بورس در آستانه شروع فصل مجامع
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته با ثبت رکورد کاهش 2/4 درصدی یکی از بدترین کارنامه های هفتگی خود را در سال‌های اخیر به ثبت رساند.
در هفته گذشته بازار سهام با ادامه جریان افتی که از فصل زمستان سال ۹۲ آغاز شد همچنان با روند کاهشی همراه بود که در این میان عواملی چون سود بالای بانکی، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، سردرگمی دولت در لایحه بودجه و سیاست‌های کلان اقتصادی و در هفته گذشته مخالفت بی‌سابقه با افزایش بهای کالاها به‌ویژه کالاهای متاثر از طرح هدفمندی موجب این کاهش پیوسته شده است. در حالی که تلاش‌هایی نیز برای کمک به بازار در هفته گذشته صورت گرفت که در نقطه اوج آن بیانیه وزیر امور اقتصادی و دارایی در سایت این وزارتخانه قرار داشت. با این حال اینک بازار به اطمینان نسبی رسیده که جنس حمایت‌های دولت از بازار تغییر کرده است و عملا تنها به محدوده حمایت‌هایی غیر از تزریق نقدینگی معطوف است؛ با این وجود بیانیه وزیر اقتصاد به ‌ویژه ‌بندی که در آن وزیر از محاسبه گاز مصرفی پتروشیمی‌های خوراک مایع با قیمت سوخت خبر داده بود از اهمیت بالایی برخوردار بود. در همین حال در دیگر تحولات مهم هفته گذشته سخنان وزیر امور خارجه در مورد احتمال حصول توافقی نهایی در سه ماه آینده مورد توجه قرار گرفته است.
در تحولات اقتصادی، نکته مورد توجه، نحوه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها است. در همین حال همزمان با تداوم ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه در انتهای هفته گذشته دولت در اقدامی عجیب قبض‌های برق صادر شده را ابطال کرد؛ امری که به نظر می‌رسد ناشی از جهش خیره‌کننده قبض‌های جدید بوده است. در زمینه طرح هدفمندی یارانه‌ها وزیر امور اقتصادی و دارایی برنامه‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان و مردم را بیان کرد و گفت: شیب اجرای فاز دوم ملایم خواهد بود.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، در این رابطه گفت: در مرحله نخست دولت تصمیم گرفت افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار محدود و با شیب ملایم باشد که در مرحله قبل که اسفند گذشته انجام شد قیمت آب، برق و گاز اعلام شد و شاهد آن بودیم که قیمت‌های اعلام شده به مراتب از آن چیزی که در جامعه پیش‌بینی می‌شد، کمتر بود.
وزیر اقتصاد گفت: درباره سایر حامل‌های انرژی که قیمت آن هنوز اعلام نشده است، نیز این گونه عمل خواهد شد.
وی افزود: دولت تعمد ندارد روند مطلوب کاهش نرخ تورم و پدیدار شدن نشانه‌های رونق اقتصادی را تحت تاثیر عوامل منفی قرار دهد.
طیب‌نیا گفت: در کنار تصمیم‌گیری برای شیب ملایم افزایش قیمت‌ها، بسته‌ای از سیاست‌ها تنظیم شده است که بتوانیم آثار احتمالی ناشی از اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و تورم را کاهش دهیم و آثار احتمالی رکود را به ضد خودش تبدیل کنیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به سیاست های تنظیمی دولت گفت: صندوق توسعه ملی طرح‌هایی را که در جهت کاهش مصرف انرژی اجرا شود، مشمول اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی خواهد کرد. وی افزود: این طرح‌ها همچنین در اولویت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی قرار گرفته است.
طیب‌نیا گفت: یکی از مشکلاتی که معمولا پس از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به وجود می‌آید، افزایش نقدینه خواهی بنگاه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه در گردش است.
وی افزود: نیازهای بخش سرمایه‌گذاری به‌ویژه برای طرح‌های کاهش مصرف انرژی از صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
وزیر اقتصاد درباره دیگر تسهیلات برای آن دسته از تولیدکنندگانی که در جهت کاهش مصرف انرژی در کشور گام بردارند، گفت: سازمان امور مالیاتی نیز موظف شده است سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی را که به کاهش مصرف انرژی منجر شود به صورت شتابان مستهلک کند.
وی افزود: با این رویکرد مالیات پرداختی این واحدها کاهش معناداری خواهد یافت.
