گروه بورس- مسعودرضا طاهری: واکنش عدد و رقمی بورس به تصمیمات دولتی که از زبان رئیس‌ دولت مطرح شد، واکنشی سریع و البته قابل انتظار بود. بازار سرمایه به عنوان دماسنج اقتصادی کشور البته اقتضائات خاص خود را دارد که نوسان سریع قیمت سهام متاثر از شنیده‌ها و منابع موثق خبری از جمله پارامترهای مهم آن است. رئیس‌جمهور سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه تا پیش از این دولت و مردم مشکلات فراوانی در نظام دارویی داشتند که بخش بزرگی از آنها حل‌وفصل شده است، تصریح کرد: در این راستا به مردم اعلام می‌کنیم علاوه‌بر اینکه از سال ۹۳ قیمت داروهای ساخت داخل افزایش نمی‌یابد، قیمت داروهای خارجی ۱۰ درصد کاهش یافته و هزینه ملزومات پزشکی که از خارج کشور وارد می‌شوند نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

جایگاه شرکت‌های دارویی در بازار سرمایه طی دوسال اخیر به دلیل مشکلات تحریم‌ها و افزایش ۳ برابری قیمت ارز به جایگاه ویژه‌ای تبدیل شده است. مجوز‌های افزایش قیمت و کمبود دارو در کشور سهام شرکت‌ها در این صنعت را جذاب کرده بود. روز گذشته اما اغلب سهام این شرکت‌ها به خبرهای خوش رئیس‌جمهور واکنش مثبتی نداشتند. دیروز نمادهای تپیکو، دتولید، والبر، پخش، دکیمی، دجابر، دالبر، دیران، دکوثر، داسوه، دسبحا، درازک، دارو و سایر نمادهای دارویی قرمز شدند. تنها در این میان داروسازی زهراوی و داروسازی روز دارو بودند که سبز ماندند.

همچنین رئیس‌جمهور با بیان اینکه در صورت به بهره‌برداری رسیدن فازهای پارس‌جنوبی در مساله گاز مشکل ما برطرف می‌شود و پتروشیمی‌ها نیز فعال‌تر خواهند شد، گفت: امسال چند واحد پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد و در سفرهای استانی در جنوب کشور طرح‌های بسیار مهمی در زمینه عمران و آبادانی و پتروشیمی مدنظر قرار گرفت، اما انتشار این خبر نیز نتوانست به رشد بازار منتهی شود و نمادهای این گروه هم روند چندان قابل قبولی نداشت. منتفی شدن افزایش قیمت برای صنایع تولیدی در بازار سرمایه با توجه به تاکیدات دولت بر افزایش نیافتن قیمت تمام‌شده، ریسک این سهام را بالا می‌برد. این اتفاق برای سیمانی‌ها و پتروشیمی‌ها که آنها نیز در این روزها تقریبا قرمز هستند، ملموس‌تر است. در میان نمادهای سبز دیروز البته نماد خودرویی‌ها همچنان خودنمایی می‌کند. تاکید در پرداخت ارز دولتی برای مصارف ارزی خودرو سازان از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حالی تاثیر آنی خود را در این صنعت نشان داد که افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی در جریان اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها EPS سهام برخی صنایع تولیدی را در معرض تعدیل منفی قرار داده است.

احتمال حمایت‌ها از صنعت با استفاده از منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها گاهی تاثیرات مثبت اما مقطعی را بر بازار سرمایه باقی می‌گذارد، اما آنچه در این روزها همچنان اسباب نگرانی است این است که کم شدن حاشیه سود صنایع بورسی در جریان افزایش قیمت‌های تمام شده به صور مختلف در بازارها نمودهای مطلوبی ندارد.