گروه بنگاه‌های اقتصادی: با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایه شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ۳۶ هزار میلیارد ریال به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت فولاد مبارکه اصفهان پس از تنفس دو هفته‌ای در روز یکشنبه دوازدهم با حضور ۲/۸۶ درصد سهامداران برگزار شد و پس از انتخاب اعضای هیات رئیسه مجمع و قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی در خصوص گزارش توجیهی هیات مدیره در نهایت افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه مورد تصویب قرار گرفت. در این مجمع بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به روند افزایش سرمایه شرکت افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه ۱۵۸۰۰ میلیارد ریال در اسفند ماه سال ۸۵ در بورس عرضه شد و طی دو مرحله افزایش سرمایه، سرمایه‌ خود را به ۳۶ هزار میلیارد ریال افزایش داد که در این مرحله سرمایه شرکت با ۱۴ هزار میلیارد ریال افزایش به ۵۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

وی تصریح کرد: از ۱۴ هزار میلیارد ریال افزایش سرمایه مبلغ ۱۲۵۰۰ میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران و مابقی به میزان ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته تامین شده است. سبحانی افزود: با توجه به تقسیم ۶۶۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم در سال مالی ۹۲ طی مجمع عمومی عادی سالانه شرکت که در تاریخ ۲۹/۴/۹۳ برگزار شد، برای آن دسته از سهامدارانی که در تاریخ مجمع عمومی، سهامدار بوده‌اند و قصد شرکت در افزایش سرمایه را داشته باشند، مبلغ ۳۴۷ ریال از ۶۶۰ ریال سود نقدی به حساب سرمایه منتقل شده و مابقی به میزان ۳۱۳ ریال نقداً به سهامداران حقیقی پرداخت خواهد شد.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در ادامه افزود: این افزایش سرمایه جهت اصلاح ساختار مالی، تامین سرمایه در گردش به منظور مشارکت و افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اجرای طرح توسعه فولاد سبا مورد مصرف قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر، شرکت‌های معدنی گل گهر، چادر‌ملو، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و فولاد هرمزگان جنوب از دیگر اهداف این افزایش سرمایه است. سبحانی خاطر‌نشان کرد: از دیگر اهداف افزایش سرمایه، اجرای طرح توسعه فولاد سبا است، به‌طوری‌که ظرفیت این واحد از ۷۰۰ هزار تن فعلی به ۴/۱ میلیون تن کلاف گرم افزایش خواهد یافت. وی افزود: به منظور دستیابی به این ظرفیت، احداث تجهیزات فولاد‌سازی، نصب و راه‌اندازی یک ماشین ریخته‌گری و تکمیل تجهیزات فولاد‌سازی و واحدهای جنبی و تاسیساتی اجرا خواهد شد که با تامین منابع مالی دستیابی به ظرفیت ۴/۱ میلیون تن در ابتدای سال ۹۴ محقق خواهد شد.

مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: طبق ارزیابی صورت گرفته، دوره‌ بازگشت سرمایه طرح توسعه سبا ۲ سال و ۸ ماه برآورد می‌شود و با توجه به نرخ بازده داخلی مطلوب طرح به لحاظ اقتصادی از توجیه لازم برخوردار است.