در همین حال با ابطال قبض‌های برق صادره سیاست دولت در هفته‌های آینده در برخورد با مصرف‌کنندگان مسکونی و صنعتی و همچنین میزان نهایی افزایش قیمت‌ها با ابهام مواجه شده است.
در تحولات اقتصادی همچنین هفته گذشته بهای دیه که به عنوان فاکتور مهمی در هزینه‌های شرکت‌های بیمه به شمار می‌رود تعیین تکلیف شد. وزیر دادگستری نرخ دیه سال ۱۳۹۳ را ۱۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.
به گزارش «ایسنا»، مصطفی پورمحمدی در این رابطه گفت: نرخ دیه سال ۱۳۹۳، ۱۵۰میلیون تومان تعیین شده است و این نرخ از اول اردیبهشت اجرایی می‌شود.
وی ادامه داد: برای ماه‌های حرام به این مبلغ (۱۵۰ میلیون تومان) ۳۰ درصد اضافه می‌شود.
در همین حال در تحولات اقتصادی بازارهای جهانی همچنان نوسانی بودند، در حالی که انتهای هفته اعلام شد بحران کریمه و اوکراین در حال فروکش کردن است. همچنان بازارهای جهانی از این مساله تاثیر می‌گیرند و پیش‌بینی می‌شود در صورت کاهش این بحران بهای نفت کاهش یابد. در بازار‌های جهانی همچنین بهای محصولات اوره، آمونیاک و متانول تحت تاثیر افزایش تولید ایالات متحده از منبع گاز شیل با کاهش مواجه شده است. بهای متانول به صورت سی اف آر چین به ۳۳۸ دلار و بهای اوره FOB خلیج‌فارس نیز ۲۹۳تا ۳۰۳ دلار در هر تن گزارش شده است. در این شرایط شرکت‌های پتروشیمی با محدودیت‌هایی در سود سازی مواجه خواهند شد. در همین حال در بخش فلزات هفته گذشته نگرانی معامله‌گران از افزایش قیمت‌ها ناشی از اجرای طرح هدفمندی و همچنین رشد ۲درصدی مالیات بر ارزش افزوده موجب شد تا بهای فلزات در بورس کالا با رشد محدودی مواجه شود. در بازار لندن نیز بهای مس به ۶هزار و ۶۳۱دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، روی و سرب به ترتیب یک هزار و ۸۳۷ دلار، دو هزار و ۵۷دلار و دو هزار و ۱۲۱دلار رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار متعادلی بود که در آن شاخص بعد از ۵ روز افت مداوم شاهد اندکی بازگشت معادل ۴۲/۰ درصد (۳۱۳ واحد) افزایش بود که البته کورسویی از امید را ایجاد کرد. در کنار تحولات مربوط به افت شاخص بازار، داد‌و‌ستد در هفته گذشته و به‌ویژه پایان هفته همزمان با شروع فصل مجامع و توقف نمادها بود که انتظار می‌رود در سه ماه آینده بازار سهام همچنان درگیر برگزاری مجامع باشد؛ امری که علاوه‌بر امکان تقویت نقدینگی بازار می‌تواند بر قیمت گذاری سهام، به‌ویژه سهامی که سود نقدی بالا پرداخت می‌کنند یا سودی پرداخت نمی کنند تاثیر بگذارد.
در گروه پتروشیمی معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد انتشار برخی گزارش‌ها از جمله گزارش های شرکت‌های پتروشیمی شیراز و کرمانشاه بودند که این گزارش‌ها در حد برآوردهای اولیه بود.
در این گروه، صورت‌های مالی ۱۲ ماهه پتروشیمی کرمانشاه با کاهش سود همراه بود.
شرکت پتروشیمی کرمانشاه که پیش از این برای سال ۹۲ سود ۲۰۵۲ ریالی را اعلام کرده بود با کاهش ۶ درصدی سود خود همراه شده و در عملکرد ۱۲ ماهه به سود ۱۹۰۹ ریالی به ازای هر سهم رسیده است. همچنین شیراز در ۱۲ ماهه سال ۹۲ مبلغ ۱۴۸۶ ریال سود محقق کرده که نسبت به آخرین سود پیش‌بینی شده (۱۴۵۲ ریال) رشد زیادی نداشته
است.
