گروه بنگاه‌های اقتصادی- مهتاب رحمتعلی: پتروشیمی تبریز با گذشت چند سال از خصوصی‌سازی امسال از زیان خارج می‌شود. این شرکت اوایل دهه ۷۰ به منظور صرفه‌جویی ارزی، ایجاد اشتغال در منطقه شمال غرب،‌تولید محصولات پلیمری نهایی و ... در زمینی به مساحت ۳۹۱ هکتار در جنوب غربی شهر تبریز و در غرب پالایشگاه تبریز به بهره‌برداری رسید. این در حالی است که پتروشیمی تبریز در زمان خصوصی‌سازی با بدهی ۲۳۰ میلیارد تومانی مواجه بود.

صدری، مدیرعامل کنونی پتروشیمی تبریز در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» آخرین تحولات و برنامه‌های آینده شرکت را تشریح کرد. صدری با اشاره به اینکه در زمان تصدی وی این پتروشیمی هر چهار سال یکبار تعمیرات اساسی می‌کرد، گفت: به دلیل عدم اورهال ظرفیت ۱۰۷ درصدی (اسمی) پتروشیمی به ۸۰ درصد رسیده بود.

وی افزود: در اواخر شهریورماه این کار صورت گرفت و امیدواریم که طی یک ماه آینده به ۱۰۰ درصد ظرفیت برسیم. وی همچنین با اشاره به بدهی‌های شرکت در زمان خصوصی‌سازی گفت: دولت این شرکت را با ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی به بخش‌خصوصی واگذار کرد که در سال ۹۱ توانستیم ۳۰ میلیارد تومان و سال ۹۲ مبلغ ۷۲ میلیارد تومان آن را از عملکرد پوشش دهیم. مدیرعامل پتروشیمی تبریز اظهار امیدواری کرد که امسال نیز ۱۳۰ میلیارد تومان دیگر را جبران کرده و حتی به سوددهی ناچیزی هم برسیم تا وارد بورس شویم. وی با اشاره به اینکه محصولات شرکت در بورس کالا و خارج از بورس به فروش رسیده و مازاد آن صادر می‌شود، میزان صادرات سال ۹۲ را ۷۵ میلیون دلار ذکر کرد. صدری ترکیه، چین، آذربایجان،‌ هندوستان و ... را از کشورهایی دانست که خریدار محصولات پتروشیمی تبریز هستند و افزود: به‌رغم اینکه ترکیه تعرفه گمرکی ۵/۶ درصد برای ایران گذاشته در حالی که دیگر کشورها بدون تعرفه صادرات خود را به این کشور انجام می‌د هند اما بازرگانان ترکیه ترجیح می‌دهند با ایران وارد معامله شوند.

مدیرعامل پتروشیمی تبریزدر ادامه با اشاره به تولیدات جدید شرکت گفت: در واحد تحقیق و توسعه شرکت چند پروژه جدید انجام شده که تولید درپوش بطری‌های آب و نوشابه یکی از این کارهاست. به گفته وی این درپوش‌ها اکنون به تولید انبوه رسیده و حتی صادرات نیز دارد.

وی همچنین با اشاره به تولید پلی‌اتیلن جدید در پتروشیمی تبریز گفت: این پوشش‌ها با گرید ۴۰۰۵ برای لوله‌های نفت و گاز تولید شده و اکنون لوله‌سازی اهواز از این محصول استفاده می‌کند در حالی که درگذشته این پوشش‌ها وارد می‌شد. وی در ادامه از راه‌‌اندازی واحد PVR شرکت خبر داد و گفت: اکنون در مرحله انتخاب دانش فنی هستیم و براساس آن ۳۰ هزار تن در سال تولید خواهیم داشت.

وی هزینه برآورد شده برای این واحد را ۷۰ میلیون یورو ذکر کرد که چهار ساله بازخواهد گشت.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز همچنین از لوله‌گذاری خط اتیلن غرب نیز توسط این شرکت خبر داد و افزود: خط اتیلن غرب که تا میاندوآب آمده بود و قرار بود تا تبریز ادامه یابد، به دلیل کمبود بودجه دولت نیمه‌کاره رها شده و قرار است این کار را پتروشیمی تبریز انجام دهد. وی حجم کار را ۱۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری دانست و اظهار امیدواری کرد طی دو سال این کار انجام شود. صدری تصریح کرد: طی این دو سال هم واحدهای عسلویه تولید اتیلنشان دوبرابر شده و هم شرکت ۱۵۰ هزار تن اتیلن را گرفته و تبدیل به اتیلن بنزن و پلی‌‌استایرن می‌کند. به گفته وی در سه تا چهار سال آینده ظرفیت تولید نهایی پتروشیمی تبریز از ۳۴۰ هزار تن به ۸۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

مدیرعامل پتروشیمی تبریز سرانه مصرف پلیمر را نشان از ترقی و توسعه در کشور دانست و گفت: در حال حاضر سرانه این مصرف در ایران نسبت به کشورهایی مثل آمریکا پایین است اما رشد مصرف طی دو سال گذشته نشانه مثبتی در این امر است. وی تصریح کرد: در حال حاضر کشور کشش مصرف همه تولیدات ما را ندارد که در این صورت به صادرات ادامه خواهیم داد.