایش ۵ برابری داشته است و حتی در شرایط تحریم نیز تولید محصولات این واحد تولیدی متوقف نشده است. عاملی با تاکید بر افزایش ظرفیت و توان تولید این مجموعه از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون افزود: افزایش تولید در سال جاری منجر به افزایش نیروی انسانی در این مجموعه شده و کنتورسازی ایران اسفندماه سال گذشته ۴۴۰ نفر نیروی انسانی جدید جذب کرده است. وی پیش‌بینی کرد: با راه‌اندازی خط سوم این مجموعه در چند ماه آینده کنتورسازی ایران مجددا با افزایش تولید در سال‌جاری مواجه باشد. وی با اشاره به وضعیت تولید و فروش محصولات این مجموعه و صادرات محصولات تصریح کرد: امروز حدود ۸۵ درصد بازار کشور در کنتور تک‌فاز و سه فاز در اختیار این مجموعه است و در زمینه صادرات نیز قراردادهایی منعقد شده و محصولات ما در حال صادر شدن به کشورهای مختلف است. عاملی همچنین از انعقاد قرارداد صادرات این مجموعه به تاجیکستان خبر داد و افزود: در این قرارداد متعهد شده‌ایم براساس نیاز متقاضی کنتور به این کشور صادر کرده و آخرین محموله‌ای که به این کشور صادر شده دارای ارزشی معادل ۱۰۰ هزار دلار بوده است. وی ادامه داد: این قرارداد چند ماهه است و بخشی از آن در سال ۹۲ و قسمتی در سال ۹۳ اجرایی خواهد شد. عاملی با بیان این موضوع که براساس این قرارداد ۱۰۰ هزار کنتور به تاجیکستان فروخته خواهد شد، ‌افزود: در زمان حاضر رایزنی‌ها برای راه‌اندازی خط تولید کنتور در این کشور در حال انجام است و امیدواریم به‌زودی بتوانیم این پروژه را عملیاتی کنیم. وی همچنین از آمادگی این شرکت برای صادرات ۴۰۰ هزار کنتور تک‌فاز و ۷۷ هزار کنتور سه فاز به کشور سوریه در سال جاری خبر داد و افزود: به همین منظور در یک مناقصه شرکت کرده‌‌ایم که نتایج آن تا یک ماه دیگر مشخص خواهد شد که در صورت برنده شدن در این مناقصه نتایج سودآوری و افزایش حجم تولید و فروش به سازمان بورس اوراق بهادار منعکس خواهد شد.

توانایی راه‌اندازی خطوط تولید در کشورهای هدف

وی با بیان اینکه کنتورسازی ایران در تلاش است تا در کشورهای هدف خود خطوط تولید راه‌‌اندازی کند، افزود: درحال حاضر کنتورهای تولیدی این مجموعه به کشورهایی مثل تاجیکستان صادر می‌شود و مذاکراتی برای صادرات به سوریه نیز در دست انجام است و مجموعه ما به این توانمندی رسیده است که می‌تواند جدای از صادرات محصولات، دانش فنی و حتی خطوط تولید را به این کشورها صادر کند.