در این گروه با تاکید وزیر اقتصاد بر احتساب بهای سوخت شرکت‌های پتروشیمی براساس قیمت یک هزار ریال آرامشی بر شرکت‌های پتروشیمی خوراک مایع و همچنین شرکت‌های یوتیلیتی حاکم خواهد شد. اما سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی سود سال مالی منتهی به پایان اردیبهشت ۹۴ را با کاهش ۸ درصدی به نسبت سال ۹۳ همراه ساخت و ۱۳۵ریال سود اعلام کرد. در گروه خودرویی روز چهارشنبه شرکت ایران خودرو با صف خرید حق‌تقدم‌های این شرکت مواجه شد. در این گروه شرکت ایران‌خودرودیزل هم پس از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و با سرمایه ۹/۴۹۸ میلیارد تومانی برای سال ۹۲ زیان ۳۴۹ ریالی را اعلام کرده است.
شرکت علت تعدیل منفی را عدم صدور مجوز صادرات و کاهش میزان فروش اعلام کرده است. در گروه تصفیه نفت، پالایشگاه بندر عباس با انتشار گزارشی از جعل نامه این شرکت خبر داد. این اقدام که یک اقدام مجرمانه به شمار می‌رود نیازمند پیگیری حقوقی مسوولان بازار است. پالایشگاه بندرعباس خاطرنشان کرد: شرکت اعلام کرده نامه‌ای که در خصوص رفع ابهامات نرخ نفت خام و میعانات گازی در سایت‌های بورسی اطلاع‌رسانی شده مورد تایید این شرکت نبوده و از سوی شرکت به سازمان ارسال نشده است.
بدیهی است، مراتب به صورت مستمر از سوی شرکت در حال پیگیری بوده و به محض حصول نتایج نهایی مراتب اطلاع‌رسانی خواهد شد. در گروه پالایشی مجمع فوق‌العاده پالایشگاه تهران با افزایش سرمایه این شرکت موافقت کرد.
در مجمع این شرکت تصویب افزایش سرمایه ۶۷۸ درصدی صورت گرفت و برنامه یک افزایش سرمایه ۱۱۰۰ درصدی هم در دستور کار قرار گرفت.
با تصویب این افزایش سرمایه ۶۷۸ درصدی، سرمایه این شرکت ۱/۶ میلیارد تومانی به ۶/۴۷ میلیارد تومان رسید. محل این افزایش سرمایه از اندوخته طرح و توسعه بود و موضوع این افزایش سرمایه نیز جبران مخارج اعلام شده است.
در گروه غذایی، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت خوراک دام پارس با حضور ۹۱ درصد از سهامداران رسمیت یافت و صورت های مالی سال منتهی به ۳۰ آذرماه شرکت نیز در این مجمع به تصویب سهامداران رسید.
در مجمع «غدام» ۴۰۰ریال از سود ۶۷۱ریال محقق شده این شرکت تقسیم شد.
در گروه سیمانی عدم اجازه برای افزایش نرخ سیمان به رکود این گروه منجر شده است. در این گروه سیمان ایلام در مجمع خود از یک هزار و ۶۹۸ریال سود محقق شده ۱۶۰تومان را تقسیم کرد.
در گروه ساختمانی، مجمع آ‌س‌پ برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه به تنفس خورد. در این گروه مسکن تهران با شایعه فروش پروژه شهید خدامی خود مواجه است.
در گروه دارویی تصمیم دولت بر عدم افزایش نرخ دارو موجب شده است تا گروه دارویی نیز با افت مواجه شود. در گروه حمل‌و‌نقل انتظارات برای بازگشایی نماد حسینا محقق
نشد.
این شرکت بعد از رشد قابل توجه سود سال ۹۲ سود سال جاری را نیز نسبت به سال قبل با رشد ۲۱ درصدی اعلام کرده است. شرکت سود ۱۸۴۴ ریالی‌اش را به ۴۹۸۷ ریال افزایش داد و برای سال ۹۳ نیز ۶۰۵۴ ریال سود اعلام کرد. در این گروه کشتیرانی دریای خزر نیز با تعادل نسبی همراه بود.
در نماد مخابرات همراه روز یکشنبه شاهد برگزاری مجمع افزایش سرمایه و تقسیم سود خواهد بود که پرداخت فوری سود می‌تواند به نقدینگی بازار کمک کند.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه شرایط مثبتی داشت که در آن ۳۴۷میلیارد تومان سهام معامله شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با افت ۶/۱۷ درصدی به ۸۹۹میلیارد تومان رسید. شمار خریداران نیز با کاهشی ۶درصدی در حد ۹۳هزار و ۴۲۲واحد رقم خورد و در نهایت شاخص نیز با ثبت افت ۲/۴ درصدی در نهایت ۱/۶ درصد زیان را برای معامله‌گران ثبت کرد.